صفر تا صد تولید محتوا

آموزش تولید محتوا
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تولید محتوا و پیدا کردن محتوا دغدغه ای تازه ای نیست؛ از بدو پیدایش صنعت چاپ دسترسی به محتوای مناسب یک چالش جدی در سطح جهان تبدیل به وجود آورد. در این مقاله می خواهیم صفر تا صد نکات کلید تولید محتوای الکترونیکی را بررسی کنیم. 

تولید محتوای الکترونیکی چیست؟

در یک تعریف عامیانه می توان گفت تولید محتوا شامل فعالیت های متعددی، از نوشتن یک کتاب گرفته تا انتشار پست و لایو استوری در اینستاگرام می باشد. امروزه تولید محتوای الکترونیکی و سفارش تولید محتوا یک شغل به حساب می آید. در اکثر شرکت ها، یک تیم تولید محتوا به صورت تخصصی، کار تولید محتوای متنی، تصویری و یا ویدئویی را برای سایت ها و شبکه های اجتماعی بر عهده دارند.  

پایه ی تولید محتوای الکترونیکی را می توان تولید محتوای متنی معرفی کرد. محتوای متنی صرفاً شامل پست نویسی در یک وبلاگ، سایت نمی باشد. برای تولید یک تصویر مانند اینفوگرافی، نوشتن سناریوی یک محتوایی ویدئویی و یا اسکریپت حرف ها در تولید پادکست نیازمند تولید محتوای متنی می باشید. 

برای تولید محتواهای تصویری، ویدئویی و پادکست حرفه ای تر، ابتدا برای مرتب کردن ذهن خود نیاز به تولید محتوای متنی دارید. 

در شبکه های اجتماعی از توییت نویسی در توییتر گرفته تا کپشن نویسی در اینستاگرام همگی نمونه های بارز تولید محتوای متنی می باشند. در این شبکه ها نیز کسانی که در متن نویسی حرفه ای تر عمل کنند، خواهند توانست تأثیر عمیق تری بر روی مخاطبان خود بگذارند. 

تولید محتوای متنی

ویژگی های یک محتوای متنی با کیفیت 

در تولید محتوای متنی کپی نکنید.  

در تولید محتوای الکترونیکی کپی کردن محتوا از بزرگترین ضعف های تولید محتوای متنی می باشد؛ موتورهای جستجو گوگل به راحتی محتواهای کپی را شناسایی کرده و آن ها را از نتایج جستجو حذف می کنند. علاوه بر این مخاطبان هم، به کپی بودن مطالب بسیار حساس می باشند و در صورتی که یک مطلب کپی در وب سایت شما ببیند، به مطالب دیگر سایت شما اهمیت نخواهند داد. 

محتوا نیاز کاربر را برآورده کند. 

کاربرانی که از طریق جستجو کلمه ی کلیدی مورد نظر در گوگل وارد سایت شما می شوند، محتوای وب سایت باید نیاز کاربر را برآورده کند. در واقع کاربر با مطالعه محتوای وب سایت، به پاسخ تمامی سوالات خود در کلمه ی مورد جستجو دست بیابد و اشباع شود. 

محتوای شما کاربر را سردرگم نکرده  و پس از مطالعه متن وب سایت، احساس نیاز به منابع دیگر را نداشته باشد. توجه کنید موارد ذکر شده در بالا به معنای طولانی نویسی نمی باشد، بلکه با تولید محتوای الکترونیکی در موضوعات مرتبط سعی کنید انتظارات مخاطب را برآورده کنید. 

از دیگر مواردی که در تولید محتوای الکترونیکی متنی بایستی رعایت شود، هم خوانی تیتر و محتوای شما می باشد. تیتر مطالب انتظاراتی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند، از این رو محتوا باید در راستای برآورده کردن انتظارات مخاطب و ایجاد حس رضایت در او تولید شود. 

ساختار متن را جذاب کنید. 

مخاطبان وب سایت، تمای محتوای متنی شما را مطالعه نمی کنند و صرفاً به دنبال بخش هایی می باشند، که پاسخ سوال آن ها را پیدا کنند. بنابراین در تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از ابزارهای چیدمان از قبیل تیترهای درشت، فونت ضخیم و رنگ های مختلف، ساختار محتوای متنی خود را جذاب و گیرا کنید. 

به نگارش املایی و دستور زبان توجه کنید

به هنگام تولید محتوای الکترونیکی در نوشته هایتان سعی کنید تا حد امکان نکات دستوری و املایی را رعایت کنید. مخاطب با مطالعه ی محتوای شما، در صورت مواجه شدن با دیکته و یا نگارش غلط، در صحت محتوای مطلب نیز تردید خواهند داشت. 

محتواهای متنی قدیمی را بازخوانی و بازنویسی کنید. 

پس از گذشت چندین هفته  و یا ماه، مجددا محتواهای متنی قدیمی را بازخوانی کنید و ایرادات آن ها را برطرف نمایید. به سه دلیل این مورد را پیشنهاد می دهیم: 

قدرت نگارش شما در طی زمان تولید محتوای الکترونیکی بهبود می یابد. بنابراین می توانید بخش های مبهم محتواهای قدیمی را شناسایی کرده و ساده و رساتر بنویسید. 

با مرور و بازخوانی مطالب، می توانید لینک سازی داخلی خود را بهینه کنید. با گذشت زمان و تولید انبوه محتواهای قدیمی در وب سایت، ممکن است حین مرور متوجه موضوعات مرتبط به هم شده و در لینک سازی داخلی به ان ها اشاره کنید. 

ممکن است مخاطبین مطالب وب سایت شما در زیر پست ها نظرات خود را مطرح کرده باشند. بازخوانی و بازنویسی محتواهای قدیمی بهترین فرصت برای تعدیل کردن محتواهای خود بر اساس نظرات مخاطبین می باشد. 

در تولید محتوای متنی از جملات کوتاه استفاده کنید 

جملات محتوای متنی شما باید به گونه ای باشد، که اقشار مختلف مردم بتوانند آن را درک کنند. به کار بردن جملات بسیار طولانی، ممکن است خواننده را سردرگم کند و در معنی عام سر رشته کلام از دستش در برود. از این رو اگر محتوای شما حاوی جملات طولانی می باشد، آن را به جملات کوتاه تر، حداکثر دو خط تقسیم کنید.