دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چگونه اجرا می شود؟

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
زمان مطالعه: 3 دقیقه

استراتژی بازاریابی دیجیتال برای انواع کسب و کارها متفاوت بنابه مشترهای مختص هر کسب و کاری متفاوت می باشد. با یک دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) مناسب خواهید توانست ترافیک و ROI خود را افزایش دهید. 

در این مقاله سعی داریم نحوه تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ و دست یافتن به نقطه های تماس با مشتری را توضیح دهیم. 

تعریف مختصری از ROI و B2B

ROI: میزان بازگشت سرمایه در انجام بازاریابی و تبلیغات برای یک کسب و کار

بازایابی B2B: فروش محصولات و یا خدمات یک شرکت به اشخاص یا شرکت های دیگر.  بازاریابان B2B  به اسم تأمین کنندگان شناخته شده اند. 

تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای تولید کنندگان B2B

در مرحله اول استراتژی بازاریابی دیجیتال قبل از هر چیزی باید شروع به جمع آوری اطلاعات مشتریان خود نمایید. کارهایی که  به عنوان بازاریاب دیجیتال بایستی انجام دهید، شامل موارد ذیل می باشند:  

  • تهیه یک لیست از محصولات و یا خدمات دارای ROI  
  • جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای کسب و کار مورد نظر 
  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی هدف و یا موضوعات مرتبط به کسب و کار 
  • شناسایی بازار هدف و صنایع جهت ارائه محصولات و یا خدمات کسب و کار مورد نظر 
  •  مکانی که مشتری شما می خواهد برای فروش محصولات و یا خدمات خود استفاده کند 
  • در آخر بایستی از هر نوع کالای فیزیکی و یا دیجیتالی موجود و یا جدید یک لیست دیگر آماده کنید.

با جمع آوری این اطلاعات ، عملکرد شما در زمینه جستجوی کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط بهبود خواهد یافت. مسلماً یک دیجیتال مارکتر موفق بر روی موضوعات و یا کلمات کلیدی که سبب افزایش ROI کالاهای کسب و کار خواهد، تمرکز می کند. 

البته علاوه بر ROI بالا، بازخوردهای مشتری در رابطه با رقبل، کلمات کلیدی و بازار هدف نیز در تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم هستند. 

ارائه استراتژی بازاریابی دیجیتال

دو روش برای جمع آوری اطلاعات ROI کالا وجود دارد: 

ابزارهای و نرم افزارهایی که هرگونه آماری را از رقبا و کلمات کلیدی مورد نظر را بر اساس محتوای وب سایت شما ارائه می دهند. 

برخی از این ابزارهای عبارتند از: 

  • سرچ کنسول گوگل 
  • گوگل آنالیتیکس
  • SEMrush یا Ahrefs 

این ابزارهای زمانی کارایی دارند، که وب سایت مشتری شما از محتوای با کیفیت و یا رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو برخوردار باشد. در غیر اینصورت با استفاده از این ابزارها نمی توانید به اطلاعات درستی در مورد رقبای خود و یا کلمات کلیدی مد نظرتان دسترسی داشته باشید. برای یک دیجیتال مارکتینگ دسترسی به این اطلاعات از ضروریات می باشد. 

روش دوم بررسی بازخورد مشتری 

 نکات تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بعد از جمع آوری اطلاعات

بعد از جمع آوری اطلاعات و تحلیل دقیق عملکرد رقبای خود ، یک گزارش آماده کنید. سپس نتایج حاصله از این گزارش را در استراتژی محتوایی خود پیاده کنید. از این رو شما قادر خواهید بود محتوایی غنی از کلمات کلیدی را در قالب محتواهای متنی، ویدئویی، تصویری و اینفوگرافی بازاریابی برای وب سایت مورد نظر ایجاد کنید. این گزارش علاوه بر کیفیت تولید محتوا در استراتژی های بک لینک گرفتن نیز مؤثر می باشد.  تولید محتوای با کیفیت از نکات طلایی در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می باشد. 

به عنوان مثال اگر حوزه فعالیت مشتری شما در زمینه لباس و مد باشد؛ یک محتوا با نام <معروف ترین برندهای لباس جهان > تولید کنید و از تصاویر و اینوگرافیک های مرتبط کاربر پسند در محتوای خود بهره بگیرید. اشتراک گذاری این تصاویر و اینفوگرافیک توسط مخاطبان در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت خودشان سبب افزایش رنک پیج <Page Rank>شما خواهد بود.

این مطلب ادامه دارد …