استراتژی محتوا یکی از پردرآمدترین مشاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شمار می آید. امروزه شرکت های زیادی برای این که در گوگل صاحب رنک شوند، به دنبال افرادی متخصص جهت تولید پست های با کیفیت برای آن ها می باشند. برای موفقیت در این حوزه یک سری موارد هست که اگر رعایت نکنید ، ممکن است دیگر سفارش محتوا نگیرید!
افراد مبتدی دقیقا چند ساعت قبل از تحویل پست به مشتری شروع به کار می کنند. از این رو زمان کافی برای نوشتن یک عنوان جذاب و همچنین پیدا کردن کلمه کلیدی ندارند. که این روند کاری از طرفی موجب کاهش شدید کیفیت محتواها و از طرف دیگر عدم ارتباط موضوعی محتوا با اهداف مشتریان می گردد.
فهرست محتویات مقاله
Toggleاستراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا هدفمند بودن در زمنیه توزیع و تولید محتوا می باشد. در واقع یک استراتژیست محتوا مشخص می کند که چه محتوایی برای چه هدفی باید تولید و منتشر شود. مدیریت محتوا شامل پروسه توزیع و تولید محتو نمی باشد و بلکه یک استراتژیست محتوا مشخص می کند که چه محتوایی برای چه هدفی باید تولید و منتشر شود.
استراتژیست محتوا چه کارهایی انجام می دهد؟
استراتژیست محتوا پس از شناسایی تمامی هدف های اصلی کسب و کار، آن دسته که با با تولید محتوا برآورده می شوند را جداسازی می کند. سپس برای طراحی ها و برنامه ریزی های لازم را برای تبیین چنین محتوایی انجام می دهد. کم و کیف وظایف یک استراتژیست محتوا بسته به منافع تجاری و ساز و کارهای کسب و کار مدنظر دارد.
دقت داشته باشید که ممکن است شما در روند پیاده سازی استراتژی محتوا برای کسب و کار خود، نیازی به استفاده از تمامی این موارد نداشته باشید.
هوش تجاری در مدیریت محتوا
برای پیاده سازی یک استراتژی محتوا باید یک دیدگاهی از آینده کسب و کار خود داشته باشید. یک استراژیست محتوا باید از تولید محتوا به عنوان یک پل ارتباطی برای حل مشکلات کسب و کار بهره بگیرند.
پردازش، مدیریت و حسابرسی
این استراتژی محتوایی که در حال استفاده از آن هستید، آیا مشکلی را برطرف کرده است؟ اگر مشکلی را مرتفع کرده، آیا این مشکل همان چیزی بوده است که شما برای آن برنامه ریزی کرده بودید؟ یک تیم بایستی داده های آماری مرتبط با روند و اثرگذار محتواها را با استفاده از ابزارهای متعدد تحلیل و استخراج کنند.
استراتژیست محتوا این داده ها را پردازش می کند و با استفاده از تجربه خود در سیستم های مدیریت محتوای مختلف، تصمیم می گیرد که آیا استراتژی محتوای به کار رفته شده، اثربخش بوده است یا خیر.
تحقیق درمورد کاربران کسب و کار
هدف اصلی شما از تولید محتوا در وب سایت ها این است که مردم این محتواها را ببینند. اما اگر محتوایی که تولید می کنید را هیچکس نبیند و برای مخاطبین وب سایت اهمیتی نداشته باشد چه؟
استراتژی محتوا یک ایده اساسی برای رفع این مشکل را بیان می کند؛ برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، کاربران خود را شناسایی کنید. شما باید بدانید مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند و این افراد در چه بستری به دنبال پاسخی برای رفع مشکلات خود می گردند.
پس از شناسایی کاربران زمان تحقیق در مورد کلمات کلیدی فرا رسیده است، که بخش مهمی از سئو سایت می باشد. در تحقیق کلمات کلیدی شما متوجه می شوید که کاربراتان بیشتر با استفاده از چه عباراتی در گوگل جستجو می کنند. در نهایت شما باید با استفاده از همین عبارات به دست آمده، سئو محتواهای خود را انجام دهید.
چشم انداز استراتژیک
هر استراتژی باید یک چشم انداز داشته باشد؛ چشم انداز حتی می تواند یک جمله باشد که در آن هدف شما از پیاده سازی استراتژی محتوا مشخص است و تیم شما با گفتن آن جمله، تمامی اهداف تولید و نشر محتوا برایشان تداعی می شود.
افزایش شهرت برند
در طول پروسه چیدن استراتژی برای تولید محتوای سایت، شما باید به فکر افزایش شهرت برند مورد نظر باشید. این کار به شما کمک می کند تا به فعالیت های خود ساختار بدهید. بدون تعارف، هدف اصلی از انجام تمامی این فعالیت ها مثل سئو، بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و … این است که برند مورد نظر، محبوبیت و شهرت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند.
ایده پردازی برای مدیریت محتوا
ایده پردازی فرآیندی است که به وسیله آن شما می توانید برای هر مشکلی که به وجود می آید، راه حل های خلاقانه تعیین کنید. طوفان مغزی و تفکر طراحی دو رویکرد بسیار محبوب در این زمینه هستند.
اصول طراحی استراتژی محتوا چیست؟
در حالت کلی برای یک استراتژیست موفق شدن، ابتدا اصول استراتژی محتوا را باید یاد بگیرید.
بعد از تعریف استراتژی محتوا و شناسایی وظایف یک استراتژیست محتوا باید اصول مدیریت محتوا را بدانید. این اصول برای هر کسب و کاری متفاوت است؛ با طراحی استراتژی تولید محتوا، بهترین سازوکارهای ممکن را برای برندتان بسازید.
برخی از اصول طراحی استراتژی محتوا عبارتند از :
- شما باید در استراتژی محتوا باید تاریخ انتشار محتوا را مشخص کنید
- هدف تجاری خود را مشخص کنید، بدون مشخص بودن هدف، نمی توان استراتژی طراحی کرد.
- نمونه اولیه محتوای خود را در اختیار کاربران بگذارید و نقدهای آن ها را در مورد محتوای خود بپذیرید.
- مخاطبین خود را شناسایی کنید؛ مخاطبان باید محتوای شما را یک راه حل اساسی برای مشکلات خود بدانند.
- برای خود هدف و معیار داشته باشید تا با دست یافتن به آن هدف، میزان موفقیت تان را در عملکرد خود ارزیابی کنید.
- درباره کسب و کارتان یک تصویر سازی ایده آل داشته باشید ، تا بتوانید یک استراتژی نتیجه بخش و موفقیت آمیز برای محتوا ارائه دهید.
جمع بندی نهایی
استراتژی محتوا به ما یاد می دهد که چونه روند تولید محتوا را مدیریت کنیم. بعد از اگاهی بر مفهوم و شناخت مدیریت محتوا، برای تولید محتوا برای ماه و حتی سال آینده برنامه ریزی کنید. با داشتن یک مدیریت محتوا، خواهید توانست بهترین محتواها را برای کاربران خود ارائه کنید. با استراتژی تولید محتوا بسیاری از شرکت ها توانسته اند برای مدت زمانی تعدا بی شماره پروژه را مدیریت کنند.