سئوSEO چیست؟ 3 روش بهینه سازی وب سایت

اصول سئو
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است. اگر در فضای آنلاین فعالیت دارید، ناگزیر هستید روی سئو سرمایه گذاری کنید. از این رو یا باید برای یادگیری سئو وقت بگذارید و یا یک کارشناس سئو استخدام کنید تا وب سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. 

اگر کسب و کار شما در فضای آنلاین است باید در صفحه اول گوگل باشید و بعبارتی دیده شوید، در غیر اینصورت حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است. با بکارگیری تکنیک های سئو، سایت شما به هنگام جستجو کلمه یا عبارتی در صفحه اول گوگل می آید. در حالت کلی می توان گفت ظاهر شدن در صفحه اول موتورهای جستجو، منطقی ترین سرمایه گذاری در راستای درآمدزایی می باشد. 

الگوریتم های سئو عبارتند از: کافئین! پاندا! مرغ مگس خوار!کبوتر! سیستم دیپ مایند!

سئو مخفف چیست؟

کلمه‌ SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. خود کلمه سئو نیز در فارسی بسیار رایج شده و گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیزبه‌ کار می‌ برند.

هدف از بکارگیری تکنیک سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو، مقالات و محتوای یک سایت  رتبه بالاتری را در این موتورها کسب کند. 

درباره سئو SEO

قبل از بررسی دقیق تعریف سئو و اهمیت آن مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم: 

توجه کنید آمار و ارقامی که منابع مختلف در تحقیقات خود راجع به سئو ارائه می کنند بنا به روش های مختلف اجرای تحقیق می توانند متفاوت باشند، از این رو هدف ما تمرکز بر مقدار دقیق اعداد نیست بلکه بهتر است بر مقیاس و اهمیت نسبی آن ها تمرکز داشته باشیم. 

درصد بالایی از جستجوگران به لینک هایی که با تبلیغات (پرداخت پول) در موتورهای جستجو از جمله گوگل رتبه بالاتری را به خود اختصاص داده اند، نگاه نمی کنند. به طور کلی  احتمال این که افرادی که با کلیک روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می شوند، به خریدار واقعی تبدیل گردند، بسیار بالا است. همچنین این افراد در مقایسه با مخاطبینی که شما برای بازاریابی به سراغ آن ها رفته‌ اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری نیاز به صرف هزینه‌ کمتری دارند. 

 در حال حاضر جستجو از طریق موبایل نسبت به سرچ دسکتاپ رایج تر شده است و در سال های اخیر  تقریباً از سال 2015 به بعد، سرچ موبایل روند افزایشی داشته است. در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان، سرچ دسکتاپ کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. 

نقش سئو در بهبود کیفیت محتوا در سال های اخیر

در گذشته به دلیل ضعف هایی که در الگوریتم های موتورهای جستجو وجود داشت، تولیدکنندگان محتوا بر این باور بودند که در فضای وب دو روش برای محتوا نویسی وجود دارد: 

نوشتن برای کاربران و بازدیدکنندگان از سایت 

در این روش کارشناس تولید محتوا سعی در ارائه محتوای با کیفیت و جلب رضایت مخاطب دارد. نوشتن برای کاربران در حالی که رضایت بازدیدکنندگان را جلب می کند اما لزوماً منجر به کسب رتبه بهتر موتورهای جستجو نمی شود.

نوشتن برای موتورهای جستجو

در نوشتن برای موتورهای جستجو اساس کار به این صورت بود: 

  • تنظیم متن های بی معنی
  • تزریق کلمات کلیدی در متن ها 
  • کاربرد لینک های غیر ضروری

در واقع کارشناس تولید محتوا سعی داشت با ایجاد متن های بی معنی و افزودن بی خاصیت کلمات کلیدی در متن و لینک دهی بدون کاربرد، کاربران را وادرا به کلیک و کارهایی از این دست بکند. 

با بهبود الگوریتم های موتورهای جستجو در سال های اخیر و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، بکارگیری بی رویه کلمات کلیدی و لینک دهی های بی خاصیت   دیگر کا بردی نمی باشند. 

رعایت اصول و استانداردهای سئو که موتورهای جستجو در نظر می گیرند می تواند رضایت خوانندگان و کاربران شما را افزایش داده و در عین حال  وب سایت شما را نیز بهبود بخشد.

همچنین ، تلاش برای افزایش رضایت کاربران بدون شک به بهبود رتبه موتورهای جستجو نیز کمک می کند.

بنابراین امروزه اصلی ترین راه کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو، تولید محتوای با کیفیت و منحصر بفرد است که توجه جلب کاربر را به خود جلب کند. 

بنابراین ، برخلاف سالهای گذشته که موتورهای جستجو مسئول کاهش کیفیت تولید محتوا در وب بودند ، چنین تعریفی امروزه بسیار کمتر شنیده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

وجه تمایز سئو با بازاریابی و تبلیغات

اغلب افرادی که با مفهوم SEO آشنایی ندارند، تکنیک های سئو را جایگزینی رایگان برای بازاریابی و تبلیغات می دانند. اگر سئو به شیوه علمی، دقیق و تخصصی انجام شود، یک راهکاری وقت گیر و زمان بر، دشوار و پرهزینه می باشد. 

یک کسب و کار برای رسیدن به وضعیت مطلوب در موتورهای جستجو و کسب موفقیت، بایستی نکات بسیاری را همواره رعایت کنید. برخی از این نکات عبارتند از: 

  • تولید محتوای اصیل و بدون کپی به صورت مستمر
  • به روز کردن محتواهای قدیمی مطابق اطلاعات و نیازهای جدید
  • ایجاد حس رضایت در کاربر و جلب توجه خوانندگان
  • بازدیدکنندگان را مجاب کنید تا مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند

همه این کارها پرهزینه هستند و هر روز و در همه حال مقداری از وقت و منابع شما را درگیر می کنند.

همچنین توجه کنید سئو یک کمپین تبلیغاتی نیست که تحت عنوان یک پروژه با یک بودجه معین و در یک بازه زمانی مشخص اجرا گردد. یا حتی مجموعه ای از تکنیک ها و اصول فنی نمی باشد، که زمان به نتیجه رسیدن آن را برآورد کرد. سئو نوعی نگرش در محیط وب می باشد که با تولید محتوای دائمی در فضای آنلاین نتیجه بخش خواهد می شود. 

اگر ما چنین دیدگاهی را باور نکنیم، SEO به احتمال زیاد به یکی از قدرتمندترین روش ها برای هزینه کردن بی فایده بودجه و منابع کسب و کار ما تبدیل می شود.

اصول و تکنیک های SEO

در تحلیل SEO یک وب سایت، راهکارهای SEOو بهینه سازی وب سایت در 3 دسته طبقه بندی می گردند. این طبقه بندی به صورت تکنیک های زیر مطرح می شوند: 

  • تکنیک SEO کلاه سفید (White Hat) 
  • تکنیک SEOکلاه سیاه (Black Hat)
  • SEO تکنیکال

سئو کلاه سفید سعی می کند محتوای ارزشمند را به بهترین نحو در اختیار گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار دهد.

سئوی کلاه سیاه سعی دارد با شناسایی نقاط ضعف و محدودیت های الگوریتم های SEO، سایت را با ارائه متن های بی معنی و پر کردن آن با کلمات کلیدی بهینه کند.  در این روش سئو کار صرفاً در تلاش کسب رتبه SEOبهتری می باشد و به جلب رضایت خوانندگان اهمیت نمی دهد. 

البته با بهبود و هوشمندسازی الگوریتم ها، این روش تقریباً کارایی خود را از دست داده و عرصه برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر شده است.

بهنیه سازی وب سایت