بازاریابی اینترنتی چیست؟ 7 ابزار بازاریابی آنلاین

بازاریابی اینترنتی مجموعه ای از سمت وب سایت و یا شبکه های اجتماعی می باشند که هر یک به مانند قطعه پازلی برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند. امروزه بازاریابی آنلاین از ملزومات هر نوع کسب و کار بزرگ و یا کوچکی برای کسب درآمد اینترنتی می باشد.
امروزه تقریبا نیمی از جمعیت جهان به اینترنت متصل هستند و این اتصال روزافزون باعث ایجاد تغییرات جهانی در تفکر و موقعیت استراتژیک شده است. به نظر می رسد که هر روز که می گذرد برخی از ابزارهای جدید فن آوری در حال ظهور است که انقلابی در زندگی ما ایجاد می کنند و وابستگی ما را به شبکه جهانی گسترده تر و تعمیق می کنند.
هر کسب و کاری با فعالیت مؤثر در اینترنت میتواند تخصص و زمینه کاری خود را به دیگران معرفی کند مشتریهای راغب جدید جذب کرده و فروش و عرضهٔ محصولات ویا خدماتخود را گسترده تر نماید. مالکان مشاغل و هر کسب و کاری با داشتن دانش کافی و به کمک افراد متخصص در زمینه بازاریابی می توانند به تمامی اهداف مورد نظر خود در سطح وب دست بیابند.
در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد بازاریابی اینترنتی وانواع پلتفرم های آن را بررسی کنیم.
قبل از اینکه به تعریف بازاریابی اینترنتی بپردازیم ، به این سوال پاسخ می دهیم که بازاریابی چیست؟
بازاریابی به فعالیت هایی گفته می شود که شرکت ها برای افزایش خرید یا فروش محصولات یا خدمات خود انجام می دهند. مارکتینگ شامل فعالیت هایی مانند تبلیغات، فروش و تحویل محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان یا مشاغل دیگر می باشد. متخصصانی که در بخش های مختلف بازاریابی یک شرکت فعالیت می کنند، به دنبال جلب توجه مشتریان خود از راه های مختلفی، از جمله تبلیغات هستند.
بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی اینترنتی استفاده از کانالهای تحت وب برای رساندن پیام به مشتریان بالقوه در مورد نام تجاری وبرند ، محصولات یا خدمات شماست. با بازاریابی آنلاین می توان برند، محصول یا خدمات شرکت را در بستر وب معرفی کرد و به یک درآمد منفعل کلان دست یافت.

در کنار گسترش فضای وب و افرادی که از دنیای اینترنت استفاده می کنند ، مشاغل از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال برای گسترش مارک های خود استفاده می کنند تا کاربران زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کنند. روش های زیادی برای استفاده از بازاریابی آنلاین وجود دارد ، از جمله بازاریابی ایمیل ، بهینه سازی موتور جستجو ، شبکه های اجتماعی ، تبلیغات آنلاین و موارد دیگر. هدف این است که کاربر اینترنت در حال وبگردی، مطالعه، خرید و یا چت در شبکه های اجتماعی است ، توجه او را با کمک بازاریابی آنلاین جلب کرده و بازدید کننده وب سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.
بازاریابی آنلاین از بازاریابی درونگرا بهره می گیرد در حالیکه بازاریابی سنتی در اکثریت مواقع زیر مجموعه ای از بازاریابی سنتی است. در بازایابی سنتی برای تبلیغات از چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده می کردند. . جالب اینجاست که با ظهور فناوری ، بسیاری از کسب و کارها همچنان از بازاریابی سنتی استفاده می کنند و بیشتر بودجه خود را صرف تبلیغات سنتی می کنند.
برخی از افراد تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و توزیع بروشور را برای تبلیغ محصولات خود در نظر می گیرند. طبیعتاً اگر تبلیغاتشان به مخاطبان اصلی برسد ، فروش آنها افزایش خواهد یافت، اما در این استراتژی راهی برای تجزیه و تحلیل اثر بخشی هر یک از این روش ها وجود ندارد. همچنین ، کنترل مشخص و سریعی بر اجرای کمپین در حال انجام صورت نمی گیرد. در بازاریابی آنلاین می توانید با هزینه بسیار کم تبلیغات خود را منتشر کرده و محصول خود را به مخاطبان معرفی کنید. شما می توانید بر برگزاری کمپین تبلیغات خود در مراحل مختلف نظارت کنید، بعبارتی هر مرحله از تبلیغات را بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
مزایای بازاریابی اینترنتی
تخمین تاثیر کانالهای بازاریابی مختلف
در بازاریابی اینترنتی می توان به راحتی کانال های مختلف بازاریابی را بررسی کرد. شما می توانید مسیر حرکت بازدید کنندگان وب سایت خود را ردیابی کرده و روش های مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب سایت یا صفحه فرود (لندینگ) وب سایت شما طی می کنند دنبال کنید. همچنین می توانید میزان تأثیر کانال های مختلف را بررسی کنید و دریابید کدام کانال ها کارآمدتر هستند تا از این طریق مشتریان تجاری خود را افزایش دهید.
بررسی رفتار و نیازهای مشتری
با بررسی رفتار مشتری و ویژگی هایی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می توانید مشتریانی با پتانسیل خرید بالاتر و علاقه مند به برند خود راجذب کنید. با جمع آوری اطلاعات جئوگرافیک می توانید محصولاتی متناسب با سلیقه آن ها ارائه دهید.
این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات مناسب را به آنها نشان دهید. به عنوان مثال ، فرض کنید کسی از شما کفش کوهنوردی خریداری کند، در مراحل بعدی ، احتمالاً کوله پشتی، گتر و غیره نیاز خواهد داشت. می توانید از این فرصت استفاده کرده و در صدد رفع نیازها و خواسته های آن ها و محصولات خود را به او معرفی کنید و با پیشنهادهای جذاب به مخاطبان خود، به درآمد کلان برسید.

دسترسی سریع و راحت
گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب میشود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی فانل فروش محصول موردنظر را خریداری کنند.
گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین به کاربران این امکان را می دهد تا با یک کلیک به راحتی محصول مورد نظر خود را از طریق قیف فروش خریداری کنند.
صرفه جویی در وقت و زمان
یکی از مزایای اصلی بازاریابی اینترنتی ، صرفه جویی در وقت ، مقرون به صرفه بودن هزینه است. به عنوان مثال ، فرض کنید شما می خواهید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و توزیع کنید. علاوه بر مصرف زیاد کاغذ و هزینه های چاپ ، بروشورها برای رسیدن به افراد مناسب زمان زیادی می برد. در بازاریابی آنلاین ، برخلاف روش های سنتی ، می توانید پیام خود را برای مخاطبان بیشتری ارسال کنید ، به عنوان مثال با ارسال ایمیل یا ایجاد کلیپ و انتشار آن در شبکه های اجتماعی.
هدفگیری مشتری
در بازاریابی آنلاین می توانید مشتریان خود را دسته بندی کرده و برای هر دسته پیشنهادات ویژه ای ارائه دهید. دسته ها را براساس جغرافیا، سن ، تحصیلات، علایق، جنسیت و موارد دیگر ایجاد کنید. یک یا چند دسته مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ سپس روی آن ها تمرکز کرده و وارد کانال فروش کنید تا بیشترین بهره را از روند بازاریابی خود ببرید.
ابزارهای بازاریابی اینترنتی
برای فعالیت در زمینه بازاریابی اینترنتی، شما باید با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید تا بتوانید محصولات یا خدمات کسب و کار خود را برای کاربران تبلیغ کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین شامل 7 زیر مجموعه اصلی زیر است:
- سئو (SEO) یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو
- بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش(Affiliate Marketing)
- بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- تبلیغات کلیکی یا PPC
- بازاریابی محتوایی
بازاریابی اینترنتی فرصت های زیادی را در دراستای موفقیت شما فراهم می کند تا در بستر وب موثرتر بمانید و مخاطبان بیشتری را جذب برند خود کنید. برای استفاده بهینه از بازاریابی آنلاین ، بایستی مشتریان خود را به خوبی بشناسید و با نوع نگرش و دغدغه های آن ها آشنایی داشته باشید. برای این کار می توانید از روش های مختلفی مانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف ، نمونه گیری و آمار ، بررسی بازخورد کاربران و … اطلاعات نسبی مشتری خود استفاده کنید. سپس از مزایا و ویژگی های بازاریابی آنلاین که در بالا ذکر شد استفاده کنید و تا نهایتاً لید و مشتری بیشتری را جذب نمائید.
با افزایش فضای اینترنت و کاربران وب، رقابت بین مشاغل مختلف در این زمینه نیز افزایش می یابد. با این حال ، اگر هر کسب و کاری مشتری خود را به خوبی بشناسد و بتواند او را آنالیز کند، با یک استراتژی درست ، می تواند به طور موثر بازاریابی اینترنتی خود را به بازار عرضه کند و با ارائه ارزش منحصر به فرد ، مشتریان مرتبط و لیدهای مناسب زیادی را جذب کند.

مؤثرترین روش های تبلیغاتی در بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی مفاهیم و موضوعات متنوعی را در بر می گیرد و اساساً هر فعالیت مرتبط با بازاریابی در اینترنت به عنوان زیر مجموعه آن شناخته می شود. البته برای جلوگیری از گمراهی و درک بهتر عملکرد بازاریابی آنلاین، در اینجا برخی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی در اینترنت وجود دارد که هر کسب و کاری برای کسب موفقیت در فضای وب بایستی این موارد را به کار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید