بازاریابی محتوا با 5 مهارت معروف به Five C

بارها اشاره شده است که محتوا حرف اول را در دنیای اینترنت می زند. محتوای نوشتاری یک استراتژی بازاریابی محتوایی است ، که از طریق آن می توانید رنک وب سایت خود را در موتورهای جستجوی گوگل افزایش دهید. اما نه هر محتوایی! یک محتوای باکیفیت که سبب افزایش ورودی سایت شما و نهایتاً افزایش مدت زمان توقف بازدید کننده در وب سایت گردد. در این مقاله سعی داریم 5 مهارت نوشتن یک محتوای باکیفیت را به شما معرفی کنیم، با تسلط بر این 5 مهارت، می توانید توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و آن ها را به مشتریان بالقوه تبدیل نمائید.
رابرت دبلیو بی در کتاب راهنمای بازایابی محتوایی می گوید من به دولیل فرمول های نوشتن را دوست دارم:
اول : بهترین فرمول ها در بازاریابی محتوایی ساده ترین آن ها هستند، هم بخاطر سپردن آن ها آسان می باشد و هم به سرعت می توان برآن ها تسلط یافت. دانستن این فرمول ها می تواند به شما در تولید محتوا و بازنویسی کردن کمک شایانی کند و در واقع این فرمول ها در نیمی از زمان دو برابر مؤثر هستند.
دوم: دلیل این که این مطالب تبدیل به فرمول شدند، دقیقا به تأثیرگذار بودن این مطالب اشاره دارد.
به معنای واقعی کلمه، برای دست یافتن به انواع فرمول های نوشتاری در بازاریابی محتوا ، هزاران روش را در نوشتن یک محتوا تست کرده اند، تا توانسته اند این فرمول ها یا مهارت را کشف کنند.
فرمول AIDA و SELWEB در بازاریابی محتوایی
یکی از قدیمی ترین فرمول ها و شاید معروف ترین آنها AIDA است. AIDA مخفف 4 کلمه Attention، Interest, Desire ،Action به ترتیب به معنای عمل، تمایل ، علاقه و توجه است. محتوای با کیفیت ابتدا باید توجه خواننده را به خود جلب کند ، سپس آن ها را به محصولات شما علاقه مند کند، در نهایت تمایل به خرید محصول را در مخاطبان خود ایجاد کنید و آن ها را تبدیل به مشتریان بالقوه نمائید. همچنین AIDA به همان اندازه که درتولید محتوا مؤثر است در نوشتن تبلیغات موفق نیز تأثیرگذار می باشد.
فرمول دیگری به نام فرمول SELWAB نیز موجود است که کمتر از AIDA شناخته شده است ، اما تقریباً به همان اندازه قدرتمند است. SELWAB فرمولی در بازاریابی محتوایی برای یادآوری نکات مهم به بازاریابان در مورد مهمترین موارد احتمالی است.
مهارت 5 گانه در بازاریابی محتوایی معروف به Five C
یک فرمول نوشتاری دیگر که در زبان انگلیسی به 5 C معروف است:
Clear, Consive, Compelling, Credible, Call to Action
بعبارتی هر محتوای خوب به ترتیب باید واضح ، مختصر ، جذاب و معتبر و بازخورد و فیدبک داشته باشد . دراین مقاله سعی داریم با جزئیات بیشتری به هر عنصر از فرمول Five C نگاهی بیندازیم.
واضح (Clear)
محتوای شما باید برای همه کسانی که آن را می خوانند واضح باشد، توجه کنید منظور از همه فقط شامل مشتری یا مدیر بازاریابی یا مدیر محصول نمی باشد، بلکه هر فردی با هر سطح سوادی که مطلب شما را می خواند. در واقع در بازاریابی محتوایی فقط نوشتن کافی نیست، محتوای شما باید کاملاً قابل درک و عاری از هر گونه ابهام و سوء برداشتی باشد. سعی کنید جملات، پاراگراف و بخش های کوتاه را بکار گیرید تا خواندن مطلب شما را آسان کند.
توجه کنید واضح و روشن نوشتن یک محتوا اساساً از یک تفکر روشن ناشی می شود، بعبارتی شما باید در بازاریابی محتوایی درک کاملی از محتوایی که تصمیم دارید بنویسید داشته باشید. در صورتی که متوجه مفهوم محتوا نباشید، نوشتن شما ضعیف ، آشفته و مبهم خواهد بود.
از طرف دیگر ، وقتی موضوع محتوا را می فهمید ، مخاطبان خود را نیز بهتر می شناسید و ایده مفید و مهمی دارید که می خواهید منتقل کنید ، وضوح نوشتار شما به طور حتم این ایده را به مخاطبان منعکس می کند.
کوتاه نوشتن (Concise)
یک نکته ای که در این جا قابل ذکر می باشد این است که کوتاه نوشتن به معنای مختصر نوشتن نیست. مختصر نویسی به خلاصه کردن یک مطلب اطلاق می شود، کافی است کلمات را تا زمانی که مفهوم محتوا از دستتان خارج نشود، به طور دلخواه کوتاه کنید. بعبارتی بدون آوردن کلمات غیر ضروری مفهوم خود را در یک جمله کوتاه به مخاطب برسانید. اما در بازاریابی محتوایی کوتاه نوشتن به معنی گفتن یک داستان کامل در کمترین کلمات ممکن بدون هر گونه توضیحات اضافی است.
متقاعد کننده (Compelling)
البته توجه کنید در بازاریابی محتوایی فقط ساده خوانی یک مطلب مد نظر نیست! در واقع علاوه بر ساده خوانی، محتوای شما باید آنقدر جالب ، جذاب و آموزنده باشد که خواننده نتواند آن را رد کند و صفحه را ببندد یا احساس کند برای جمع آوری نکات مهم مجبور است محتوای شما را سریع و به طور سطحی بخواند.
عمده ترین دلیل جذاب نبودن محتوای شما، نوشتن در مورد چیزهایی که صرفا مورد توجه بازاریاب است و هیچ استراتژی کاربرپسندی در آن بکار گرفته نشده است. بازاریاب ها در محتوای خود به محصولات ، کسب و کار خود و به ویژه “پیام رسانی” خود اهمیت می دهند و می خواهند از طریق بازاریابی محتوایی نکات کلیدی را به خواننده منتقل کنند. متأسفانه ، خوانندگان به هیچ یک از این موارد علاقه ندارند، آن ها به مشکلات ، نیازها ، ترس ها، نگرانی ها ، چالش ها ، علایق و خواسته های خودشان اهمیت می دهند.
همانطور که دون هاپتمن، تبلیغ نویس،گفته است ، هرچه بیشتر محتوای شما به جای محصول بر روی مخاطب تمرکز کند ، جذابیت آن بیشتر خواهد بود. این محصول فقط تا جایی برای مخاطب جذاب است و او را درگیر خواهد کرد که یکی از نگرانی ها یا خواسته های اصلی او را برطرف کند.
محتوای معتبر (Credible)
هرشل گوردون لوئیس ، تبلیغ نویس برجسته متذکر شد که ما در عصر بدبینی به سر می بریم. به بیان ساده ، مخاطبین شما به این دلیل که شما می خواهید چیزی را به آنها بفروشید، از این رو شما را باور نمی کنند. با یک استراتژی بازاریابی محتوایی هوشمند می توانید با برندسازی کسب و کار خود بر شک و تردید مخاطبان غلبه کنید.
با اینکه مخاطبان شما در برابر فروشندگان محتاطانه عمل می کنند، اما آن ها بیشتر تمایل به اعتماد و دریافت مشاوره از متخصصان شناخته شده در زمینه محصولات و یا خدمات یک کسب و کار دارد. بنابراین می توانید با تولید یک محتوای با کیفیت که به همه سوالات و نیازهای مخاطبان پاسخ می دهد، در کسب و کار خود با عنوان یک رهبر فکری بر شک و تردید آن ها غلبه کنید.
بسیاری از مخاطبان شما به تبلیغات بی اعتماد هستند اما تا حدودی منابع اطلاعاتی مانند وب سایت ها ، مقالات ، وبلاگ ها و مقالات مجله را بیشتر می پذیرند. سعی کنید از طریق بازاریابی محتوایی پیام های کلیدی خود را در قالب محتوای کاربرپسند ارائه کنید، در این صورت بازدیدکنندگان وب سایت پیام ها را معتبرتر می داند و به مرور زمان تبدیل به مشتریان بالقوه خواهند شد.
فراخوانی برای اقدام (Call to Action)
فراخوان (CTA) به خوانندگان می گوید که چه اقدامی باید انجام دهند و چگونه این کار را انجام دهند. در بازاریابی محتوا یی این CTA ها را می بایست در کل محتوای خود بگنجانید، یا این که آن ها را در یک جعبه یا نوار کناری وب سایت خود قرار دهید تا برجسته تر به نظر بیایند.
CTA های رایج عبارتند از:
- دکمه یا لینکی که مخاطب را به بازدید صفحهی دیگری در سایت لینک دهد
- دکمههای به اشتراکگذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و ایمیل
- دکمه خرید و پرداخت آنلاین یا دکمه افزودن کالا به سبد خرید
- دکمه و یا لینک دانلود یک کتاب الکترونیکی رایگان و یا یک اپلیکیشن
- دکمه مطالعه بیشتر برای خواندن محتوای کامل یک نوشته
- مشترک شدن در یک خبرنامه آنلاین برای دریافت خبرنامه هفتگی
- ثبت نام در یک وبینار یا teleseminar و یا عضویت در وب سایت ها و اپلیکیشن
- درخواست تماس تلفنی از نمایندگی فروش
- فرم ثبت نام عضویت برای دریافت ایمیل جهت ثبت در لیست ایمیل وب سایت
جمع بندی
توجه کنید شما با یک بازاریابی محتوایی هدفمند می توانید کسب و کار خود را در نزد مخاطبان برندسازی کنید. اما مسأله مهمی و آشکار برای جلب اعتماد مشتری که غالباً نادیده گرفته شده، ارائه ضمانت بازگشت سریع پول است. هنگامی که مشتریان درخواست بازپرداخت می کنند ، سریع و بسیار مودبانه، بدون سوال و استدلال ، پول را به آن ها بازگردانید.
ارائه خدمات با بی ادبی به مشتری ، یا عملکرد کند و ضعیف یا سوالات بی پاسخ مشتری می تواند به سرعت هر اعتباری را که نزد مشتری خود کسب کرده اید از بین ببرد. در حقیقت ، برای حل مشکلات مشتری، فراتر از آنچه لازم است گام بردارید تا مشتریان احساس کنند شما شخصاً به آنها اهمیت می دهید.
دیدگاهتان را بنویسید