برند به عنوان یک نام محصولات و یا خدمات شرکت شما را از موارد مشابه متمایز می کند. امروزه مردم صرفاً دنبال خرید یک محصول نمی باشند، بلکه آن ها می خواهند برند را خریداری کنند. اگر محصولی بدون برند و نام در بازار عرضه گردد، مردم به آن اعتماد نمی کنند. وقتی می خواهیم محصولی را خرید کنیم، با انبوهی از محصولات مشابه می شویم؛ همین جا است که برند، نام و یا لوگو یک شرکت ما را از سردرگمی نجات خواهد داد. بنابراین با برندسازی محصولات خود به کسب و کارتان هویت بدهید و بدین صورت در بین مشتریان خود جایگاه ویژه ای ایجاد کنید.
برندینگ فرآیندی است که از طریق هویت بخشیدن به محصولات ویا خدمات کسب و کار خود در ذهن مشتریان، به شرکت تان معنا میدهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکتهای مختلف آن را جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود با هدف کمک به مشتریان خود اجرا می کنند.
فهرست محتویات مقاله
Toggleمزایای برندینگ
برندینگ یا برندسازی برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است، در ذیل به برخی از منافع برندسازی شرکت ها اشاره خواهیم کرد:
- برندینگ موجب می شود مردم نسبت به کسب و کار شما توجه زیادی داشته باشند و آگاهی آن ها در مورد محصولات شما زیاد شود.
- برندسازی موجب ارزش یافتن کسب و کار شما می گردد و با شناساندن برند خود به مردم، بهترین فرصت های سرمایه گذاری به طرف شما خواهد آمد.
- برندینگ باعث می شود، مشتریان بیشتر به جذب کسب و کار شما خواهند شد و دید و برداشت مثبت تری در ذهن مشتریان شما تداعی خواهد شد. علاوه بر این برانگیختن حس اعتماد در مشتریان خود، آن ها برند شما را به دیگران ارجاع می دهند.
- برندینگ کسب و کار موجب می گردد حتی کارکنان آن شرکت نیز حس رضایتمندی و افتخار داشته باشند. شخصی که برای یک برند معروف کار میکند بخاطر محبوبیتی که در بین مردم کسب می کند، رضایت و علاقه بیشتری نسبت به کار خود دارد. متعاقباً این رضایت باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و در نتیجه، افزایش بهره وری و فروش میشود.
عناصر برندینگ
در اولین نگاه نام، شخصیت برند و سپس صفات و شخصیت، ویژگی ها و ارزش های اصلی آن مورد توجه مخاطبین یک کسب و کار قرار می گیرد. همه عوامل ذکر شده هویت یک برند را تشکیل می دهند، و سازمان صاحب برند سعی دارد با اجرای استراتژی این هویت را به ذهن مخاطبین خود انتقال دهند.
عناصر دیگر مؤثر در برندینگ یک کسب و کار تصورات و تداعیات برند در ذهن مخاطبین خود می باشد؛ مردم با شنیدن اسم برند تصویری و برداشتی مثبت از برند به ذهنشان خطور می کند. حال می رسیم به عنصر تجربه ی برند که مشتریان به هنگام خرید یا از برند کسب کرده اند. از طریق نظرسنجی از مشتریان خود و پاسخها و احساسات شان می توانید با آن ها تعامل برقرار کرده و از تجربیات شان استفاده کنید.
بعد از موارد ذکر شده در بالا مهم ترین عنصر قابل بررسی ارزش برند می باشد. یعنی مشتری برای دریافت محصول برند حاضر است که چه مقدار پول بیشتری بپردازد؟ تأثیر برند در تصمیم گیری مشتری برای خرید؛ یعنی مشتری با بررسی نقاط ضعف و قوت یک برند، نهایتاً تحت تأثیر نقاط قوت محصول قرار گرفته و تصمیم به خرید آن می کند. تخمین ارزش ویژه برند کار دشواری است.
چه افرادی تحت تأثیر برندسازی قرار می گیرند؟
برندسازی و یا برندینگ مشتریان، کارکنان و سهامداران یک کسب و کار را متأثر می کند.
مشتریان و یا مخاطبین یک برند
زمانی که شخصی در حین خرید یک محصول و تصمیم گیری برای انتخاب تولید کننده محصول مردد می شود؛ در تصمیم گیری نهایی برندینگ را ترجیح خواهد داد.
کارکنان و سهامداران
استراتژیهای برندینگ و ایجاد تمایز بین محصولات موجود در بازار و انتخاب در هنگام تردید موجب معروفیت یک برند می گردد. شهرت یافتن یک برند کارکنان، سهامداران و سرمایه گذاران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، اشتیاق و رغبت شان برای کار کردن بیشتر می شود.
مؤلفههای مهم در برندینگ
قبل از هرگونه سرمایهگذاری در انجام برندینگ باید در مورد عوامل مهم و مؤثر بر برند و برندسازی تحقیق کنید. از جمله مهمترین این عوامل مؤثر در برندینگ موارد زیر می باشد:
قصد و نیت شرکت
تمامی کسب و کارها هدف شان از برندسازی، رسیدن به موفقیت در کسب درآمد از برندینگ می باشد. شرکتهای موفق در انجام عمل برندینگ از استراتژی های قوی برخوردارند که باعث تمایز آنها از رقبای شان میشود.
انسجام و یکپارچگی
پس از انتخاب هدف کسب وکار، باید بر اجرای استراتژی خود تمرکز داشته باشید. سعی کنید انسجام هویت برند خود را به نحوی حفظ کنید تا همواره از دید مخاطبین شما آشنا به نظر برسد. برای ایجاد انسجام در هویت برند، باید کارهایی که برای برندینگ انجام میدهید را ارزیابی نمایید.
ارتباط عاطفی
مشتریان در تصمیمگیری برای خرید بیشتر از آنکه منطقی باشند به عواطف و احساسات خود تکیه میکنند. توجه به عواطف عاملی است که برندینگ خوب را به برندینگ عالی تبدیل میکند. اگر بتوانید روشی برای ارتباط عمیقتر با مشتریان پیدا کنید، میتوانید حجم و کیفیت تعاملات را افزایش دهید و به روابط پایدارترین شکل بدهید.
توانمندسازی و کمک گرفتن از کارکنان
علیرغم نقش مهم مشتریان در برندینگ ، کارکنان شرکت شما هم گروه دیگری هستند که غالباً نقش آنها در این زمینه نادیده گرفته میشود. طبیعتاً اگر چندین نفر درباره یک شرکت سخن واحدی داشته باشند، اثر آن بهمراتب از یک صدا بیشتر خواهد بود. بهعلاوه، آمار حاکی از آن است که کمک گرفتن از کارکنان شرکت میتواند درصد دامنه دسترسی به پیامهای برندینگ و بازاریابی را افزایش دهد؛ ضمن اینکه حمایت کارکنان به این معنی است که آن فرهنگ و ارزشهایی که داعیه آنها را دارید عملاً در شرکت شما وجود دارد.