تکنیک ها و ابزار ارزیابی کیفیت محتوا

فرایند نقد و تحلیل محتوا ، علی رغم ظاهر ساده ای که دارد، بسیار پیچیده است. فرمت ها و موضوعات متعددی را برای نوشتن یک محتوای خوب باید در نظر گرفته گرفت. در صورت نادیده گرفتن عوامل اصلی مورد نیاز تولید محتوا ، نمی توانید به درستی یک محتو را ارزیابی و تحلیل کنید. اول از همه در نظر بگیرید یک محتوای خوب دارای ویژگی هایی از قبیل املای صحیح، ساختار درست و مرتبط بودن عبارت های کلیدی می باشند. تولید یک محتوای باکیفیت می تواند موجب بهینه سازی موتورهای جستجو ، افزایش ترافیک وب سایت و در نهایت مشهور شدن برند شما می شود. با انجام برندسازی، مخاطبین خود را نهایتاً می توانید به مشتریان وفادار تبدیل کنید. برای ارزیابی کیفیت یک محتوا، چندین فاکتور کلیدی وجو دارد، که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.
تکنیک های ارزیابی محتوا
- شناختن مخاطبان
- تحلیل کیفیت محتوا
- عبارت های کلیدی را فراموش نکنید
- ارزیابی کلی
- پیشروی کنید
شناختن مخاطبان
مهم ترین قدم در فرآیند بررسی و تحلیل محتوا در وب سایت، شناسایی مخاطبین مطالب وب سایت تان می باشد. شناخت مخاطبین، جزئیاتی را مشخص می کند، که فونداسیون محتوای شما را تشکیل می دهند. با درک هدف مخاطبان، شناسایی علاقه مندی ها و خواسته های آن ها، می توانید یک محتوای کاملا کاربر پسند را در وب سایت خود تولید کنید. برای رسیدن به درک درست از مخاطبین خود، بایستی درک درستی در مورد ویژگی ها و علایق مخاطبین خود داشته باشید.
اولین قدم جمع آوری اطلاعات کلی در مورد مخاطبین خود نظیر سن، جنسیت، دانش و عنوان شغلی آن ها می باشد. با داشتن این اطلاعات تصویری ایده آل از مخاطبان مورد نظر خود خواهید داشت، که به شما در تولید یک محتوای با کیفیت و همچنین اطلاعاتی را که باید به آن ها بدهید، کمک بسیار شایانی را خواهد کرد. به عنوان مثال، می دانید مادران خانه دار با فرزندان زیر 5 سال، برنامه ی روزمرگی شلوغی دارند، بنابراین محتوایی که برای این قشر از مخاطبین خود تولید می کنید، باید تصاویر زیبا و خوانایی آسانی داشته باشند. درک متن با تصاویر زیبا موجب کاهش خستگی چشم و همچنین راحتی درک مطالب می گردد.
دومین مطلبی که باید در نظر بگیرید، باید بفهمید که مخاطبان شما دنبال چه چیزی هستند و اینکه آیا محصول و یا خدمات شرکت شما نیازهای او را برآورده می کند. شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics نیازها و خواسته های مخاطبین خود شناسایی کنید، تا به نتایج بهتری در تحلیل محتوا دست بیابید.
تحلیل کیفیت محتوا
پس از شناسایی مخاطبان خود، نوبت ارزیابی کیفی و تحلیل محتوا است؛ در این مرحله بایستی عواملی را که باید نگه دارید، تغییر دهید یا کنار گذارید، شناسایی کنید. نکاتی که در تحلیل کیفیت محتوای یک وب سایت باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
- در انتخاب تیتر محتوای خود خلاق باشید: توجه کنید تیتری که انتخاب می کنید، برای مخاطبان شما تازگی داشته باشد.
- محتوای شما نباید کپی از سایت های دیگر باشد: اگر محتوای وب سایت شما کپی از سایت های دیگر باشد، گوگل محتوای شما را بی ارزش تلقی کرده و از ایندکس آن صرف نظر خواهد کرد.
دیگر موارد در تحلیل محتوا
- محتوای شما به چه میزانی با پرسونای مخاطبین ما تطابق دارد: در تولید محتوا باید ویژگیها، ترجیحات، خواسته ها، علایق مشتری های فرضی خود را در نظر بگیرید.
- با تولید یک محتوای جذاب، پیام خود به گوش مخاطبین خود برسانید، همواره این نکته در تحلیل محتوا در نظر بگیرید، که شما مخاطب محتوای وب سایت خود نیستید و از دید کاربر، محتوای خود را ارزیابی کنید.
- برای ایجاد جذابیت بیشتر در محتوای خود از تصاویر، اینوگرافی و ویدئو استفاده کنید و سعی کنید حجم محتوای شما با کیفیت آن متناسب باشد.
کلمات کلیدی مهم ترین عنصر در تحلیل محتوا
در تحلیل محتوا توجه کنید بدون در نظر گرفتن یک کلمه کلیدی برای محتوای خود، محتوای شما ارزشی نخواهد داشت. قبل از اقدام به تولید محتوا، در مورد کلمات کلیدی آن تحقیق کنید، به دنبال کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل باشید. در جستجو یک مطلب در گوگل، در پایین صفحه اول پیشنهاداتی از طرف گوگل برای جستجو ارائه می شود. این پیشنهادات شامل بیشترین جستجو ی مخاطبان است و بهتر است از همان کلمات داخل محتوای خود استفاده کنید.
از ابزارهای گوناگونی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب می توانید، استفاده کنید. از جمله بهترین ابزارهای جستجو کلمه کلیدی google keyword planner، keywords everwhere می باشند، این ابزارها اطلاعات کاملی را در اختیار ما می گذارند. به حجم جستجوی کلمه کلیدی در طول ماه دقت کنید، انتخاب کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالا خوب است، به شرطی که ورودی مناسبی داشته باشد. بعد از انتخاب کلمه کلیدی باید سعی کنیم به درستی این کلمات کلیدی را در تولید محتوای خود استفاده کنیم و از پر کردن متن خود با این کلمات کلیدی خودداری کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید