اگر می خواهید وب سایت شما در رتبه های اول جستجو گوگل قرار بگیرد و یا بعبارتی در لینک اول گوگل نمایش داده شود، باید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو گوگل بهینه سازی کنید. طراحی وب سایت به تنهایی به فروش و درآمدزدایی از آن منجر نمی شود! برای کسب درآمد و افزایش فروش از یک وب سایت، سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو الزامی می باشد. هر اندازه سایت شما در نتایج جستجو به رتبه اول گوگل نزدیک تر باشد، سایت شما را به افزایش درآمدزدایی نزدیک تر می کند.
SEO مخفف (Search Engine Optimization) به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و … است. سئو و بهینه سازی سایت برای افزایش ترافیک سایت یا بعبارتی جذب کاربران اینترنتی می باشد. امروزه مخاطبین وب برای رفع اکثر نیازهای خود، در ابتدا به موتورهای جستجو گوگل مراجعه می کنند، به همین دلیل سرمایه گذاری بر روی سئو سایت یک سرمایه گذاری تضمین شده است.
فهرست محتویات مقاله
Toggleاهمیت کلمه کلیدی در بهینه سازی وب سایت
برای بهینه سازی وب سایت روی یک یا دو کلمه کلیدی طولانی و اصلی تمرکز کنید. هدف اصلی شما از تولید محتوا برای یک وب سایت بی شک افزایش ترافیک سایت تان می باشد، بنابراین برای بهینه سازی پست های سایت خود یک یا دو کلمه کلیدی داشته باشید، و به طور بهینه و با حفظ هدف اصلی از تولید محتوا این کلمات را در متن خود بکار گیرید.
توجه کنید به هیچ عنوان در متن خود بیش از اندازه کلمات کلیدی را استفاده نکنید؛ این کار هیچ تأثیر مثبتی در بهینه شدن شدن سایت شما نخواهد داشت، و برعکس به ضرر سئوی سایت خواهد بود. در صورتی که محتوای شما پر از چاشنی کلمات کلیدی باشد، موتورهای جستجو متن شما را به عنوان اسپم شناسایی می کند، که قصد دارد تنها از طریق کلمات کلیدی رتبه ی خود را افزایش دهد.
در گذشته از کلمات کلیدی اصلی کسب و کار که اغلب تک سیلابی می باشند، برای بهینه سازی وب سایت استفاده می شد. اما امروزه با آپدیت الگوریتم های گوگل و از آنجایی که بازدید کنندگان وب سایت با کلمات کلیدی چند سیلابی استفاده می کنند، بنابراین بهتر است شما نیز روی کلمات کلیدی چند سیلابی برای افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنید.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای سئو وب سایت
بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی، نوبت توزیع مناسب آن در محتوای وب سایت می باشد. در هر یک از پست های یک سایت کلمات کلیدی باید در عنوان، سر تیتر، بدنه اصلی، URL و متادیسکریپشن قرار بگیرند.
عنوان
عنوان مهم ترین عنصر در بهینه سازی وب سایت است. کاربر با دیدن عنوان یک مطلب میزان مرتبط بودن محتوای یک مطلب با کلماتی که در گوگل جستجو کرده است، را ارزیابی می کند. بنابراین ضروری است که کلمه کلیدی در عنوان یک مطلب باشد. توجه کنید گوگل 65 کاراکتر از عنوان را در نتیجه جستجو نشان می دهد، پس کلمه کلیدی باید در ابتدای آن قرار گیرد.
سر تیتر و بدنه اصلی
برای بهینه سازی وب سایت بایستی کلمه کلیدی را به طور منظم در سر تیترها و بدنه اصلی بدون زیاده روی استفاده کنید. کار برد کلمات کلیدی در متن باید طبیعی باشد، استفاده بیش از اندازه آن متن را غیر طبیعی نشان می دهد¡ در این صورت علاوه بر این که محتوا برای کاربر بی کیفیت به نظر می آید، موتورهای جستجو نیز متن را اسپم تشخیص داده و سایت شما ممکن پنالتی کرده و امتیاز منفی بدهد.
پیوند یکتا URL
موتورهای جستجو در بهینه سازی وب سایت در ابتدا محتوای پیوند یکتا را جستجو می کنند تا موضوع آن را تشخیص دهند. پیوند یکتا برای هر پست و محتوایی منحصر بفرد است، بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در آن امتیازی برای سئو وب سایت محسوب می شود.
متا دیسکریپشن
توضیحات متا و یا متا دیسکریپشن یک محتوا ، توضیحات مختصری در مورد متن محتوا را در اختیار موتورهای جستجو و کاربران وب می گذارد. سعی کنید یک متا دیسکریپشن جذاب شامل یک کلمه کلیدی طولانی را انتخاب کنید؛ این کار کاربران اینترنت را به بازدید از سایت هدایت می کند و در نتیجه باعث افزایش ترافیک سایت خواهد بود.
متادیسکریپشن در واقع توضیحات اضافهای در صفحه جستجو گوگل زبر عنوان است، که موضوع محتوا را به اطلاع کاربران می رساند. کاربر با دیدن این توضیحات و ارزیابی کیفیت آن تصمیم می گیرد از سایت بازدید کند و یا نه؟ بطور کلی چون متادیسکریپشن نماینده کل محتوا است باید کلمات کلیدی طولانی را در آن برای جلب توجه کاربران و جذب مخاطبین به کار بگیرید. متادیسکریپشن در نتایج جستجو منحصربفرد نیست و همیشه به یک شکل نمایان نمی شود.
بهینه سازی تصاویر وب سایت
پست های یک وب سایت علاوه بر متن شامل تصاویر نیز هستند،که به خوانایی و درک مطلب برای مخاطبین کمک می کند. هر تصویر باندازه 1000 کلمه در بهینه سازی وب سایت ارزش دارد، اما توجه کنید این تصاویر حتما بهینه سازی شوند. تصاویر برای سئو وب سایت نیاز به توضیحات دارند، که به صورت متن جایگزین یا همان ALT Text وارد می شوند. استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین تصویر شاید تأثیر چندان زیادی در بهبود رتبهبندی و بهینه سازی وب سایت نداشته باشد اما ارزش زمان گذاشتن را دارد.
کاربرد درست تگ ها در سئو وب سایت
تگ ها (برچسب ها) به دسته بندی محتواهای یک وب سایت کمک می کند، اما استفاده بیش از اندازه آن ها در بهینه سازی وب سایت نتیجه عکس خواهد داد. برای پست های خود در وب سایت از تگ های متفاوت استفاده کنید، موتورهای جستجو تگه های مشابه را به عنوان کپی در نظر می گیرد و در نتیجه گوگل به وب سایت امتیاز منفی خواهد داد.
تگها در بهینه سازی وب سایت به این صورت کار میکنند که به ازای هر تگ، یک صفحه جدید در وبسایت ساخته میشود و تمامی مطالبی که آن تگ را داشته باشند در آن صفحه به نمایش درمیآیند. اگر برای یک مطلب از تگهای زیادی استفاده کنید، در چندین صفحه نمایش داده میشوند و درنتیجه چندین بار توسط موتورهای جستجو پیدا میشوند. بهعنوان مثال تگهای وبلاگ نویسی شبیه هم هستند و نباید برای یک پست استفاده شوند. برای سئو وب سایت خود 15 الی 25 تگ مهم و متفاوت تعریف کنید و در پست های خود فقط از همین تگ ها استفاده کنید.
ساختار URL منظم برای بهینه سازی وب سایت
ساختار URL صفحه های وب سایت باید منظم باشد، تا بازدیدکنندگان وب سایت براحتی به محتوایی که به دنبال آن هستند، دسترسی بیابند. این موضع در مورد موتورهای جستجو نیز صدق می کند و URL های منظم را براحتی ایندکس کرده و محتوای وب سایت را برای بهینه سازی آن بهتر متوجه می شوند.
لینک سازی داخلی و خارجی در سئو وب سایت
لینک خارجی
برای نمایش اعتبار و مرتبط بودن مطالب وب سایت خود برای موتورهای جستجو، در عبارت جستجو شده با وب سایت های دیگر، از لینک های خارجی استفاده کنید.
لینک داخلی
مطلب ذکر شده در بالا برای لینک های داخلی نیز صادق است، اگر محتوای شما دارای مطالب مرتبط با محتواهای دیگر وب سایت باشد، با آن لینک دهید. لینک های داخلی، صفحات دیگر وب سایت شما را به کاربر معرفی کرده و موجب افزیش زمان توقف کاربر در سایت می شود. میزان زمان توقف کاربر در سایت از عناصر مهم بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است.
تأثیر کنسول جستجوی گوگل در سئو وب سایت
از کنسول جستجوی گوگل برای گزارش و تحلیل جستجو کمک بگیرید و تعداد کلیک های زده شده به وب سایت خود در گوگل را تحلیل نمائید. در کنسول جستجوی گوگل متوجه خواهید شد، کاربران وب از طریق کدام کلمات کلیدی به محتوای سایت دسترسی داشتند. توجه کنیدبعد از راهاندازی وبسایت مدتی زمان میبرد که محتوای آن در نتیجه جستجو نشان داده شود. زمانی که پستهای سایت به طور مرتب منتشر شده و بهینهسازی شوند، با بهینه سازی وب سایت و مقدار ترافیک ورودی وب سایت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.