ساخت لیست ایمیل در ایمیل مارکتینگ

ساخت لیست ایمیل
زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه در هر کسب و کار کوچک و بزرگی، ایمیل یکی از مؤثرترین کانال های ارتباطی با کاربران وب می باشد. هر نوع کار تبلیغاتی با ایمیل و ارتباط دائمی با مشتریان از طریق ایمیل را ایمیل مارکتینگ یا بعبارتی بازاریابی ایمیلی می نامند. ایمیل مارکتینگ زمانی برای  کسب و کار شما سودمند می شود، که یک لیست ایمیل با کیفیت داشته باشید. با این لیست می توانید کانال تبلیغاتی برای معرفی محصولات و یا خدمات کسب و کار ایجاد کرده و  مشتریان بالقوه خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

یک لیست ایمیل با کیفیت، آدرس ایمیل افرادی است که شخصاً به شما اجازه داده‌اند، آن ها را در جریان کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود قرار دهید. از این رو قدم اول برای اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی، تهیه یک ایمیل لیست می باشد. منظور از تهیه لیست ایمیل خرید بانک ایمیل نیست! یک کسب و کار باید خود اقدام به جمع آوری و ساخت این لیست نماید.

خرید بانک ایمیل به مجموعه ای از ایمیل های هک شده و یا خرید ایمیل های فعال در یک زمینه خاص بدون کسب اجازه ی صاحبان ایمیل را گویند.

لیست ایمیل چیست ؟

شما می توانید در کسب و کار خود، ایمیل آدرس های مخاطبین و مشتریان بالقوه خود را از طریق کمپین های بازاریابی و یا فرم های عضویت سایت و … جمع آوری کنید. یک لیست ایمیل مجموعه آدرس ایمیل هایی می باشد، که شما مجوز ارسال ایمیل تبلیغاتی برای آن ها را دارید.

توجه کنید گردآوری ایمیل ها به هر شکلی بدون کسب اجازه ی صاحبان آن ها کار غیراخلاقی می باشد. عدم رضایت کاربران برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی وجه  ی برند شما را در ذهن آن ها مخدوش خواهد کرد.

برای داشتن یک لیست ایمیل با کیفیت بهتر است  انواع ایمیل ها از نظر سطح دسترسی را بشناسیم.

انواع دسترسی ایمیل ها

دسترسی به ایمیل های تعداد زیادی از کاربران سطح وب را می توان در 4 دسته تقسیم بندی کرد:

نوع اول : دسترسی به آدرس ایمیل دیگران به هر شکلی ، بدون کسب اجازه از آن ها.

این ایمیل ها ممکن است لیست ایمیل های هک شده باشد و یا یک شرکتی، اقدام به فروش لیست ایمیل مشتریان خود ، بدون اطلاع آن نماید. این کار علاوه بر این که غیراخلاقی و غیرقانونی است، خطر اسپم شدن اکانت ایمیل شما از طرف صاحبان ایمیل را نیز دربر دارد.

نوع دوم: دسترسی به آدرس ایمیل افراد از طریق یک واسطه

در مواقعی اتفاق می افتد که بین شما و مخاطبین کسب و کارتان یک واسطه ای قرار گرفته است، که صرفا او به ایمیل مخاطبین دسترسی دارد. از این رو  واسطه قادر خواهد بود به مخاطبین شما ایمیل ارسال کند، اما اجازه ندارد لیست ایمیل این دسته افراد را در اختیار شما قرار دهد.

برخی شرکت ها با گروهی از مخاطبین خود یک کمپین بازایابی و پروتکل تبلیغاتی راه اندازی کرده اند. در  این کمپین ها با کسب اجازه از مخاطبین، خبرنامه های مهم و اطلاعات ارزشمند به آن ها ارسال می شود. این شرکت های هر از گاهی می توانند ایمیل های تبلیغاتی دیگران را، لابه لای خبرنامه ها برای مخاطبان شان ارسال کنند. در واقع شرکت یک لیست ایمیل اختصاصی برای خود تهیه کرده است، که در مقابل دریافت مبلغی از یک کسب و کار، ایمیل آن ها را به آدرس ایمیل های مخاطبان خود ارسال می کند. مخاطبین بعد از دریافت ایمیل، اگر نسبت به خدمات آن کسب و کار رغبت داشته باشند، ایمیل خود را در لیست ایمیل های کسب و کار مربوطه قرار خواهند داد.

نوع سوم: آدرس ایمیل ثبت شده به هنگام خرید یک محوصل فیزیکی یا دیجیتالی

مخاطب به هنگام خرید از وب سایت یک کسب وکار، آدرس ایمیل خود را وارد می نماید. مخاطب بعد از ثبت ایمیل خود، شاید هر از گاهی شاهد ایمیل هایی از طرف آن کسب و کار باشد. اما حتی در چنین شرایطی نیز ارسال ایمیل های روزانه و هفتگی، برای مخاطبین ممکن است حکم مزاحمت داشته باشد.

نوع چهارم: ثبت آدرس ایمیل از طرف کاربران وب برای شرکت در پیشنهادهای شگفت انگیز  یک کسب و کار

آدرس ایمیل هایی که مخاطب برای شرکت در پیشنهادهای شگفت انگیز  یک کسب و کار، در اختیار او قرار می دهد. مخاطبین دربرخی از سایت ها با انتخاب گزینه هایی از قیبل اطلاع رسانی در مورد حراج های فصلی و غیره علاقه مندی خود را جهت دریافت ایمیل های حاوی تخفیفات ویژه اعلام می کنند.

یا یک شرکتی درطی ارسال یک ایمیل به مخاطبین خود از آن ها می خواهد اگر مایل به دریافت ایمیل های حاوی خبرنامه، اطلاع رسانی و .. می باشند، روی لینک ارسالی کلیک کنند.  بنابراین در صورتی ک مخاطب روی لینک ارسالی کلیک کند ، ایمیل خود را به لیست ایمیل شما اضافه کرده ست.

اگر مخاطبین از انجام این کار صرف نظر شدند، او را لطفا از فهرست ایمیل خود خط بزنید و دیگر مزاحمش نشوید.

بنابه موارد ذکر شده می توان گفت ایمیل مارکتینگ زمانی موفق می باشد، که مجوز ارسال ایمیل به مخاطبین خود را از طرف خود صاحبان ایمیل داشته باشد.

جمع آوری لیست ایمیل

روش های جمع آوری لیست ایمیل

همانطور که ذکر شد مهم ترین عنصر یک استراتژی بازاریابی موفق تهیه یک لیست ایمیل به روش های اصولی می باشد. در ساخت این لیست مشکلاتی زیادی سر راه شما قرار دارد. از جمله:

  • برخی از افراد لغو عضویت می‌کنند و یا ایمیل خود را تغییر می دهند
  • عده ای دیگر علاقه ای به کسب و کار شما ندارند و ایمیل های تبلیغاتی شما را باز نمی کنند.

افراد مورد هدف لیست ایمیل شما در سه دسته طبقه بندی می شوند:

  • افرادی که محصول یا خدماتی را از شما خریداری کرده‌اند.
  • کاربران وب که از طریق ثبت نام در سایت شما مشترک لیست ایمیل تان شده‌اند.
  • افرادی که با دیدن یک پیشنهاد شگفت انگیز در جهت ارائه محصول، بر روی لینک مربوطه بر وب سایت شما کلیک کرده و از آن طریق ثبت نام نموده اند.

بطور کلی برای تهیه یک لیست ایمیل باید فرصت هایی را جهت عضویت در وب سایت خود با تولید محتوای با کیفیت ایجاد کنید .

فرایند کسب اجازه از مخاطبین برای بازاریابی ایمیلی

این فرایند به دو صورت انجام می شود: Opt-In و Subscribe

Opt – In

به فرمی گفته می شود، که مخاطب با وارد کردن آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات انتخاب می کند که در یک کمپین ایمیل مارکتینگ شرکت کند.

Subscribe

معنی لغوی Subscribe اشتراک یا عضویت است. در بازاریابی ایمیلی Subscribe ، مخاطبین شما با تیک زدن این گزینه به لیست ایمیل شما ملحق می شوند.

توجه کنید کاربران وب به سادگی ایمیل خود را در اختیار شما نمی گذارند، مگر به آن ها انگیزه انجام چنین کاری را  بدهید.

مزایای ساختن لیست ایمیل برای کسب و کارها

  • محصولات و خدمات کسب و کار توسط کاربران وب دیده شود.  ایجاد لیست ایمیل منجر به بیشتر دیده شدن محصولات و  و یا خدمات کسب وکار  و در نتیجه افزایش فروش می‌شود. این ایمیل ها شامل معرفی جدیدترین محصولات، محصولات تخفیف خورده، و یا به روزرسانی خدمات بعدی شرکت می باشد.
  • بازدهی ایمیل نسبت به شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک و یا توییتر بیشتر می باشد. لازم به ذکر است شبکه های اجتماعی نیز از ایمیل برای ارسال نوتیفیکیشن‌ ها استفاده می کنند. این شبکه با علم بر اینکه اکثریت کاربران وب به شدت متکی به ایمیل می باشند، در صدد جذب مخاطب و افزایش ترافیک خود از این طریق می باشند.
  • ایمیل مقرون به صرفه است و  برای اجرای کمپین های بازاریابی هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود. در حالیکه در در شبکه های اجتماعی برای انجام تبلیغات گسترده ملزم به پرداخت هزینه می باشید.