هشتگ در رسانه های اجتماعی

هشتگ ابزاری برای افزودن محتوایی به پست های مرتبط منتشر شده در شبکه های اجتماعی می باشد، تا پیدا کردن، دنبال کردن آن توسط کاربران رسانه های اجتماعی آسان تر گردد. هشتگ ها با علامت # شروع شده و به دنبال این علامت یک کلمه یا مجموعه ای از کلمات بدون فاصله یا علائمی از قبیل ویرگول، نقل قول و یا علامت دشت یا آندرلاین درج می شوند. نمونه ای از هشتگ فارسی و انگلیسی عبارتند از #MARKETING و یا #بازاریابی. کاربران برای جستجوی موضوع مورد نظر خود کافی است علامت # و در ادامه کلمه کلیدی وارد می کنند.
روش های کاربرد هشتگ
- کاربرد حروف کوچک و بزرگ انگلیسی در هشتگ ها هیچ تفاوتی ندارد.
- برای تفکیک در خوانایی هش تگ هایی که از چند کلمه انگلیسی تشکیل شده اند، بهتر است حرف اول کلمات را با حرف بزرگ بنویسید.
- در حروف فارسی جهت هش تگ گذاری، برای تفکیک کلمات، معمولاً بین هر کلمه از علامت آندرلاین استفاده کنید.
- از اعداد نیز می توانید در هش تگهای خود استفاده کنید.
بطور کلی با استفاده از علامت # و کلمات مورد نظرتان (بدون فاصله یا درج علائم خاص) میتوانید هر هش تگی که میخواهید را ایجاد کنید. بهعنوان مثال #هش تگ_من.
نکات و ترفند های مهم در استفاده از هشتگ ها
استفاده بیش ازحد از هش تگ ها ممنوع است
بنابراین در نوشتن هشتگ ها افراطی عمل نکنید، چرا که زیاد نوشتن هشتگ ها باعث ایجاد برخی از مشکلات می شود:
- افراطی هشتگ گذاری باعث می شود متن شما بهم ریخته، شلوغ و ناخوانا شود و در نهایت باعث عدم رضایت خواننده ها و مخاطبین شما شود. همین موضوع باعث می شود بسیاری از افراد از ادامه مطالعه محتوای شما خودداری کنند.
- مخاطبین با هوش و حساس اند. استفاده بیش از حد باعث می شود مخاطب این فکر را بکند تا شما بجای افزایش کیفیت، بدنبال جذب مخاطب جدید هستید و به نوعی از هشتگ ها بعنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کنید تا بیشتر دیده شوید.
- در برخی مواقع این استفاده بیش از اندازه باعث می شود شبکه های اجتماعی شما را اسپم تشخیص دهد و جریمه کند.
استفاده از هش تگ مرتبط با محتوا
در برخی پست ها دیده می شود که نویسنده از هشتگ های ترند و به روز که مخاطب بیشتر جستجو می کند استفاده می کند تا به این شکل پست خود را در معرض نمایش افراد بیشتری قرار دهد. مثلا ایشان پستی درباره لاغری منتشر کرده اما از هشتگ زلزله کرمان استفاده کرده است. این کار معایب فراوانی دارد که می تواند در این ویدیو با برخی از معایب هشتگ گذاری غیر مرتبط آشنا شوید.
از هش تگ های بزرگتر استفاده کنید
وقتی صحبت از هش تگ بزرگ می شود اتفاقا منظور من استفاده از هشتگ هایی با جزئیات دقیق تر و ریزتر هست. حالا این حرف من یعنی چی؟
روزانه میلیونها و میلیاردها محتوا در سراسر شبکه های اجتماعی و بیشتر از آن هش تگ تولید می شود. اینکه شما از هش تگ های تک کلمه ای و ساده استفاده کنید قطعا شانس شما را برای دیده شدن کمتر خواهد کرد. برای توضیح این مورد مثالی می زنم. مثلا شما پستی منتشر می کنید در خصوص جلوگیری از شکسته شدن صفحه موبایل. از هش تگ موبایل استفاده می کنید. خوب می دانید که ممکن است پست شما در بین میلیون ها پست دیگر گم شود. بنابراین توصیه می شود از هش تگ بزرگتر استفاده کنید.
مثلا بجای هش تگ موبایل از هش تگ لوازم_جانبی_موبایل یا گلس_محافظ_موبایل استفاده کنید شاید این هش تگ ها کمتر جستجو شوند اما لااقل از شانس بیشتری برای دیده شدن بهره خواهند برد. یادتان باشد اگر هشتگ شما را میلیون ها نفر قبلا استفاده کردن به معنی خوب بودن آن نیست بلکه دقیقا برعکس، این هش تگ با اینکه قوی است اما کمکی به محتوای شما نخواهد کرد.
از هش تگ ها در کامنت ها استفاده کنید
استفاده از هشتگ ها چه در کپشن و متن و چه در کامنت ها باشد هیچ تفاوتی نمی کند. شما برای اینکه متن زیباتری داشته باشید می توانید بجای استفاده از هش تگ ها در کپشن از آنها در کامنت ها استفاده کنید تا پست شما ظاهر بهتری داشته باشد.
برندسازی با هشتگ
هش تگ ها می توانند بعنوان یک امضا برای شما کار کنند و کمک کنند تا شما بوسیله آن هش تگ، بیشتر به یاد آورده شوید. اینکه چگونه هش تگ بسازیم تا پست ما بیشتر دیده شود مهم هست اما اینکه در طول زمانی که در شبکه های اجتماعی حضور داریم تبدیل به یک برند شویم، استفاده از هش تگ ها بعنوان امضا و یا شعار به این کار کمک خواهد کرد. فرضا اگر شرکت تبلیغاتی دارید بطور مثال هش تگ #دیده_شوید و یا هش تگ هایی از این جنس می تواند یک امضا برای شما باشد.
تاریخچه هشتگ
هشتگ برای اولین بار توسط یکی از کارمندان سابق گوگل به نام کریس مسینا استفاده شد. او برای اولین بار در سال 2007 میلادی پستی را با هش تگ #barcamp در توییتر ارسال کرد. کلمه Hashtag در سال 2010 وارد واژه نامه آکسفورد شد.
با تعریف های ارائه شده هش تگ # یک نماد پیشوندی و یکی از تگ های ابرداده است و اگربخواهیم هشتگ را به زبان ساده تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود.
ایجاد هشتگ
دیدگاهتان را بنویسید