8 شبکه اجتماعی مؤثر در رشد کسب و کار

انسان از همان بدو تولد، یک موجود اجتماعی به دنیا می آید، از این رو همواره احساس نیاز به برقرای ارتباط با هم نوعان خود دارد. پیدایش شبکه های اجتماعی ریشه در برقراری ارتباط انسان ها با اطراف خود و برطرف کردن نیاز آن ها دارد. در دنیای دیجیتال امروز، قشر زیادی از مردم جامعه به دنبال دستیابی به مخاطبان بیشتر از طریق ارتباطات مجازی هستند.
شبکه های اجتماعی زیادی در دنیا وجود دارد، که برخی از آن ها از قدرت و نفوذ گسترده ای برخورد دار می باشند. در حال حاضر شبکه های مجازی پر استفاده در ایران تلگرام ، اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، یوتیوب، لینکدین، آپارت و فیس نما و …می باشد. که از بین این شبکه ها، تلگرام و اینستاگرام جز محبوب ترین ها در بین مردم ایران است.
در حالت کلی امروزه مردم برای افزایش درآمد کسب و کارخود، با برقراری ارتباط با مخاطبان در شبکه های اجتماعی برند خود را می سازند. بنابراین با فعالیت در این شبکه های می توانید کسب و کار خود را به طور چشمگیری توسعه داده و مخاطبین زیادی را جذب نمایید. عمده مزیت انواع شبکه اجتماعی رایگان بودن آن ها می باشد و شما بدون پرداخت هزینه ای قادر خواهید بطور مستقیم با مخاطبین کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید.
در این مقاله قصد داریم لیست شبکه های اجتماعی را بر اساس محبوبیت آن ها بین مردم سراسر دنیا معرفی کنیم.
شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کار
Instagram محبوب ترین رسانه در ایران
در حال حاضر پلتفرم اینستاگرام تبدیل به یکی از محبوب ترین شبکه اجتماعی با حدود 24 میلیون کاربر ایرانی در سطح کشور شده است. اینستاگرام جایگزین فیس بوک شده است و خوشبختانه در کشورمان هم راه ارتباط با این شبکه اجتماعی باز است و به راحتی قابل دسترسی می باشد. اینستاگرام در سطح جهانی سومین مورد از شبکه های اجتماعی محبوب، که بعد از فیس بوک و تلگرام است.
در اینستاگرام می توانید محتوای خود را در قالب عکس های مربعی در سایز خاص، ویدیوها با محدودیت های زمانی یا به صورت زنده (live instagram) با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. پایه این پلتفرم بر روی موبایل پیاده سازی شده است، بنابراین کاربران این شبکه اجتماعی فقط از طریق موبایل می توانند محتواهای خود را بروزرسانی کنند. بطور کلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام می توانید یه یک محیط خودمونی با مخاطبین خود داشته باشید. برای کسب و کار خود در اینستاگرام حتما از پیج تجاری داشته باشید. استفاده از پیج شخصی برای ترویج کسب و کارتان اصلا ایده ی مناسبی نیست. شما نمی توانید از طریق یک صفحه شخصی به معرفی تجارت خود بپردازید، محتواهای شما باید در راستای اطلاع رسانی در رابطه با کسب و کارتان باشد.
بطور کلی برای رسیدن به کسب درآمد در اینستاگرام و فیس بوک بهتر است برای کسب و کارتان یک پیج تجاری داشته باشید.
شبکه پیام رسان Telegram
تلگرام نیز مانند اینستاگرام در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است، به طور یقین می توان در ایران امکان ندارد کاربران وب از این شبکه اجتماعی نکرده باشند. با این که این رسانه در حال حاضر در ایران فیلتر است، ولی همچنان مخاطبان آن به طرق های مختلفی وارد آن می شوند. قبل از فیلتر شدن این شبکه، افراد بسیار زیادی از طریق کانال های تلگرام کسب درآمد می کردند و از این شبکه برای ترویج معرفی کسب و کار خود استفاده می نمودند.
شبکه اجتماعی Facebook
شاید با خودتان بگویید که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است و با فعالیت در این شبکه نمی توان بازدهی خوبی گرفت. اما واقعیت امر این است که حدود نصف جمعیت ایران در فیس بوک عضو هستند. با به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط به محصولات و یا خدمات کسب و کارتان در فیس بوک، خواهید فعالیت خود را بین 35 درصد از مردم سطح کشور گسترش دهید. فیس بوک در حال حاضر در ایران فیلتر می باشد، اما خوب روش های زیادی وجود دارند که از طریق آن ها می توانید به این رسانه دسترسی داشته باشید.
شبکه اجتماعی twitter
یکی دیگر از شبکه های اجتماعی مهم توییتر است. با اینکه دسترسی به این پلتفرم نیز در ایران بسته است اما بیش از یک چهارم افراد جامعه در این شبکه به صورت پویا فعالیت دارند. با فعالیت سران مهم مملکت و شخصیت های سیاسی، بازیگران، خواننده های معروف و هنرمندان در این شبکه، موقعیت خوبی برای ترویج کسب و کارها باز شده است. در این شبکه نیز شما می توانید با توییت کردن محتواهای خود در راستای معرفی محصولات و خدمات تجارت خود با مخاطبین زیادی را جذب نمایید.
در توییتر می توانید پیام های متنی در حدود 280 کاراکتر را با مخاطبان خود توییت کنید. در گذشته توییتر صرفاً بر مبنای پیام های متنی بود، اما در آپدیت های بعدی این پلتفرم امکان اشتراک گذاری لینک وب سایت و همچنین توییت عکس نیز اضافه گردید.
لینکدین Linked in
شبکه اجتماعی لینکدین یک شبکه تخصصی است که کاربران می توانند تخصص های خود را با دیگران به اشتراگ بگذارند. دسترسی به این شبکه در ایران آزاد می باشد و می توانید به راحتی یک پیج تجاری در این شبکه راه اندازی کنید. کاربران این شبکه اغلب افراد متخصص می باشند، که در یک زمینه کاری تخصصی فعالیت دارند. در این رسانه شما می توانید تبلیغ خود در یک زمینه تخصصی را به صورت پیام گروهی و یا با فیلتر کردن افرادی که تخصص خاصی دارند، ارسال کنید. شما با ایجاد یک پروفایل در زمینه تخصص و فعالیت های خود می توانید با افرادی که در حوزه فعالیت شما هستند از این طریق ارتباط تعامل برقرار کنید.
متاسفانه در ایران استفاده کمتری از آن می شود و در خارج از ایران بسیار پرکاربرد و محبوب است.
شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری فیلم
You tube سایت اشتراک گذاری جهانی و Aparat و Namasha سایت های اشتراک گذاری ایرانی می باشند، که این شبکه های اجتماعی معروف به شبکه های اشتراک گذاری فیلم می باشند. در این شبکه های می توانید ویدئوهای آموزشی را با کاربران به اشتراک بگذارید. توجه کنید در حال حاضر وب در سطح جهانی به سمت ویدئو گرایش دارد و کاربران برای سرچ نیازهای خود اغلب مطالب ویدئویی را به مطالب نوشتاری ترجیح می دهند. امروزه در گوگل بعد از وب، گزینه ویدئو سپس image و news , گزینه های دیگر می باشند، اما در آینده انتظار می رود که اولین گزینه سرچ گوگل ویدئو و سپس گزینه های بعدی باشد. توجه کنید با تولید محتوای با کیفیت در شبکه های اپارات و نماشا برای سئو و بهینه سازی وب سایت خود نیز می توانید استفاده کنید.
این مطلب ادامه دارد ….
دیدگاهتان را بنویسید