تبلیغات و بازاریابی در رسانه های اجتماعی ( 5 تفاوت آن با تبلیغات سنتی)
امروزه تبلیغات در رسانه های اجتماعی به سرعت در حال گسترش می باشند و فرصت ها و تهدیدهایی را برای سازمان ها بوجود می آورند. استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید در شرکت ها برای ایجاد فرصت های بهتر در مقابل رقبا بسیار حائز اهمیت است. بازاریابی در رسانه های اجتماعی یکی از ابزارهای جدید و رو به رشد در جریان تبلیغات است.
رسانه های اجتماعی ابزاری قدرتمند برای تعامل با مشتریان با هزینه های پایین تر هستند و به شرکتها این امکان را میدهند که بتوانند با مشتریان نهایی به صورت مستقیم و به موقع، با کارایی بالا نسبت به ابزارهای ارتباطی سنتی، ارتباط برقرار کنند. عدم توجه به رسانه های اجتماعی در ایران، بازاریابان را در درک بهتر نیاز مصرف کننده با مشکل مواجه کرده است و آن ها برای شناخت مخاطبین و مصرفکنندگان خود باید از روش های سنتی استفاده کنند که این روش ها پرهزینه و زمانبر هستند.
در این مقاله سعی کرده ایم به موضوعاتی از قبیل بازاریابی در رسانه های اجتماعی و استراتژی های اجرای آن و همچنین تبلیغات در این رسانه ها نسبت به رسانه های سنتی بپردازیم.
فهرست محتویات مقاله
Toggleبازاریابی در رسانه های اجتماعی
اصطلاح رسانههای اجتماعی نخستین بار در جولای ۲۰۰۲ به کار گرفته شد. کریس شیپلی اولین نفری است که از این اصطلاح استفاده نموده است. رسانههای اجتماعی تار و پود جامعه شبکه ای هستند. همانطور که آلباران در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت سریع ترین بخش در حال رشد رسانههای آنلاین، رسانه های اجتماعی هستند و نفوذ آنها بسیار عمیق است.
ظهور و گسترش ارتباطات الکترونیکی و استفاده از رسانه های اجتماعی به دلیل ماهیت آن ، سبب شده تعاملات اجتماعی دستخوش تغییر چشمگیری گردد. این رسانهها به عنوان فراهم کننده راه جدیدی برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا در اینترنت مورد توجه قرار گرفته اند. امروزه صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت در رسانه های مختلف اجتماعی عضویت دارند.
وسایل ارتباطی ضمن پخش برنامه های خبری و آموزشی، تبلیغات سیاسی و بازرگانی نیز انجام میدهند و در اغلب موارد این نوع تبلیغات، وسایل ارتباطی را تحتالشعاع قرار میدهد. بعبارتی وسایل ارتباطی عملاً به عنوان به وسایل تبلیغاتی به کار گرفته می شوند. تردیدی نیست که وسایل ارتباطی نقش تبلیغاتی را با توجه به خواسته ها و نیازهای عمومی انجام می دهند.
شیوه های بازاریابی در رسانه های اجتماعی
پذیرش روش های ارتباطی به عنوان مثال از طریق پلتفرم اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، لینکدین، وبلاگهای شخصی و وب سایت ها، همچنین ا اپلیکیشن های پیام رسان تلفنهای همراه، پیام های آنلاین را گسترش میدهند. از این رو بازاریابان را در دسترسی به بازارهای جدید به این روش که بسیار متفاوت تر از کانال های تبلیغاتی سنتی است توانا میسازد.
امروزه انواع متنوعی از ارتباطات شامل تماس های صوتی، پیامهای متنی، پیام های چند رسانه ای، ایمیلها و پیامهای فوری وجود دارد که با توسعه سریع شبکههای داده مانند( WiFi , 4G ) و استفاده از دستگاه های دیجیتال (مانند گوشی های هوشمند، ساعت های هوشمند) چنین ارتباطاتی فوراً گسترش یافته اند.
اغلب سازمانها از رسانههای اجتماعی به عنوان شکلی از بازاریابی برای رسیدن به تعامل با مصرف کنندگان و مصرف کنندگان بالقوه استفاده می کنند. شبیه به بازاریابی سنتی تعامل با مصرف کننده از طریق رسانه های اجتماعی می تواند یک ابزار تبلیغاتی برای ایجاد آگاهی، علاقه یا مصرف فعال باشد.
یکی از دلایلی که مشتریان را به بازاریابی در رسانه های اجتماعی علاقه مند میکند این است که این نوع از بازاریابی علاوه بر اینکه به آن ها فرصتی برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر راجع به کسب و کار می دهد، شرایط ارتباط دوسویه را نیز فراهم میکند.
بازاریابی در رسانه های اجتماعی یک مسیر دو طرفه برای پرسیدن سؤالات، بیان اعتراضات و به اشتراک گذاری بازخوردهای مثبت را برای مشتریان فراهم می کند که سایر روشهای بازاریابی قادر به فراهم کردن شرایط آن نیستند. این شکل ارتباط از بازاریابی به کسب و کار آن این فرصت را میدهد تا به مشتریان خود نشان بدهند که گفتههای آنها را می شنوند و نظراتشان را جدی میگیرند.
تبلیغات و رسانه
تبلیغات، جدا از بازاریابی نیست و در واقع هدف از انجام تبلیغات انتقال اهداف بازاریابی شرکت را به مخاطبان برند مربوطه می باشد. هنگام تهیه یک برنامه تبلیغاتی، مدیریت بازاریابی باید درباره موارد مهمی از قبیل هدف یا ماموریت بازاریابی(Mission)، پول و بودجه (Money)، پیام(Message)، رسانه(Media) و ارزیابی تبلیغات(Measurement) تصمیم بگیرد.
این 5 مورد به عنوان الگوی 5M در تبلیغات شناخته شده است. همانطور که می بینید رسانه چهارمین M در بحث تبلیغات است و رسانه های مختلفی به دلیل تأثیرات منحصر به فردی که بر روی مخاطب دارند واکنش های متفاوتی را نیز منجر می گردند. رسانه های انتخابی برای تبلیغات باید با اهداف بازاریابی تبلیغات شرکت درباره مشتری هماهنگ و متناسب باشد. قدر مسلم این است که اهمیت انتخاب صحیح رسانه تبلیغاتی و بازاریابی در رسانه های اجتماعی نباید نادیده گرفته شود زیرا بیشتر سهم هزینه تبلیغات بازرگانی صرف همین وسایل می گردد.
رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار تبلیغاتی
رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار تبلیغاتی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که قدرت تأثیر آن ها را دو چندان میکند:
دسترسی آسان، سریع و بی واسطه به افراد و ملاقات چهره به چهره آنان به صورت مجازی
امروزه با مشغله های پرحاشیه که در دنیای اطراف با آن مواجه هستیم ملاقات های حضوری افراد مؤثر در کسب و کارمان یکی از کلیدی ترین عناصر کسب درآمد و پیشبرد هدف می باشد که به امری بسیار مشکل مبدل شده است.
این موضوع عملاً عنصر حفظ ارتباطات شغلی مؤثر را تضعیف می کند. رسانه های اجتماعی را به جرأت می توان قدرتمندترین ابزار برای تقویت این عنصر تضعیف شده به کار گرفت. با بازاریابی در رسانه های اجتماعی و دسترسی آسان به اکثریت مخاطبین سبب می شود مشتریان راغبی بیشتری را جذب کرد.
وجود یک منبع بزرگ برای برگزاری کمپین های تبلیغات (اعضای شبکه) با گرایش ها و علایق واضح و متفاوت
در شبکه های اجتماعی، به راحتی می توانید با گروهی از افراد ارتباط برقرار کنید که علایق آن ها همه شفاف ، خط کشی شده و فهرست بندی شده و آماده بهره برداری برای تبلیغات است. این یعنی سرزمین رویایی صنعت تبلیغات. در واقع با بازاریابی در رسانه های اجتماعی به راحتی به مشتریان بالقوه دسترسی خواهید داشت.
بهره مندی از کلیه امکانات چند رسانهای برای خلق یک آگهی مؤثر
در رسانه های اجتماعی که زیر مجموعه ابر رسانه اینترنت به شمار میروند، علاوه بر بهره مندی از کلیه روش های ارسال اطلاعات و به اصطلاح چندرسانهای، رسانهای دو طرفه با مخاطبین پایدار را تجربه کرده که امکان اطلاع رسانی مستمر را فراهم مینماید. بازاریابی در رسانه های اجتماعی امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی شفاف را به عنوان ابزار های نسل جدید رسانهای و تبلیغاتی در راستای تبلیغات هوشمندانه جهتدار و هدف گیری شده دارد.
تفاوت تبلیغات در رسانه های نوین و سنتی
تفاوت زیادی بین تبلیغات سنتی و مدرن وجود دارد. شرکت ها به دلایل مختلفی شروع به تبلیغات میکنند. کسب و کارها برای انجام تبلیغات برند خود، بودجه مشخصی را در نظر میگیرند. برخی از این برندها آنقدر تبلیغ میکنند که به اهداف بازاریابی خود برسند، مانند بسیاری از برندها که زنجیرهای وار روزانه تبلیغ های گستردهای از رسانههای مختلف را منتشر میکنند.
برخی برندها تبلیغ میکنند که مشتریان را وفادار کنند، بعبارتی از طریق یادآوری برند در ذهن مشتریان اقدام به این کار می نمایند. برخی از کسب و کارها به خاطر اینکه از رقبای خود در بازار عقب نمانند اقدام به تبلیغ می کنند. چیزی قابل توجه است این است که تبلیغات در هر صورتی و به هر شکلی چه مدرن و چه سنتی برای هر کسب وکاری نتیجه بخش است.
رسانه های اجتماعی مبتنی بر مکالمه هستند و کاربران همیشه مولد مکالمه به شمار می روند. رسانه های اجتماعی بازخورد ، همکاری و تعامل با رسانه ها را برای مخاطبین تسهیل و آن ها بیش از پیش تشویق می نمایند.
این رسانهها مرز و خط کشی بین رسانه و مخاطب را از بین برده اند. مالکان کسب و کار با بازاریابی در رسانه های اجتماعی به راحتی می توانند با مشتریان خود تعامل برقرار کنند.
ارتباطات در بازاریابی اینترنتی، به دلیل استفاده از رسانه های دیجیتالی (که شامل اینترنت، تلویزیون های دیجیتالی، ماهواره و تلفن همراه است) متفاوت از ارتباطات در بازاریابی سنتی می باشد. بازاریابی در رسانه های اجتماعی تعامل را ممکن ساخته که در گذشته و در بازاریابی سنتی امکان استفاده از آن وجود نداشت. همچنین طریقه دسترسی به این رسانه ها و ویژگی های جمعیت شناختی استفاده کنندگان آن ها، موجب بروز رفتارهای مختلفی می شود که در گذشته سابقه نداشته است.
مهم ترین ویژگی تبلیغات و بازاریابی در رسانه های اجتماعی
یکی از مهمترین نکات در تبلیغات امروزی، به ویژه در جوامع غربی، حفظ حریم خصوصی افراد است. در جوامع فردگرا غربی، حریم خصوصی افراد در روابط اجتماعی از جایگاه مهمی برخوردار است و به عنوان یک اصل مهم در همه زمینه های زندگی پذیرفته شده است.
به همین دلیل شخص تبلیغاتچی بایستی در استراتژی ها و شیوه های تبلیغاتی خود، حفظ حریم خصوصی افراد را در رأس برنامه های خود قرار دهد. شخصی سازی یکی دیگر از ویژگی های تبلیغات مدرن و بازاریابی در رسانه های اجتماعی به شمار می رود و بر این اساس، تبلیغ کنندگان برای هر تک تک مخاطبین خود یک برنامه تبلیغاتی ویژه تهیه می کنند.
فناوری های جدید ارتباطی این امکان را فراهم می کنند تا بر اساس علایق و سلایق افراد گوناگون برنامههای تبلیغاتی جداگانهای برای افراد ارائه شود. بنیان اصلی رسانه های اجتماعی بر تولید محتوا قرار گرفته است و تولید محتوا و بازاریابی در رسانه های اجتماعی در قیاس با رسانه های جمعی بسیار ارزان تمام می شود.
مقایسه تبلیغات نوین و بازاریابی در رسانه های اجتماعی با تبلیغات در رسانه های سنتی
فضای تبلیغات
تبلیغات در رسانه های سنتی گران قیمت و محدود است، در حالی که در رسانه های نوین ارزان و بازاریابی در رسانه های اجتماعی نامحدود است.
مدت زمان تبلیغات
در روش های سنتی برای بازاریابی بسیار زمان بر است تا مشتریان راغب برند خود جذب کند اما در روش های نوین در مدت زمان خیلی کم به سرنخ ها دسترسی پیدا می کند.
ایجاد وجهه
در روش های سنتی اول باید وجهه ایجاد کند بعد مطاب خود را ارائه دهد اما در تبلیغات نوین با ارائه مطالب به راحتی ایجاد وجهه می کند.
ارتباطات
در روش های سنتی برقرای ارتباط با مخاطب دانشی یکطرفه است د ر حالیکه بازاریابی در رسانه های اجتماعی به صورت تعامل دو طرفه می باشد.
درخواست برای اقدام
دعوت به فراخوان در روش های سنتی از طریق برانگیختن احساسات مخاطبان و ترغیب و تشویق آن ها اتفاق می افتد. در حالیکه در بازاریابی نوین با اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی از برند، مخاطبان را تشویق و دعوت به انجام عملی مثل خرید کردن، تکمیل کردن فرم ثبت نام و غیره می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید