مراحل برندسازی کسب و کارها – اهمیت آن در ساخت برند موفق

مراحل برندسازی چیست؟ برندسازی چگونه باعث رشد و توسعه تجارت شما می شود؟ ایجاد یک برند قوی فراتر از انتخاب یک نام تجاری Brand Name و لوگو Logo می باشد. برندسازی یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار ، بزرگ یا کوچک ، خرده فروشی یا B2B است. یک استراتژی تجاری مؤثر، که به شما یک مزیت عمده در بازارهای رقابتی می دهد. اما “برند” دقیقاً به چه معناست؟ چگونه بر توسعه کسب و کارها تأثیر می گذارد؟
مفهوم برند
به زبان ساده، برند شما وعده شما به مشتری است. این به آنها می گوید که از محصولات و خدمات شما چه انتظاری می توانند داشته باشند و پیشنهاد شما را از رقبای شما متمایز می کند. برند شما از این که شما هستید ، می خواهید چه کسی باشید و مردم شما را چه کسی می دانند نشأت گرفته است.
آیا شما در کسب و کار خود مبتکر خلاق هستید؟ یا یک برند با تجربه و قابل اعتماد؟ آیا محصولات شما گزینه ای گران قیمت و با کیفیت بالا است یا گزینه کم هزینه و اما با ارزش؟ واقعیت این است که شما نمی توانید محصولات با کیفیت با هزینه کم را به مشتریان خود عرضه کنید! بعبارتی نمی توانید برای همه مردم همه چیز باشید. اینکه شما چه کسی هستید باید تا حدودی بر این اساس باشد که مشتریان هدف شما، چه کسانی را می خواهند و به شما نیاز دارند.

برخی معتقدند که برندسازی یک برنامه جانبی برای کسب و کارشان می باشد! اما تحقیقات نشان داده است کسب و کارهایی که بر روی مراحل برندسازی کسب و کار خود سرمایه گذاری کرده اند، به فروش و سود بالایی دست یافتند. از این رو می توان گفت برندسازی یک مزیت رقابتی برای محصولات و یا خدمات یک شرکت را ایجاد می کند.
در این میان باید بگویم! اساس برند شما لوگوی شما، وب سایت ، بسته بندی و ابزار تبلیغاتی شما می باشد. همه این موارد بایستی همواره لوگوی شما را نیز در برداشته باشند و با نام تجاری شما ارتباط برقرار کنند.
استراتژی برند و ارزش ویژه
استراتژی برند شما این است که چگونه، چه چیزی ، کجا ، چه زمانی و برای برقراری ارتباط و ارائه پیام های برند خود برای چه کسانی برنامه ریزی می کنید. جایی که تبلیغ می کنید بخشی از استراتژی نام تجاری شما است. کانال های توزیع شما نیز بخشی از استراتژی نام تجاری شما هستند. و آنچه شما بصری و شفاهی ارتباط می دهید نیز بخشی از استراتژی نام تجاری شما هست.
با رعایت مراحل برندسازی می توانید یک استراتژی برندسازی موفقی را در کسب و کارتان پیاده کنید. برند سازگار و استراتژیک منجر به ارزش ویژه برند می شود ، این بدان معناست که ارزش افزوده ای برای محصولات یا خدمات شرکت شما به ارمغان می آورد که به شما امکان می دهد بخاطر نام تجاری خود هزینه بیشتری را نسبت به محصولات یکسان و بدون برند دریافت کنید.

بارزترین مثال در این مورد ، ککا در مقابل دیگر نوشیدنی ها است. از آنجا که کوکاکولا ارزش ویژه ای برای نام تجاری خود ایجاد کرده است ، می تواند هزینه بیشتری برای محصول خود دریافت کند-و مشتریان نیز حاضرند هزینه بیشتری را برای آن بپردازند.
ارزش افزوده ذاتی ارزش ویژه نام تجاری اغلب در قالب کیفیت درک شده یا دلبستگی احساسی به وجود می آید. به عنوان مثال ، نایک محصولات خود را با ورزشکاران ستاره مرتبط می کند ، به این امید که مشتریان وابستگی احساسی خود را از ورزشکار به محصول منتقل کنند. برای نایک ، فقط ویژگی های کفش نیست که کفش را می فروشدّ بلکه دلبستگی مشتریان آن ها به برند نایک است.
قبل از شروع مراحل برندسازی بهتر است از ابزار تحقیقات بازار Research Marketing جهت افزایش آگاهی خود از نیازهای مشتریان تان را بهره بگیرید؛ آمار بدست آمده از این تحقیق به شما در برندسازی کمک خواهد کرد.
اقدامات قبل از شروع مراحل برندسازی
نام برند خود را انتخاب کنید!
تعریف نام تجاری شما مانند یک سفر تجاری برای کشف کسب و کارتان است! که در مواقعی می تواند بسیار دشوار ، وقت گیر و حتی ناخوشایند باشد. برای تعریف برند خود حداقل لازم است که به سوالات زیر پاسخ دهید:
- ماموریت شرکت شما چیست؟
- مزایا و ویژگی های محصولات یا خدمات شما چیست؟
- مشتریان و مشتریان بالقوه و احتمالی شما در مورد شرکت شما چه فکری می کنند؟
- می خواهید چه ویژگی هایی با شرکت شما داشته باشند؟
در مورد نیازها ، عادات و خواسته های مشتریان فعلی و بالقوه خود تحقیق کنید و به نظر و فکر خودتان تکیه نکنید وسعی کنید نظرات و دیدگاه مشتریان خود را درک کنید.
از آنجا که تعریف نام تجاری و توسعه استراتژی نام تجاری می تواند پیچیده باشد، سعی کنید از تخصص یک مارکتر دیجیتال استفاده کنید. بعد از این که نام تجاری خود را مشخص کردید، چگونه می خواهید این کلمه را بیرون بیاورید؟ در واقع بعد از انتخاب نام برند تازه مراحل برندسازی شما شروع می شود! ما در اینجا چند نکته ساده و آزمایش شده در طی زمان را به شما ارائه می دهیم.
مراحل برندسازی
چند مرحله ساده برای ساخت یک برند موفق
یک لوگوی عالی انتخاب کنید و آن را در همه جا قرار دهید.
پیام های برند خود را بنویسید. پیام های کلیدی که می خواهید در مورد نام تجاری خود منتقل کنید، چیست؟ کارکنان برند باید از ویژگی های نام تجاری شما مطلع باشد.
نام تجاری خود را با دیگر مسائل کسب و کارتان ادغام کنید.
برندسازی در همه جنبه های تجارت شما گسترش می یابد. نحوه پاسخگویی به تلفن ها ، یونیفرم، سربرگ و پاکت های نامه شرکت ، در تمامی این موارد باید نام برند به کار گرفته شود.

برای شرکت خود یک “صدا” ایجاد کنید.
این صدا باید برای همه ارتباطات نوشتاری اعمال شود و در نمایش های بصری همه مطالب بصورت آنلاین و آفلاین گنجانده شود. آیا نام تجاری شما دوستانه است؟ سعی کنید محاوره ای و پرحرف باشید. آیا صدای برندتان ریتم دارد؟ صدای برند شما نشان دهنده نام تجاری شما باشد.
برای برند خود شعار بسازید.
یک جمله جذاب، به یاد ماندنی معنی دار و مختصر بنویسید که ماهیت نام تجاری شما را نشان دهد.
برای برند خود یک قالب طراحی کنید.
لوگوی خود را در قالب قرار دهید و سعی کنید از طرح رنگ یکسان استفاده کنید، بعبارتی با همدیگر همخوانی داشته باشند. توجه کنید نیازی نیست فانتزی باشید، فقط سازگارو ثابت قدم باشید. همچنین در طراحی قالب، استانداردهای برند را برای ابزارهای بازاریابی خود ایجاد کنید.
به برند خود وفادار باشید.
اگر به وعده برند خود عمل نکنید ، مشتریان به شما مراجعه نمی کنند و شما را به شخص دیگری ارجاع نمی دهند.

در مراحل برندسازی ثابت قدم باشید.
این نکته همه موارد فوق را شامل می شود، بهین دلیل در آخر از همه آورده شده است. مهمترین نکته ای باید به آن تأکید کنم این است که اگر این اخرین مرحله را نتوانید انجام دهید ، تلاش های شما برای ایجاد یک نام تجاری شکست می خورد.
هر برند موفق هدف قدرتمندی در پشت خود دارد؛ مراحل برندسازی به عنوان راهنمای مراحل ساخت برند می تواند شما را به برند موفق تبدیل خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید