چگونه یک قیف بازاریابی محتوایی موفق ایجاد کنیم؟

یک قیف بازاریابی محتوایی موفق، یک فرآیند چند مرحله ای است که مردم را از مرحله آگاهی از محصول شما به سمت مشتری راضی از کسب و کار شما سوق می دهد. هر فردی قبل از تصمیم گیری و اقدام به خرید، انواع محتواها را بررسی می کند! در نتیجه جذب محتوایی خواهد شد که برای شخص رضایت بخش باشد.
رفتارها و تصمیات خودتان را بهنگام خرید را بررسی کنید! مطمئناً شما نیز با مقایسه قیمت دو یا چند گزینه موجود شروع کردید!
بسیاری از خریداران (از جمله من و شما) خیلی قبل تر از اینکه به یک انتخاب نهایی برسند، فرآیند پرس و جوی قیمت را شروع می کنند؛ در مورد قیمت و کیفیت محصول تحقیق می کنیم! با دوستان و همکاران خود مشورت می کنیم! نظرات و یک یا دو پست وبلاگ (یا حتی بیشتر) در محصول مورد نظرمان را می خوانیم.
بازاریابان نیز بر این مسأله واقف هستند و بهمین دلیل ایجاد ترافیک بیشتر و تولید سرنخ، اولویت اصلی آن ها می باشد!
اما سرنخ ها و ترافیک صرفاً برای خرید چیزی به سمت محتوای ما نمی آیند؛ آن ها می آیند تا یاد بگیرند و خودشان را آموزش دهند. به همین دلیل است که داشتن یک قیف بازاریابی محتوایی قوی برای کسب و کار شما بسیارحیاتی است.
مفهوم قیف بازاریابی
قیف بازاریابی (Marketing funnel) از ابتدا یعنی دهانه قیف تا انتهای آن یک هدف مشخص دارد و تلاش میکند که سرنخ ها ر ابه مشتریان بالقوه و در نهایت به مشتریان بالفعل تبدیل کند. مراحل یک قیف بازاریابی عبارتند از:
- آگاهی (Awareness)
- تمایل یا علاقه (Interest)
- اشتیاق (Desire)
- اقدام (Action)
برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی درباره قیف بازاریابی مقاله مرتبط را مطالعه کنید!
یک قیف بازاریابی محتوایی نیز مسیر روشنی برای بازگشت سرمایه در محتوای شما است. کدام کسبوکاری نمیخواهد ROI ( بازگشت سرمایه) را به طور ملموس در بازاریابی خود منعکس کند؟
اگر میخواهید کسبوکار خود را از طریق محتوا رشد دهید، بایستی ایجاد یک قیف بازاریابی واضح در اولویت کار شما باشد. مواردی که می خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم، عبارتند از:
- قیف بازاریابی محتوایی چیست؟
- چرا باید یک قیف بازاریابی محتوایی ایجاد کنید؟
- ایجاد قیف مخاطب محور
- تولید محتوای موفق
- وقتی مشتری قیف شما را کامل کرد چه باید کرد؟
اگر شما نیز بتازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، این مقاله مناسب شما می باشد!
قیف بازاریابی محتوایی چیست؟
قیف بازاریابی محتوایی سیستمی است که از طریق انواع مختلف محتوا، سرنخ های جدیدی را به کسب و کار شما معرفی می کند. سپس این سرنخها با «قیفگذاری» تدریجی آنها از طریق بازاریابی محتوایی، به مشتریان احتمالی تبدیل میشوند. معمولاً محتوای BOFU شخصی سازی شده و محصول محور است. (متمرکز بر روی محصول)
بسیاری از متخصصان بازاریابی، این قیف بازایابی را به بخش های متعددی تقسیم می کنند، اما به طور کلی سه قسمت در این قیف وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:
بالای قیف Top of the funnel (ToFu)، بر آگاهی از برند و ترافیک سایت تمرکز دارد. محتوای ToFu به منظور جلب توجه مخاطبین ایجاد می شود!
وسط قیف Middle of the funnel (MOFU)، بر تولید لید(سرنخ) و نگهداری آن ها تمرکز دارد. محتوای MOFU آموزش و اطلاع رسانی می کند.
پایین قیف Bottom of the funnel (BOFU)، بر تبدیل به یک خدمت یا محصول پولی تمرکز دارد. محتوای BOFU شخصی و محصول گرا است.
بالای قیف بازاریابی محتوایی چیست؟
بالای قیف اولین مرحله ای است که در آن توجه مخاطب را به خود جلب می کنید. در این مرحله شما می خواهید از طریق بازاریابی محتوایی برای مخاطبان تان تأثیرگذار باشید! از این رو در محتوای خود بایستی به سؤالات آن ها پاسخ دهید یا مشکلات شان را بدون درخواست چیزی در ازای آن، حل کنید!

بالای قیف، ایجاد آگاهی از برند است! محتوای خود در کانال های بازاریابی مختلف مانند شبکه های رسانه های اجتماعی، مؤثرترین کانال برای جلب توجه مخاطبان، منتشر کنید.
وسط قیف بازایابی محتوایی چیست؟
وسط قیف، بازدیدکنندگان سایت را به سرنخ های فروش تبدیل می کند. بعد از این که مردم با برند شما آشنا شنند و درجاتی از ارزش های رایگان برند شما را دریافت کردند، زمان آن رسیده است که آنها را به سرنخ واقعی تبدیل کنید.
به منظور انجام این کار، در ازای اجازه تماس با آن ها، معمولاً از طریق ایمیل یا شماره تماس، یک پیشنهاد فریبنده ارائه دهید؛ در واقع در این مرحله شما، شروع به “پرورش” رابطه، ایجاد اعتماد و تعامل با کاربر می کنید.

همانطور که احتمالاً می دانید راه های زیادی برای گرفتن یک سرنخ وجود دارد. در قدم اول، ما بر روی ایده جذب سرنخ ایمیل یا رسانه های اجتماعی به عنوان هدف تمرکز خواهیم کرد.
ته قیف بازاریابی محتوایی چیست؟
انتهای قیف مشتریان بالقوه را متقاعد می کند که محصول یا خدمات شما را بخرند. به عبارت دیگر، هنگامی که مشتریان بالقوه خود را پرورش دادید، زمان آن فرا رسیده است که آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.
تا اینجای قیف، یک سرنخ با نام تجاری شما آشنا شده است. آنها ارزش رایگان از شما دریافت کرده اند. اطلاعات مفید و مرتبط را برای آنها ارائه کرده اید.
وقت آن رسیده است که پیشنهادی را به آنها ارائه دهید که طبیعتاً آنها را به مشتری پولی تبدیل می کند.

تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل کاری بسیار دشوار است. این مستلزم هدایت افراد از دریافت اطلاعات رایگان به پرداخت پولی است که به سختی به دست آورده اند. در این مرحله از قیف شخصی سازی محتوا بسیار مهم است.
چرا باید به ایجاد یک قیف بازاریابی محتوایی اهمیت دهید؟
بازاریابی محتوا در مقایسه با هزینه ای که از بابت آن پرداخت شده، 3 برابر بیشتر سرنخ تولید می کند.
شاید این سؤال برایتان به وجود بیاد که چطورهمچین چیزی اتفاق میافتد؟! بازاریابی محتوا (به ویژه ایجاد محتوای وبلاگ برای وب سایت شما) و بهینه سازی وب سایت، بهترین گزینه ای است که می توانید انجام دهید.
بازاریابی محتوا منجر بیشتر ایندکس شدن وب سایت شما توسط کاربران اینترنت می گردد و به نوعی تبلیغات دهان به دهان در راستای گسترش نام تجاری شما می شود. مانند این است که هزاران قرص نان کوچک را در سراسر اینترنت تله گذاشته اید تا مشتریان بالقوه را به سمت شما راهنمایی کند.
طبق گفته مؤسسه بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا 6 برابر نرخ تبدیل بالاتری نسبت به روش های دیگر ارائه می دهد. به طور خلاصه می توان گفت بازاریابی محتوا مزایای ذیل را به همراه دارد :
- پول کمتری را برای تبلیغات خرج کنید!
- ترافیک جستجوی ارگانیک را افزایش دهید!
- آگاهی از برند را افزایش دهید!
- نرخ تبدیل بالاتری دریافت کنید!
همین موراد دلایل بسیار قانع کننده ای برای ایجاد قیف بازاریابی محتوایی (Content Marketing Funnel) می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید