قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و حضور در رتبه های بالاتر نتایج جستجوی موتورهای جستجو، برای همه افرادی که در فضای وب فعالیت می کنند، بسیار حائز اهمیت است. احتمالاً با خود بگوئید تنها راه تضمینی برای دیده شدن در صفحه اول گوگل این است که تبلیغ کنید و یا فرصت نمایش در رتبه های بالاتر گوگل را از این شرکت خریداری کنید.
آیا این روش مناسبترین و یا تنهاترین راه است؟ یا روش های دیگری از قبیل تولید محتوای با کفیت تا چه اندازه می توانند مؤثر باشند؟
فهرست محتویات مقاله
Toggleآیا تبلیغات برای دیده شدن در صفحه اول گوگل مؤثر است؟
واقعیت این است که به غیر از پول دادن به خود گوگل، هیچ روش تضمینی وجود ندارد که شما بطور مداوم در صفحه اول گوگل باشید. اگر کسی به شما این چنین پیشنهادی را ارائه دهد بطور یقین به گفته های او شک کنید.
تبلیغات نمی تواند همیشه بهترین گزینه برای حضور در صفحه اول گوگل باشد، زیرا در حدود 20 درصد از ترافیک صفحه اول نتایج جستجوی گوگل شامل همین لینک های تبلیغاتی هستند. با این حال ، نباید فراموش کنیم که کاربران وب به لینکی که به طور طبیعی و به اصطلاح به صورت ارگانیک در نتایج اصلی جستجو ظاهر می شود، بسیار بیشتر از لینکی با پرداخت پول و در قالب تبلیغات نمایش داده می شود اعتماد دارند.
یک نکته بدیهی دیگری که باید به خاطر داشته باشیم این است که هنگامی که ما برای محتوای خود تبلیغ می کنیم ، محتوای ما صرفاً تا زمانی که هزینه تبلیغ را برای آن پرداخت کنیم، در صفحه اول گوگل دیده می شود. بعبارتی به محض این که هزینه ای را برای تبلیغات پرداخت نکنید، شما لینک اول گوگل را از دست خواهید داد. با یکبار پرداخت هزینه تبلیغ فقط برای مدت مشخصی برای شما ترافیک می خرد و نمی توانید برای همیشه در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل باشید.
تعداد دفعات بازدید یک پست/محتوا یک مزیت بزرگ برای پست مربوطه محسوب نمی شود. اگر مطلبی هزاران بار با تبلیغات کلیکی یا هر روش دیگری به مخاطب نشان دهیم، در نهایت باز هم وارد عرصه رقابت با دیگر محتواهای باکیفیت می گردد. بنا به همین دلایل، SEO (بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو) در تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است.
حضور در صفحه اول گوگل فرمول مشخصی ندارد!
در گذشته ، الگوریتم های موتور جستجو ساده تر و قابل پیش بینی تر بودند. بنابراین مالکان وب سایت از طریق پر کردن محتوای خود با کلمات کلیدی و بک لینک گیری می توانستند به صفحه اول گوگل راه بیابند. اما در سال های اخیر ، با استفاده از هوش مصنوعی و توسعه روش های یادگیری ماشینی، روش تزریق بی معنی کلمات کلیدی در محتوا به تدریج کاهش یافته و رفتار کاربر و رضایت کاربر نسبت به محتوا در اولویت قرار گرفته است.
تولید محتوا مبتنی بر فرم ظاهری محتوا
وقتی شما متنی می نویسید برای دیده شدن در صفحه اول گوگل، آن را با کلمات کلیدی سرزیر می کنید، کاربر با خواندن محتوای شما دچار سردرگمی می شود. در این حالت تأکید بر کلمات، کاربر با یک محتوای بی کیفیت پر از کلمات کلیدی بی خاصیت روبرو می شود. از آنجایی که در چنین محتوایی نمی تواند نیازها و خواسته های خود را بیابد، بنابراین از محتوا خارج شده و دوباره به گوگل بر می گردد. این روش مبتنی بر فرم ظاهری محتوا است.
تولید محتوا مبتنی بر رضایت مخاطب
اما محتوایی را در نظر بگیرید که اساس آن تأکید بر رضایت مخاطب می باشد. مطلبی می نویسید که خواننده با خواندن متن، به پاسخ نیازها و سؤال های خود می رسد و دیگر لزومی به برگشت مجدد به گوگل را ندارد. با برنگشتن کاربر به گوگل، این پیام به موتور جستجو ارسال می شود که نیاز کاربر رفع شده است. این روش، بر اساس رفتار مخاطب متمرکز شده است.
در سال های اخیر به روز رسانی الگوریتم های موتورهای جستجو و بکارگیری هوش مصنوعی به افزایش تدریجی سهم معیارهای نوع دوم (رفتار مخاطب) و کاهش اهمیت معیارهای نوع اول (فرم ظاهری) کمک شایانی کرده است.
با افزایش سهم رفتار و سلیقه کاربران در ارزیابی محتوا، قابلیت پیش بینی حضور در صفحه اول گوگل و نتیجه جستجو دشوارتر می شود.
بر این اساس ، باید در نظر داشته باشیم که هیچ روش تضمینی وجود ندارد که محتوای ما بتواند در نتایج جستجو ارگانیک رتبه بالاتری را کسب کرده و یا در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.
اما توجه کنید همواره محتوای باکیفیت و کاربرپسند را ارائه دهید و تمامی تکنیک ها برای جلب رضایت کاربر را در محتوای خود رعایت کنید. در این صورت موتورهای جستجو به صورت هوشمندانه در ارزیابی متن شما با یک متنی که فقط فرم ظاهری آن حفظ شده، محتوای باکیفیت را در اولویت قرار می دهند.
چند پیشنهاد خوب برای حضور در صفحه اول گوگل
همانطور که ذکر شد هیچ قانون مطلقی برای دیده شدن در صفحه اول گوگل وجود ندارد، با این حال بهتر است چند پیشنهاد خوب را در نظر داشته باشید:
کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی را پیش از اقدام به تولید محتوا مشخص کنید!
لحظه ای که می خواهید شروع به نوشتن کنید، از خودتان بپرسید که محتوای شما در پاسخ به چه سؤالی از طرف کاربر مورد جستجو قرار می گیرد و به صفحه اول گوگل میاید. این عبارات Focus Keyword یا Focus Term نامیده می شود.
به عنوان مثال فرض کنید ما می خواهیم درباره سئو یک مطلب بنویسیم. کدام یک موارد زیر بهتر است به عنوان کلمه و یا عبارت کلیدی انتخاب شود:
- سئو
- اصول سئو
- آموزش سئو
- تعریف سئو چیست
- تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت
- بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو
این که کدام یک از کلمات و یا عبارت را انتخاب کنید به تعدادی فاکتورها بستگی دارد که در ذیل می خواهیم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.
برخی از این فاکتورها عبارتند از:
- مطلبی که میخواهید بنویسید، درباره چیست! آیا قصد دارید درباره اصول سئو حرف بزنید یا قصد دارید تکنیک های سئو را آموزش دهید! یا صرفاً به دنبال ارائه تعریف سئو به شکلی آکادمیک هستید!
- حوزه رقابت شما کدام یک از عبارات است! لازم است بدانید که با نوشتن محتوا با خو کلمه سئو نمی توانید به راحتی در صفحه اول گوگل دیده شوید و کاری بسیار دشوار می باشد. پیشنهاد شما به شما در این زمینه بکارگیری کلمات کلیدی چند سیلابی یا همان عبارات کلیدی می باشد.
- کدام یک از عبارت به هدف شما نزدیک تر می باشد! اگر می خواهید دوره آموزش سئو خودتان را تبلیغ کنید، آموزش سئو میتواند برای وب سایت شما نرخ تبدیل بالاتری را ایجاد کند.
به طور کلی توجه کنید تلاش برای به دست آوردن رتبه در کلمات کلیدی تک سیلابی و دیده شدن در صفحه اول گوگل، الزاماً منجر به درآمد بالاتر نمی گردد. حتی اگر این کار پرستیژ کاری بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد،
پلاگین های سئو مانند Yoast یا Math Rank برای وردپرس نیز، نخستین سوالی که در ارائه مطلب میپرسند همین است که عنوان SEO یا Focus Keyword شما چیست! این افزونه ها بر اساس کلمه یا عبارتی که به آنها اعلام میکنید، به شما در بهینه سازی محتوای تان و کسب رتبه بالا در صفحه اول گوگل کمک می کنند.
نکاتی که هنگام تردید در انتخاب عبارات کلیدی بایستی رعایت کنید!
البته این نکات قوانین مطلق برای حضور در صفحه اول گوگل نیستند و صرفاً تجربه هایی هستند که ما همواره در محتواهای خود در نظر می گیریم. فرض کنید می خواهید از بین سه عبارت کلیدی زیر که تقریباً یکسان هستند، بهترین عبارت را انتخاب کنید:
- بهینه سازی سایت
- سئو سازی وب سایت
- ارتقاء سئو سایت
بهتر است هر یک از این عبارات را در گوگل جستجو و پیشنهادهای دیگر گوگل را تحت عنوان Related searches بررسی کنید. در سرچ هر یک عبارات ذکر شده، گوگل همواره پیشنهادهای دیگری را نیز مطرح می کند. توجه کنید پیشنهادهای ارائه شده توسط گوگل در زمانهای مختلف و برای کاربران مختلف، میتواند متفاوت باشد.
گوگل عباراتی که شما مطرح می کنید را شناسایی کرده و با بهره گیری از گراف سمانتیک عباراتی که جایگاه بهتری در گوگل دارند به شما پیشنهاد می کند. این عبارات اغلب بیشتر توسط کاربران سرچ می شوند و گراف گوگل بهتر آن ها را تشخیص می دهد و کمک شایانی برای حضور در صفحه اول گوگل می کند.
در عنوان مطالب خود عبارات کلیدی را بکار ببرید.
عبارتی را که به عنوان عبارت کلیدی انتخاب می کنید، دقیقاً به همان شکل در عنوان مطلب خود نیز استفاده کنید. در گذشته اصرار بر این بود که حتماً عبارت کلیدی را در ابتدای عنوان باید آورده شود. مثلاً اگر عبارت کلیدی شما سئو و بهینه سازی باشد، به جای نوشتن عبارت 3 تکنیک کاربردی سئو و بهینه سازی وب سایت باید حتما اینگونه نوشته می شد: سئو و بهینه سازی وب سایت(3 تکنیک کاربردی).
امروزه الگوریتم های تشخیص معنای متن پیشرفت کرده اند و این نقص کاملاً رفع شده است. دیگر نیازی نیست حتما عبارات کلیدی در ابتدای عنوان گنجانده شود. صرفاً کافی است عبارت مورد نظر در عنوان قید شود، Yoast یا Math Rank هم این نکته را چک کرده و به عنوان یک Flag (چراغ سبز / قرمز) در پایین متن آن را تأیید و یا متذکر می شود. البته قابل ذکر است برای کسب نتیجه بهتر جهت حضور در صفحه اول گوگل تا جایی که بتوانیم ترجیح می دهیم عبارات کلیدی در ابتدای عنوان آورده شود.
از عبارت کلیدی در توضیحات متا (Meta Description) استفاده کنید!
وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می کنید ، معمولاً یک قسمت کوتاه از محتوا،علاوه بر لینک نیز در نتایج جستجو نمایش داده می شود. این نمایش مختصر محتوا Snippet نامیده می شود. یکی از فاکتورهایی که توجه مخاطب را از بین دیگر لینک های مختلف در صفحه اول گوگل به خود جلب می کند، همین گزینه توضیحات مختصر است.
طراحان وب اغلب قسمتی به نام Meta Description را در کد HTML صفحه خود قرار می دهند تا به موتورهای جستجو در راستای دیده شدن در صفحه اول گوگل، بگوینداین صفحه در مورد چیست!
موتورهای جستجو، اغلب توضیحات متا را به عنوان یکی از فاکتورهای ارزیابی و طبقه بندی محتوا در نظر می گیرند. گاهی اوقات موتورهای جستجو به صورت اتوماتیک بخشی از متن را به عنوان توضیحات متا برای نمایش انتخاب می کنند. اما بهتر است ما خودمان این متن را انتخاب کنیم! در انتخاب توضیحات متا دقت کنید خیلی قدرتمند توجه کاربر را به سمت جلب کنید و در اصطلاح با آوردن کلمات قدرتمند، توضیحات متا را قورت دهید.
اگر از وردپرس استفاده میکنید، پلاگین Yoast ویا بسیاری افزونههای سئوی دیگرمانند Math Rank به شما یک جدولی ارائه می دهد تا یک متن کوتاه بنویسید و آن را به عنوان Meta Description معرفی کنید. در برخی از نسخه های افزونه، شما مستقیماً با جدولی تحت عنوان Meta Description مواجه می شوید. اما در نسخه های دیگر باید روی دکمه Edit Snippet کلیک کنید.
چند نکته برای حضور در صفحه اول گوگل
- خود را عادت دهید که توضیحات متا را خودتان تعریف کنید و بهتر است انتخاب آن را به موتورهای جستجو واگذار نکنید.
- کلمات کلیدی را در توضیحات متای خود برای اطمینان بیشتر گوگل از محتوای مطلب شما، بکار بگیرید.
- تا کنون ما بیشتر بر روی عبارات کلیدی تمرکز کرده ایم و گفته ایم قبل از نوشتن متن ، مطمئن شوید که یک عبارت کلیدی خاص را انتخاب کرده اید و متن را در رابطه با آن بنویسید.
- همچنین در مورد اصول پیدا کردن بهترین عبارت کلیدی برای حضور در صفحه اول گوگل و نحوه انتخاب عنوان متن صحبت کردیم.
- استفاده از عکس ها در متن نوشته ها و صفحات وب سایت یا وبلاگ هرگز فراموش نشود.
- واضح است که در نظر گرفتن عکس ها برای محتوا می تواند به سئو سایت شما کمک کند. تمامی موتورهای جستجو عکس های داخل متن را دوست دارند و آن را به عنوان یک عنصر مثبت می دانند.
- پلاگین و یا افزونه های بهینه سازی سایت وردپرس (مانند Math Rank یا Yoast) به تصاویری که در متن بکار می برید را در ارزیابی محتوای شما در نظر می گیرند.
برای کلمات کلیدی مهم، یک صفحه ریشه تعریف کنید
توجه کنید این استراتژی یکی از مؤثرترین روش ها برای دیده شدن در صفحه اول گوگل می باشد. یکی از رایج ترین بحث ها در بین مبتدیان سئو این است که الگوریتم های گوگل کدام یک از دو روش زیر را ترجیح می دهند:
یک صفحه با محتوایی که شامل همه موضوعات و بحث های مربوط به عبارت کلیدی می باشد. (تمرکز روی یک صفحه)
چندین صفحه که هر کدام درباره یک موضوع صحبت می کند و به سؤالات تخصصی در مورد عبارت کلیدی پاسخ می دهند(چندین صفحه اختصاصی)
بنابه تجربه های به دست آمده و توصیه ای که چک لیست ها از قبیل Yoast و یا Math Rank مطرح می کنند برای حضور در صفحه اول گوگل هر دو روش لازم است. در واقع هیچ یک از دو روش به تنهایی کافی نیست و بایستی ترکیبی از این دو در نظر گرفته شود. در واقع بهترین راه حل ادغام هر دو روش است در اینصورت می توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
بنابراین بهترین راهکار این است که یک صفحه ریشه یا بعبارتی سنگ بنا (Cornerstone) ایجاد کنید؛ الزاماً قرار نیست این صفحه خیلی بزرگ باشد فقط کافی است رابطه صفحه های تخصصی تر را باهم مشخص کنید.
سنگ بنا (Cornerstone) با اینکه هم راستا با توصیه های سئو داخلی و لینک سازی داخل پیش می رود، اما هدف این استراتژِی یک گام فراتر از آن ها می باشد. هدف آن صرفاً جلب رضایت گوگل و یا حضور در صفحه اول گوگل نمی باشد بلکه در پی افزایش رضایت بازدیدکنندگان و پاسخگویی به تمامی سؤالات مخاطبین خود در راستای کاهش سردرگمی آن ها است.