تفاوت برندینگ و بازاریابی و 2 دلیل عمده آن

مقایسه برندینگ و بازاریابی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تفاوت برندینگ و بازاریابی خیلی از اوقات یک موضوع بحث انگیز در حوزه کسب و کارها می باشد. برندینگ در مقایسه با بازاریابی  یک موضوع بسیار گسترده ای می باشد. برندسازی، حقیقت و ارزش های یک سازمان را بیان می کند و ویژگی ها ، ارزش ها و شاخصه های شرکت را به مخاطبان نشان می دهد. برند چیزی فراتر از یک نماد یا لوگوی خوب یا وب سایتی است که طراحی زیبایی دارد. در واقع برند نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد وفاداری مشتری دارد و بر اساس برندسازی، هویت و شخصیت برند به وجود می آید و تصویری ایجاد می شود که در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. 

برندسازی تا مدت مدیدی پس از اتمام آخرین تاکتیک بازاریابی در ذهن‌ها باقی می‌ماند. در همین راستا، داشتن یک استراتژی برند برای کسب و کار شما ضروری است. زیرا برندسازی، دیدگاه کسب و کار شما به آینده را مشخص می‌کند و به وضوح چیزی که کسب و کار شما در طرف آن است را بیان می کند.  در ادامه 2 دلیل عمده تفاوت برندینگ و بازاریابی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازاریابی و برندینگ

دو دلیل عمده تفاوت برندینگ و بازاریابی

اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید، برای کسب موفقیت بایستی بدانید دو واژه بازاریابی و برندینگ چه تفاوت هایی باهمدیگر دارند. همچنین یاد بگیرید از این واژه برای ایجاد یک تجارت موفق و تأثیرگذار بهره بگیرید.

1.برندینگ یک استراتژی است و بازاریابی یک تکنیک!

در بازاریابی، سعی می‌شود یک برند را به یک جامعه که پیش از این هدف گیری شده‌اند، عرضه گردد. این کار با استفاده از روش های بسیاری که شامل سئو، بنر تبلیغاتی، بنر در وب سایت ها و دیگر راهکار هاست، اجرا می‌شود. این یک تاکتیک بروز شونده و کاربردی است. 

اما برندینگ فارغ از هرگونه تلاش خاص بازاریابی است. بازاریابی یک محصول و یا خدماتی، با فروش آن به پایان می رسد و هدف اصلی از بازاریابی نیز رسیدن به فروش محصول عرضه شده به بازار می باشد. اما چیزی که کماکان در ذهن مشتریان برای همیشه باقی می ماند ، نام تجاری و برند کسب و کار است. در واقع برندسازی چیزی است که مشتری را مجبور به خرید یا عدم خرید محصول می کند، حتی اگر در آن لحظه تبلیغات محصول مورد نظر را نبیند.

پس بهنگام بحث درباره تفاوت برندینگ و بازاریابی در واقع با یک استراتژی و تاکتیک مواجه هستیم.

تفاوت برندینگ و بازاریابی

2.بازاریابی، خریداران را ترغیب می کند! اما برندینگ مشتری را وفادار نگه می دارد!

 بازاریابی خوب می تواند هزینه های شما را با فروش تامین کند. اما برندینگ مناسب و درست، مشتری را برای خرید بعدی خود، بدون نیاز به تبلیغ مجدد، آماده می کند.  این فعالیت در اکثر مشاغل به عنوان یک فعالیت زیان ده شناخته می شود، در حالیکه یک مشتری وفادار برند، برند مورد نظر خود را برای چندین خریدار دیگر نیز تبلیغ می کند. در واقع این ویژگی مهم ترین تفاوت برندینگ و بازاریابی می باشد.  

مقایسه برندینگ و بازاریابی

در شرح تفاوت برندینگ و بازاریابی برند قرار گرفتن در موقعیت مناسب ، در راستای برآوردن نیازها و انتظارات مشتری ، ایجاد اعتماد و ارتباط با اومی باشد. در مورد وعده های مختلف ، مرتبط ، باورپذیر و واقعی است. (قولی که در مورد برندسازی برای کسب و کار خود به مخاطبان هدف خود می دهید باید متفاوت از سایر برندها باشد.

بازاریابی بر اساس اهداف برند انجام می شود و شامل تقسیم بندی بازار ، انتخاب مخاطب هدف ، قیمت گذاری ، بسته بندی و توزیع محصول ، ادغام رسانه ها و رقابت خلاق است. بازاریابی فعالیتی است که منجر به فروش و سودآوری برای نام تجاری می شود.

تفاوت برندینگ و بازاریابی را می توان در سه جمله زیر بیان کرد:

  • بازاریابی یک تکنیک برای جلب توجه مشتریان اما برندینگ یک استراتژی برای حفظ توجه مشتریان است.
  • هدف از بازاریابی رسیدن به فروش و دائم در حال تغییر، اما هدف از برندینگ کسب وفاداری و شناخت و همیشگی می باشد.
  • برندسازی از همان ابتدای راه اندازی کسب و کار مطرح می گردد، اما بازاریابی در جایگاه دوم ( تولید و عرضه محصول ) قرار دارد.

بنابه موارد ذکر شده در مورد تفاوت برندینگ و بازاریابی می توان گفت برندینگ یک رویکرد بلندمدت است که همیشه با کسب و کار شما همراه خواد بود اما بازاریابی زمانی که صحبت از فروش می شود، اجرا می گردد. در برندسازی شما درباره خودتان صجبت می کنید! اینکه چه کسی هستید اما در بازاریابی درباره مزایای محصول و یا خدمت کسب و کار خود صحبت می کنید!

بازاریابی در مقابل برندینگ

همپوشانی برندینگ و بازاریابی

همانطور که در بالا اشاره شد، بازاریابی و برندینگ با هم تفاوت دارند. زمانی که می خواهید برای کسب و کار خود یک تصویر برند ایجاد کنید، برندینگ و بازاریابی در کنار هم میایند و در واقع در برندسازی این دو عامل با هم همپوشانی دارند. 

در اصطلاحات ذکر می‌شود ” یک تصویر به اندازه هزار کلمه صحبت می کند” ، به همین دلیل تمامی کسب و کارها به هنگام طراحی لوگو، رنگ، کار های گرافیکی و غیره ، برندسازی و بازاریابی را در کنار یکدیگر می بینند. تفاوت برندینگ و بازاریابی در زمینه محصولات و یا خدمات عرضه شده توسط کسب و کار قابل بحث می باشد. اما در برندسازی، فعالیت های بازاریابی شکل دهنده استراتژی برندینگ یک سازمان می گردد. 

حال که تفاوت برندینگ و بازاریابی را درک کردید، براحتی می توانید بگوئید برندینگ چیست! بازاریابی چیست! در یک توضیح مختصر می توان گفت بازاریابی در واقع ترویج یک کالا می باشد اما برندینگ در مورد خود کسب و کار صحبت می کند و آن را برای مخاطبان ش معرفی می نماید.

چکیده

برندینگ و بازاریابی از نظر نقشی که در تجارت شما ایفا می کنند، متفاوت هستند. برندسازی باعث اعتماد همکاران، کارکنان و مشتریان شما می شود. در حالی که بازاریابی در مورد خدمات/محصولات شما آگاهی ایجاد می کند. سایر جنبه های تفاوت برندینگ و بازاریابی شامل پشتیبانی از نام تجاری برای تبلیغات شما است. بعبارتی می توان گفت برندسازی یک استراتژی پربازدید در درنیای مارکتینگ می باشد که ارزش تجاری شرکت افزایش می دهد. که همین امر متعاقباً سبب افزایش مشتریان یک برند می گردد.

عمده تفاوت بازاریابی و برندینگ در مدت زمان اعتبار آن ها می باشد. نام تجاری یک تعهد بلند مدت است. در واقع برند سازی نوعی ایجاد تعامل، ارتباط و تحقق وعده در دراز مدت است. از طرفی بازاریابی برقراری ارتباط با مخاطبی که در مدت زمان تعیین شده از ایک وعده بیشترین سود را خواهد برد، می باشد. ماهیت بازاریابی تمایل به برنامه ریزی برای اهداف کوتاه مدت دارد. بعبارتی کمپین های بازاریابی می آیند و می روند، اما برند ها باید ثابت باشند.