نام تجاری چیست؟ (صفر تا 100)تفاوت آن با علامت تجاری

نام تجاری یا بعبارتی برند(Brand) دربرگیرنده تمام احساساتی است که مشتری بر اساس تعامل با فرد، سازمان و یا محصول کسب می کند. هر کدام از این تعامل ها، یک داستان در ذهن مشتری خلق می کند. برای مثال، اگر مشتری احساس کند محصول مورد نظر بسیار جدید و خلاقانه است، خصوصیت خلاقیت برند مورد نظر در ذهن او حک می شود. هنگامی که بسته بندی محصول ضعیف است یا حتی تبلیغات مناسبی برا محصول مربوطه طراحی نشده است، جایگاه نام تجاری در ذهن مشتریان آماتور و کم ارزش، جلوه می نماید. هر تعامل با مشتری در واقع فرستادن یک پیام است. بزرگترین تعامل با مشتری، عرضه خدمت و یا محصول است.
مفهوم نام تجاری(برند)
برند شامل یک نام، عبارت، طرح و یا نماد خاص است که خدمت یا محصول مورد نظر را از دیگران متمایز می کند. مثلاً زمانی که به خریدن یک لباس ورزشی فکر میکنید، نام یک برند خاص به ذهنتان میآید و هم زمان احساستان نسبت به آن برند و ویژگی متمایز محصول برایتان تداعی می گردد. برای مدیریت برند، قبل از هر چیزی باید یک پیام برای نام تجاری خود انتخاب کنید و سپس مطمئن شوید که تمامی تعاملات کسب و کارتان مخاطبان حاوی پیام برند و در راستای افزایش آگاهی آن ها صورت گیرد.
می توان گفت برند یک نشانه برای معرفی یک کسب و کار می باشد که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که کسب و کار مورد نظر عرضه می کند. در واقع برند یک وسیله ای است که محصولات یک شرکت را از شرکت های رقیب متمایز می سازد. برند به یک محصول یا خدمت، ابعادی را میافزاید تا آن محصول یا خدمت مربوطه از سایرین متمایز گردد.

تعریفی که انجمن بازاریابی آمریکا AMA برای برند ارائه داده است به اینگونه می باشد: نام تجاری، یک نام، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبی از تمامی موارد ذکر شده است که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات با دیگر رقبای آن ها به کار می رود. به طور خلاصه برند ابزاری برای معرفی فروشنده یا سازنده می باشد. برند در حقیقت نوعی تعهد دائمی یک کسب و کار برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها و مزایا و خدمات خاص به مشتریان خود می باشد.
نام تجاری را می توان از 6 دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار داد:
ویژگی ها: نخستین تداعی نام تجاری در ذهن مخاطبان ویژگی های خاص است. مزایا: یک نام تجاری بیش از مجموعه ای از ویژگیها است. مشتریان به دنبال خرید ویژگی های یک کالا نیستند بلکه در پی مزیت ها هستند، از این رو ویژگی ها می بایست به مزایای برجسته تبدیل شوند.
- فواید: نام تجاری همچنین درباره فوایدی که تولید کننده یا همان سازنده عرضه می کند نیز حرفی برای گفتن دارد.
- فرهنگ: یک برند می تواند نمایانگر فرهنگ خاصی باشد.
- شخصیت: یک برند می تواند شخصیت خاصی را در ذهن مخاطبان خود تداعی کند.
- استفاده کننده: نام تجاری نوع مصرف کننده ای که کالا میخرند یا از آن استفاده میکند را نشان میدهد.
اگر مخاطبین بتوانند ابعاد شش گانه نام تجاری را در نظر خود مجسم کنند می فهمند آن نام تجاری از عمق لازم برخوردار است، در غیر اینصورت نامتجاری در دید آن ها کم ارزش به نظر می آید.
علامت تجاری چیست؟ (لوگو)
نام تجاری و علامت تجاری دو مفهوم جدا از هم هستند، با این حال ، در دنیای تجارت و ادبیات بازاریابی و گاهی حتی در مسائل حقوقی، نام تجاری و علامت تجاری به جای یکدیگر یا مترادف هم استفاده می شود.
نام تجاری(Brand) بیانگر نمایندگی و شرکت تولید کننده کالا و یا خدمات است. در حالیکه علامت تجاری (Logo) یک نشانه جهت معرفی محصول یا خدمات خاصی از همان شرکت بکار برده می شود.

به عنوان مثال، اپل (Apple) برند شرکتی است که در سطح جهان معروف است و آیفون (iPhone) یک علامت تجاری است که نمایانگر تلفن های همراه ساخت اپل می باشد. علامت تجاری یک شرکت همانند نام تجاری آن بایستی منحصر بفرد باشد.
تفاوت نام تجاری (Brand) با علامت تجاری (Logo)
پس از انتخاب پیام مناسب برای نام تجاری خود، باید مطمئن شوید که احساسات مشتریان و مخاطبان هدف شما در جهت درست هدایت می شوند. پیام برند باید سازگار و هدفمند باشد تا مشتریان بتوانند به راحتی هویت برند را شناسایی کرده و دقیقاً بدانند که چه کاری می توانند برای آن انجام دهد.
حال که مفهوم نام تجاری و علامت تجاری دانستید بیایید تفاوت های این دو را باهمدیگر مقایسه کنیم:
تفاوت در مراجع ثبت برند و لوگو
برای اینکه یک تجارت بتواند برند خود را ثبت کند، باید یک نام تجاری را از طریق سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکتها به ثبت برساند.
حال آن که مرجع ثبت علائم تجاری،اداره ثبت علائم تجاری می باشد. برای ثبت علامت تجاری، باید از سیستم ثبت علامت تجاری آنلاین که تحت حمایت مرکز مالکیت معنوی فعالیت می کند، درخواست کنید.

تفاوت در مدت اعتبار برند و لوگو
بر اساس قوانین خاص قانون ثبت اختراع ، مدت اعتبار علامت تجاری ثبت شده 10 سال است که البته می توان آن را به طور نامحدود با پرداخت هزینه تمدید کرد.
با ذکر این نکته که اگر علامت تجاری به مدت سه سال مورد استفاده قرار نگیرد و کنار گذاشته شود، افراد ذیربط می توانند برای لغو و آزادسازی علامت تجاری مورد نظر درخواست خود را به دادگاه اعلام کنند.
با این حال، نام تجاری تاریخ انقضا خاصی ندارد. ممکن است یک شرکت حتی به انحلال برسد، اما برند آن باقی بماند. بنابراین ، نام تجاری هیچ محدودیت خاصی در استفاده ندارد.
برند همیشگی است اما لوگو قابل تغییر
اساساً هر شرکتی فقط می تواند یک برند داشته باشد. اما در انتخاب لوگو آزادی عمل دارند و می توانند علامت تجاری مخصوص تجارت خود را تغییر دهند.
تفاوت در قوانین انتقال حقوق مادی
مالک یک کسب و کار میتواند مالکیت علامت تجاری خود را به شخص دیگری واگذار نماید. تنها کافی ست یک قراردادی مبنی بر فروش یا مجوز استفاده بین دو طرفین تنظیم گردد.
اما انتقال نام تجاری، بهمین راحتی امکان پذیر نمی باشد. همانطور که در قانون ثبت اختراعات آمده است که برای انتقال مالکیت یک برند، شرکت صاحب برند نیز بایستی باید واگذار شود. به عبارت دیگر، بر خلاف انتقال مالکیت علامت تجاری، که بدون انتقال خود تجارت امکان پذیر است، برای انتقال نام تجاری باید کل مالکیت شخص حقوقی (شرکت) به شخص خریدار واگذار گردد.

حرف آخر
در پایان می توان گفتن نه تنها تعریف برند و لوگو متفاوت از هم می باشد بلکه از منظر هدف نیز بسیار متفاوت هستند. همانطور که اشاره شد هدف یک نام تجاری ترویج یک شرکت، موسسه یا فعالیت تجاری است، اما هدف یک علامت تجاری تبلیغ کالاها و خدمات خاص شرکت مربوطه می باشد.
هدف نهایی این است که با ارائه محصولات و خدمات هم راستا با اهداف و تعهدات برند، مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کند. مردم در بیشتر اوقات، صرفاً بر اساس ویژگی های یک محصول، تصمیم به خرید نمی گیرند بلکه عوامل دیگری همچون پیشینه برند و تبلیغات مختلف در ذهن مشتری وجود دارند و در تصمیم گیری آن ها دخیل هستند. برندینگ، استراتژی ساخت برند است. فرآیندی است که جهت معنا بخشیدن به یک محصول، خدمات و یا یک شرکت از طریق شکل دهی برند در ذهن مشتری انجام می شود. فرایند برندینگ ماهیت محصول یا خدمات را تعیین می کند.
دیدگاهتان را بنویسید