تگ لاین (Tagline) چیست؟ 5 نکته مهم در ایجاد تگ لاین برای برند

تگلاین از مهم ترین عناصر برندسازی می باشد که استفاده از آن در در بازاریابی برندها معجزه کرده است. امروزه صد ها شرکت از اپل گرفته تا مایکروسافت و نایک، تقریباً تمامی برندهای موفق جهان از تگلاین ها برای تقویت بازاریابی و همچنین برندسازی خود بهره گرفته اند. برندها با استفاده از یک پیام تأثیر برانگیز به همراه نام تجاری خود سعی در جلب رضایت مشتریان خود دارند. قبل از اینکه برای کسب و کار خود یک تگ لاین ایجاد کنید ، بهتر است با هدف ایجاد تگ لاین آشنا شوید و نمونه هایی از تگ لاین های موفق و نحوه ایجاد آنها را ببینید.

تگلاین ها برای اولین بار در صنعت انیمیشن برای به تصویر کشیدن جذابیت و هیجان یک یک فیلم ابداع شدند. کاربرد تگلاین در دنیای سرگرمی انیمیشن توانست تأثیر شدیدی بر روی مخاطبان خود بگذارد و همین عامل باعث شد برندها را ترغیب به استفاده از تگ لاین در دنیای بازاریابی برای جذب مخاطبین نماید.
اما ایجاد تگلاین و اسلوگان به همین راحتی نیست و یک طرح دشوار می باشد که به کمی خلاقیت نیاز دارد. ما در این مقاله ابتدا توضیح می دهیم که تگ لاین چیست؟ چه چیزی باعث ایجاد یک شعار برند عالی می شود؟ همچنین یک طرح عملی سه مرحله ای را بیان می کنیم که با کمک گرفتن از این راهنمایی قادر باشید تگلاین دلخواه خود را بسازید.
برخی تگ لاین های موفق برندهای خارجی
“I’m Lovin’ It” تگلاین McDonalds (عاشقشم مک دونالد)
تگلاین “I’m Lovin It” برگرفته از شعر جاستین تیمبرلیک، در ابتدا به عنوان یک شعار تبلیغاتی مک دونالد استفاده می شد. پس از این که توانست با با ارزشهای برند شرکت ارتباط برقرار کرده و در ذهن مردم ماندگار شود، به تگ لاین اصلی مک دونالد تبدیل شد.
“Can You Hear Me? Good” تگلاین Verizon Wireless (الان صدامو داری؟ خوبه!)
این تگ لاین سعی دارد نکته بسیار واضحی را درباره ارائه بهترین شبکه ها و سرویس به مخاطبان خود منتقل کند.
“Just Do It” تگ لاین Nike (فقط انجامش بده)
جمله معروف “فقط انجامش بده” کمپانی نایک که یک عبارت کوتاه و سه کلمه ای تگلاین برند نایک است.

“Think Different” تگلاین Apple اپل (متفاوت فکر کن)
اپل یکی از غول های تکنولوژی می باشد که ایده های بسیار جذاب و متفاوت را در محصولات خود بکار می گیرد. انتخاب تگ لاین ” متفاوت فکر کن” کاملاً مناسب برند اپل می باشد و همواره به مشتریان خود تکنولوژی و فناوری جدید ارائه می دهد.
“Because You’re Worth It” تگلاین L’Oreal لورآل (چون شما با ارزشید)
لورآل L’Oreal برند لوازم آرایشی از تگ لاین “چون شما با ارزشید” را برای سال های زیادی استفاده می کند. این شعار برند به مخاطبان خود می گوید که آن ها برازنده بهترین ها هستید.آگهی های این برند با این شعار در بین مخاطبان خود برجسته شده است.
تگ لاین TAGLINE چیست؟
در علم روانشناسی یک پدیده به نام اثر قرار گرفتن در معرض یک چیزی وجود دارد، که ما اغب تمایل داریم چیزهایی را انتخاب کنیم که به نوعی با آن آشنایی داریم. به همین دلیل تگلاین ها بسیار خوب عمل می کنند و می توانند یک تأثیر به یاد ماندنی از یک برند را در ذهن مشتریان آن برند بگذارند.
حال بنا به موارد ذکر شده می توان تگ لاین را به این صورت تعریف کرد:
تگ لاین یا همان شعار برند یک عبارت جذاب یا یک متن کوتاهی می باشد که برای معرفی برند و بیان اندیشه و مفهوم آن به ویژه در تبلیغات به منظور جلب توجه مشتریان بکار گرفته می شود. بعبارتی تگلاین یک عبارت کوتاه و به یاد ماندنی است که در کمپین های بازاریابی برای انتقال ارزش یک نام تجاری یا محصولات آن مورد استفاده قرار می گیرد.

تگلاین شعار کسب و کار شما در بازاریابی می باشد که در چند کلمه مختصر به مردم می گوید شما کی هستید وقصد دارید چه چیزی را نشان دهید. تگلاین ها به دو صورت گرافیکی و یا متن بیان می شوند که باید به شکل قوی و تأثیرگذار یک پیام، مفهوم و یا یک اندیشه را منتقل کنند، در غیر این صورت یک جمله بی معنی و صرفاً تزئینی جلوه می نماید.
هدف تگلاین یا شعار برند، ایجاد یک عبارت مثبت و به یاد ماندنی است که در ذهن مشتری شما می ماند و به آنها کمک می کند نام جاری شما و پیام بازاریابی شما را شناسایی کنند.
5 نکته طلایی برای ساخت یک تگ لاین موفق
همواره به یاد داشته باشید تگ لاین فقط یک بار ساخته می شود و به آسانی قابل تغییر نیست! مگر در ریبرندنیگ. به همین دلیل در ساخت یک تگ لاین موفق و قدرتمند رعایت چند نکته بسیار الزامی می باشد. پس قبل از اینکه شروع به ساخت یک تگلاین بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:
جمله ساده باشد
اکثر تگ لاین های موفق جملاتی متشکل از 3 الی6 کلمه هستند که مخاطبان بدون تفکر زیاد به اصل پیام نهفته در شعار می رسند. در حالت ایده آل ، شعار شما باید شش کلمه یا کمتر باشد و بتواند مفهوم برند را منتقل کند. البته در مواردی می توان استثناء قائل شد و از تعداد کمتر و یا بیشتر از 6 کلمه استفاده کرد. اما در حالت کلی در تگلاین های کمتر از 3 کلمه، اصل مطلب را نمی توان به درستی بیان کرد و یا در تعداد بیشتر از 6 کلمه، به خاطر سپردن تگلاین دشوار خواهد بود.
همچنین از واژه های ساده و قابل فهم برای ایجاد تگلاین بهره بگیرید، استفاده از واژه های سخت و پیچیده نمی تواند تصویری از مفهوم برند در ذهن مخاطب ایجاد کند.
معنی داشته باشد
به شعار برند خود معنا بدهید! تگ لاین نباید فقط در راستای تقلید از تگلاین های شرکت های معروف ساخته شود. اگر قرار است انرژی ذهنی و بودجه بازاریابی را برای ایجاد یک عبارت کلید سرمایه گذاری کنید، واقعاً باید به نام تجاری شما معنی واقعی و منحصربفردی را بدهد. اگر خلاقیت و یک برنامه برای ساخت تگلاین در پیش رو ندارید بهتر است از ایجاد آن به طور کلی صرف نظر کنید.
واضح و رسا باشد
مشتریان شما با دیدن تگ برند باید پیام آن را به طور واضح درک کنند نه اینکه با خودشان حدس بزنند که معنی شعار برند شما چیست! پس باید بگوییم تگ لاین علاوه بر ساده بودن، باید رسالت یا هدف شرکت شما را بدون نیاز به هیچ حدس و گمانی بیان کند.
اگر تگ لاینی که ایجاد کرده اید قادر نباشد مفهوم برند شما را به خوبی را به مخاطبان تان منتقل کند و آن ها بایستی معنی آن را حدس بزنند، پس بدانید در ایجاد تگلاین اشتباه کرده اید. اگر یک تگ لاینی ارائه دهید که هیچ فلسفه یا اندیشه ای مثبتی پشت آن نباشد و صرفاً برای خالی نماندن عریضه یک شعار بنویسید، تگ لاین را به یک جمله نامفهوم تبدیل می کند.

تمرکز بر مزایا
معمولاً مشتریان یک برند به مزایا اهمیت می دهند، نه ویژگی ها! این موضوع در مورد شعار برند شما نیز صدق می کند، پس در ساخت تگ لاین به جای بیان ویژگی ها، مزیت اصلی برند را به مخاطبان منتقل کنید. در واقع تگ لاین باید بدون به اشتراک گذاشتن “ویژگی” ، مزیت اصلی نام تجاری یا محصول شما را به مخاطبان نشان دهد. به عنوان مثال ، راحتی استفاده از یک محصول یک مزیت است، در حالی که یک قسمت قابل جدا شدن برای تمیز کردن آسان یک ویژگی است.
داستان سرایی کند
قصه گویی بخش بزرگی از بازاریابی و تجارت یک برند است. هرچه داستان شما قوی تر باشد، به همان اندازه نیز فروش شما راحت و آسان تر می گردد. ست گادین (Seth Godin ) یک کارآفرین و سخنران در دنیای بازاریابی از ایالات متحده می گوید: در بازاریابی نیازی نیست حتماً یک محصول بی نظیر برای فروش وجود داشته باشد، بلکه باید یک داستان خوب برای تعریف کردن درباره محصول باید وجود داشته باشد.
داستان ها بسیار فراتر از واقعیت های اطراف ما می باشند، از این رو اگر تگ لاین شما داستانی را روایت کند، به یک بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی و برندسازی شما تبدیل خواهد شد.
انواع تگ لاین ها
تگلاین ها معمولاً یکی از پنج سبک اصلی را به خود اختصاص می دهند:
توصیفی
این تگلاین ها نشان دهنده وعده برند یا محصول هستند. به عنوان مثال ، Walmart از تگلاین “صرفه جویی در پول ، زندگی بهتر” استفاده می کند. این تگلاین وعده برند را به منظور ارائه قیمت پایین برای محصولات روزمره بیان می کند.
اجباری
تگلاین های اجباری مانند تگلاین نایک با عنوان “فقط انجامش بده” از مصرف کنندگان می خواهد که اقدامی انجام دهند که معمولاً شامل یک فعل است.

تحریک آمیز
این تگ لاین ها اغلب به صورت سؤالی مطرح می شوند تا مصرف کنندگان را وادار به ارزیابی کند که آیا می توانند برخی جنبه های زندگی خود را بهبود بخشند یا خیر. یک مثال معروف “شیر خوردی؟” برای هیئت مدیره فرآوری لبنیات کالیفرنیا.
خاص
این نوع تگلاین تأکید بر بخش تجاری یک شرکت دارد. به عنوان مثال، بانک HSBC با ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی خود را به عنوان “بانک محلی جهان” معرفی کرد. این بدان معناست که شما می توانید در سراسر جهان به شعب آن دسترسی داشته باشید. این بانک توانست با این شعار نظر و اعتماد مشتریان بیشتری را جلب کنید.
برجسته
این شعارها یک برند را به عنوان بهترین در دسته خود معرفی می کند. به عنوان مثال ، بی ام و در اشاره به خودروهای خود از شعار “بهترین ماشین رانندگی” استفاده کرد.
جمع بندی
بر اساس تعریف، تگ لاین یک توضیح مفید و مختصر درباره برند است که در کمپین های بازاریابی به عنوان شعار برند استفاده می شود. این شعار به منظور ارائه پیشنهاد ارزش منحصر به فرد یک نام تجاری یا محصولات آن بکار می رود. به طور کلی، هدف از ایجاد شعار برند این است که که تأثیر مثبت و ماندگاری در مورد نام تجاری بر مصرف کنندگان بگذارد.
به طور کلی تگ لاین باید بتواند روح و حس یک محصول را در یک عبارت به یادماندنی به حافظه مخاطب منتقل کند. با این توضیحات درمی یابیم که ساخت تگلاین به هیچ عنوان یک کار ساده نمی باشد. اگر کسی بخواهد یک داستانی را در سه الی شش کلمه برای کسب و کار خود تعریف کند، بایستی بر ادبیات به طور قوی مسلط باشد. به نقل از استیو جابز، سادگی حد اعلای پیچیدگی است!
دیدگاهتان را بنویسید