بازاریابی محتوایی چیست و 5 عنصر برتر در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یا بازاریابی محتوا این روزها موضوع داغ مشاغل آنلاین می باشد. گفتنی است بازاریابی سنتی دیگر کاربردی و تأثیرگذار نمی باشد، از این رو  به عنوان یک بازاریاب آینده نگر، برای جذب مخاطب و افزایش فروش محصولات و یا خدمات کسب و کار خود باید به فکر راهی بهتر و مؤثرتر باشید. در واقع باید تولید محتوا مفید و گیرا در هسته اصلی بازاریابی شما گنجانده شود. 

فهرست مطالب

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که متمرکز بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطب کاملاً مشخص و در نهایت تبدیل آن ها به مشتری می باشد. برای موفقیت در بازاریابی به جای اینکه محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید ، بایستی محتوای واقعاً مرتبط و مفیدی را در اختیار مخاطبین و مشتریان بالقوه خود قرار دهید تا به آنها در حل مشکلات و رفع نیازهایشان کمک کند.

بازاریابی محتوایی نوعی ارائه مطالب آموزنده و مفید به خوانندگان است که آگاهی و ارزش را برای آن ها فراهم می کند. با استفاده از وبلاگ ها ، پست های رسانه های اجتماعی ، عکس، اینفوگرافیک و ویدئو مؤثر در محتوای خود، می توانید توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کرده و آن ها را در مسیر فروش کسب و کار خود قرار دهید. شما اگر، به عنوان مالک یک کسب و کار ، اطلاعات ارزشمندی را به طور مداوم به خریداران ارائه دهید، در نهایت آن ها مشتریان وفادار برند شما خواهند شد.

محتوا حال و آینده بازاریابی است

یک بار دیگر تعریف بازاریابی محتوایی را بخوانید ، اما این بار موارد مهم و ارزشمند را حذف کنید. اینجاست که تفاوت بین بازاریابی محتوا و سایر اطلاعات بی ارزش را خواهید فهمید. بسیاری از شرکت ها سعی دارند با ارائه محتوا به مخاطبین خود فقط یک چیزی را بفروشند، در واقع می خواهند به هنر نحوی  محصولات و یا خدمات خود را به شما بفروشند. این گونه شرکت ها در بیشتر اوقات هزاران پیام بازاریابی، اطلاعات بی ارزش و نه چندان مرتبط را برای مخاطبین ارسال می کنند، این اطلاعات برای مخاطب حکم هرزنامه دارد. در یک محتوای با کیفیت و مفید بایستی اطلاعات ارزشمند و مرتبط و هدفمند آورده شود.

بازاریابی بدون محتوای عالی غیرممکن است

صرف نظر از اینکه از چه نوع تاکتیک های بازاریابی استفاده می کنید ، باید بدانید بازاریابی محتوایی باید جزء لاینفک  و بخشی از روند فعالیت های کسب و کار شما می باشد. محتوای با کیفیت بخشی از هر نوع بازاریابی است:

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

استراتژی بازاریابی محتوا مهم ترین اصل استراتژی رسانه های اجتماعی است.

سئو

موتورهای جستجو گوگل به کسب و کارهایی که محتوای با کیفیت و مفید منتشر می کنند، پاداش می دهند. با تولید محتوای ارزشمند و جذاب می توانید سایت خود را برای مورتورهای جستجو گوکل بهینه کنید و نهایتاَ یک بازاریای محتوایی مؤثر و کارآمد خواهید داشت.

روابط عمومی(PR= Public Relations)

در استراتژی های موفقیت آمیز روابط عمومی، بازاریابان به موضوعاتی که خوانندگان به آن ها اهمیت می دهند، توجه دارند. بعبارتی بازاریابان موفق نیازها و خواسته های مخاطبین خود را در نظر می گیرند و سعی دارند در محتوای خود به جای تبلیغ کسب و کارشان، به مشتریان در رفع نیازهایشان کمک کنند.

Pay Per Click) PPC)  

PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک یا همان هزینه تبلیغات می باشد،   برای انجام کار تبلیغات، به یک محتوای عالی احتیاج دارید.

استراتژی بازاریابی ورودی

محتوا باید سبب افزایش ترافیک ورودی و نهایتا منجر به فروش شود. به جای تبلیغات و معرفی کسب و کار خود می توانید از طریق تولید محتوایی درباره محصولات و یا خدمات کسب و کار تان که به سوالات مخاطبان پاسخ می دهد، آن ها را به چالش بکشید. مخاطبین با دریافت جواب سوال هایشان به محتوای شما علاقه مند می شوند.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا بخش عمده یک بازاریابی محتوایی هدفمند است. برای افزایش آگاهی مخاطبان از برند کسب و کار شما و تأثیرگذاری بیشتر محتوا داشتن استراتژی مستند بازاریابی محتوا ضروری است.

انواع بازاریابی محتوایی

  • اینفوگرافیک
  • محتوای نوشتاری
  • پادکست
  • ویدئو
  • تصاویر
بازایابی محتوا

چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟

شاید مهمتر از درک اینکه بازاریابی محتوا چیست، درک این نکته  در اولویت قرار دارد، که چرا بازاریابی محتوا برای تجارت شما مهم است. ابتدا باید چهار مرحله از چرخه خرید را درک کنیم:

اطلاع


در مواقعی ممکن است مشتریان یک محصول و یا خدماتی را بخواهند، اما از راه حل رفع این نیاز خود، آگاهی نداشته باشند. با اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات تجارت خود در جهت رفع نیازهای آن ها، مشتری را ترغیب به خرید محصول یا خدمات می‌کنید.

تحقیق

وقتی مشتری متوجه شود راه حلی برای نیاز او وجود دارد ، در راستای رفع نیاز خود تحقیق می کند. به عنوان مثال ، یک خریدار خودرو سعی دارد درباره انواع مختلفی از ماشین های موجود با بودجه مورد نظر خود  را بررسی کند و این که کدام یک نیاز آن ها را برآورده می کند.

توجه

در این مرحله مشتری شروع به مقایسه محصولات از فروشندگان مختلف می کند تا مطمئن شود کالایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را تهیه کند.

خرید

در نهایت مشتری پس از طی پروسه ذکر شده، تصمیم خود را می گیرد و اقدام به خرید محصول و یا خدمات می نماید.

حال با ذکر 4 فرایند خرید می توانیم بگوئیم چرا بازاریابی محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است.

بازاریابی محتوایی در دو مرحله اطلاع رسانی و انجام تحقیقات کاربردی است، بازاریاب با با افزایش آگاهی مخاطبان از راه حل ها و آموزش مصرف کنندگان در مورد محصولی که ممکن است قبلاً هرگز فکر نکرده باشند ، آن ها را به دو مرحله توجه و خرید هدایت می کند. تبلیغات و بازاریابی سنتی در مورد این دو مرحله پایانی جواب می دهد.

با بازاریابی محتوا ، مشتری های بالقوه محتوای شما را دریافت می کنند و زمانی که به ارزش آن پی بردند با شما تماس می گیرند. در این مرحله مشتریان شما از قبل متقاعد شده اند که می خواهند محصولات و یا خدمات شما را خریداری کنند. از این رو مجبور نیستید به هیچ یک از تاکتیک های فروش فشار بالا متوسل شوید ، این جا فقط در مورد جزئیات کالای مورد نظر و معامله آن با مشتری وارد صحبت می شوید.  اعتمادی که معمولاً باید طی یک چرخه فروش گسترده جلب شود قبلاً ایجاد شده است قبل از اینکه بدانید مشتری بالقوه وجود دارد.

بازاریابی محتوا اگر به درستی اجرا شود،بدون صرف هزینه و مدت زمان زیاد، بازده سرمایه گذاری می تواند خارق العاده باشد. در حال حاضر بیشتر کسب و کارهای موفق، 95٪ از موفقیت هایی که در زمینه بازاریابی محتوا تجربه کرده اند را می توان در تعدادی از محتواهای باکیفیتی که شاید فقط 20 ساعت زمان آن ها را گرفته باشد، را ارائه داده اند.

اهمیت بازاریابی و تولید محتوا

از طریق بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی نیز می توانید مشتریان احتمالی کسب و کار خود را پیدا کنید و آن ها را به سمت وب سایت خود سوق دهید. در حقیقت با ایجاد محتوای با کیفیت در این شبکه ها لینک سازی طبیعی انجام می شود و ترافیک و نرخ کلیک سایت شما افزایش می یابد. بسیاری از شرکت ها جهت بالا بردن رتبه وب سایت خود و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو از طریق ایجاد محتوای باکیفیت اقدام می کنند. بطور کلی عمده تلاش آن ها در زمینه سئو ، معطوف با بازاریابی محتوا می باشد.

به طور کلی سه دلیل اصلی که شرکت ها مشتاقانه از بازاریابی محتوایی استقبال می کنند: 

  • جذب مشتریان وفادار و افزایش فروش
  • صرفه جویی در هزینه تبلیغات
  • افزایش آگاهی مخاطبان از برند

بازاریابی محتوایی چگونه کار می کند؟

اگر خودتان علم بازاریابی محتوا و سئو وب سایت خود را ندارید و یا به هر دلیلی وقت انجام این کار ندارید، می توانید انجام این عمل را به شرکت های که خدمات بازاریابی محتوا و سئو وب سایت  را ارائه می دهند، بسپارید. 

اما اگر خودتان می خواهید بازاریابی محتوا و سئو وب سایت خود را ارائه دهید ، ساده ترین راه شروع وبلاگ نویسی است. در ابتدا ممکن است سخت و دشوار به نظر بیاید، اما هرچه بیشتر این کار را انجام دهید ، بهتر می توانید از عهده آن برآید و موفقیت شما روز به روز افزایش خواهد یافت.

 یاد بگیرید چگونه محتوایی را برای وب سایت یا وبلاگ خود تهیه کنید که خوانندگان را درگیر کسب و کارتان کنید و آنها را به مشتری وفادار تبدیل نمائید. اما توجه کنید صرفاً نوشتن یک محتوا با رعایت نگارش دستوری و یا استفاده از عنوان های جذاب کافی نمی باشد. کلید ایجاد یک محتوای عالی و بهترین شکل بازاریابی محتوا، در نظر گرفتن علایق و دغدغه های مخاطبین و درگیر کردن آن ها است.

محتوای ارزشمند و با کیفیت

اگر تاکنون هدف تان از تولید محتوا نوعی رفع تکلیف است و فقط بخاطر اینکه مجبور شده اید یک محتوا تولید کنید، باید بگویم بازاریابی محتوای بدی را تجربه کرده اید. وقتی با شرکت ها در مورد بازاریابی محتوا صحبت می کنیم به آنها می گوییم، محتوایی تولید کنید که مخاطبان شما واقعاً بخواهند آن را بخوانند و درگیر آن شوند.

راز اصلی موفقیت در بازاریابی محتوا فقط و فقط تولید محتوای ارزشمند و شفاف است. بارها و بارها به این مورد اشاره شده است اما جالب است برخی کسب و کارها موضوع به این مهمی را در محتوای خود به کار نمی گیرند.

اگر نمی دانید که چگونه می توانید یک محتوای با ارزش به مخاطبین خود ارائه دهید  ، از مشتریان فعلی خود نظرسنجی کنید. از آن ها بپرسید چه نوع محتوایی را تولید کنید که برای آنها مفید باشد یا زمانی که قصد خرید محصول یا خدمات شما را دارند، به چه اطلاعاتی نیاز دارند و برای آنها مفید است.

توجه کنید کلید رضایت مشتری فقط و فقط محتوای شفاف و ارزشمند است.

عناصر مهم در بازاریابی محتوا

عناصر مهم در بازاریابی محتوایی

توجه کنید بازاریابی محتوای عالی زودگذر و معاملاتی نیست ، بلکه منجر به ایجاد تعامل و ایجاد روابط بیشتر با مخاطب می شود.

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و افزایش ترافیک 

هر فردی که در زمینه بازاریابی ورودی وب سایت فعالیت می کند، می داند که بدون استراتژی محتوای کشنده ، در SEO به موفقیت نخواهد رسید. در واقع ، ایجاد محتوای موثر پایه، اساس جستجوی ارگانیک و بهترین راه برای افزایش بازدید و ترافیک در وب سایت است.

شما بایستی به طور مداوم محتوای با کیفیت بالا تولید کنید، طوری که مخاطبان شما با خواندن محتوای شما هیجان زده شوند. شما زمانی محتوای مفید تولید می کنید که به سوالات جستجوگران در گوگل پاسخ داده باشید، Google  نیز با رتبه بندی بهتر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به شما پاداش می دهد.

در محتوای خود E-A-T ایجاد کنید

Google آنچه را که از یک وب سایت ها می خواهد در یک کلمه سه حرفی خلاصه کرده است: E-A-T یا Expertise، Authority، Trust به ترتیب به معنای اعتماد ، اعتبار، تجربه. یکی از مزایای بازاریابی محتوا ایجاد این سه خصوصیات است.

با بازاریابی محتوایی خوب برند خود را ایجاد کنید. 

مخاطبین با دیدن محتوای با ارزش شما، ترغیب می شوند که آن را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند. شما با ایجاد یک محتوای خوب، بدون پرداخت هزینه تبلیغات، برای برند خود کلی طرفدار جذب خواهید کرد. با برندسازی کسب و کار خود، ROI تجارت تان نیز افزایش می یابد.

علاوه بر افزایش ROI، زمانی که تبدیل به یک برند در بین مخاطبین خود شوید، آن ها هنگام نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به حوزه تخصص شما، فقط به نام تجاری شما اعتماد خواهند کرد.

تحقیقات سالانه نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق بازاریابان از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند. امروزه بسیاری از سازمان های برجسته در سطح جهان ، از جمله P&G ، مایکروسافت ، سیسکو سیستمز و خیلی برندهای معتبر دیگر گرفته تا مشاغل کوچک، حتی شرکت های یک نفره در سراسر جهان بازاریابی محتوا را توسعه و اجرا شده می کنند.

از طریق تولید انواع مختلف محتوا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

مشتریان بالقوه شما همه نیازهای منحصر به فردی دارند، برخی از افراد به دنبال محتوای بصری، پادکست و یا ویدئو هستند ، در حالی که برخی دیگر خواندن را ترجیح می دهند. از این رو در تولید محتوا متنوع عمل کنید و سعی کنید هر نوع محتوایی را با مخاطب خود ارائه دهید. 

اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پست های وبلاگ، اینفوگرافیک ها، تصاویر و عکس ها، ویدئو، پادکست ها، وبینارها و کلاسها، ارسال ایمیل ها، مصاحبه ها و نظر سنجی. محتوا می تواند متناسب با مناسب ترین یا مفیدترین مورد برای مخاطب تغییر کند و فضای کافی برای آزمایش نحوه ارائه اطلاعات وجود دارد.

طراحی پرسونای مخاطب برای کسب موفقیت در بازاریابی

مهم ترین موضوع در بازاریابی محتوا ساخت و طراحی پرسونای مخاطب است، شما با داشتن این پرسونا می توانید به مشتریان کمک کنید محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنند. در حقیقت ساخت پرسونا سبب می شود، محتوای یونیک و منحصر به فرد به مخاطبان ارائه دهید و با پاسخگویی به سوالات، رفع نیازها و نگرانی های آن ها در مشتری نوعی حس تعلق خاطر ر ا ایجاد خواهید کرد.

چکیده

بازاریابان مشاغل آنلاین که تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسی را در اولویت کار خود قرار می دهند ، بیشتر از کسانی که این کار را  نادیده گرفته اند ، شاهد بازگشت سرمایه مثبت کسب و کار خود هستند. رشد سالانه ترافیک ارگانیک برای کسب و کارهایی که به بازاریابی محتوا می پردازند هر روز در حال افزایش است. جالب است بدانید که هزینه تولید محتوا در مقایسه با هزینه تبلیغات بسیار کمتر است، اما بازدهی بالاتری نسبت به تبلیغات دارد.