نرخ تبدیل (Conversion Rate)چیست؟

نرخ تبدیل چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نرخ تبدیل یا همان (Conversion Rate) یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی شماست. می دانیم هدف نهایی همه مشاغل آنلاین کسب درآمد است؛ اما این درآمد چگونه به دست می آید؟ در این مقاله شما را با محاسبه نرخ تبدیل، اهمیت و نحوه بهینه سازی آن و یکی از ابزارهای بهبود Conversion Rate آشنا می کنیم.

برخلاف نرخ کلیک، نرخ تبدیل نشان می دهد که بازاریابی شما تا چه اندازه مردم را ترغیب به انجام کاری می کند که می خواهید انجام دهند ( در دنیای بازاریابی به به این اقدام «تبدیل» می گوییم). به طور کلی، هر چه تبدیل شما بالاتر باشد، بازاریابی شما بهتر است!

نرخ تبدیل چیست؟

هر فرایندی که لید(سرنخ) یا بازدید کننده سایت را به سمت مشتری خریدار و یا مخاطب علاقه مند هدایت کند، نرخ تبدیل نامیده می شود و افزایش Conversion Rate نشان دهنده موفقیت سایت شما است. یکی از ایده های اصلی در مورد تبدیل این است که از نظرات کاربران سایت استفاده کنید تا مسیر رسیدن به هدف شما را مشخص کنند.

نرخ تبدیل چیست؟

بعبارتی نرخ تبدیل، درصدی از کاربرانی را که یک اقدام مورد نظر را انجام داده اند ثبت می کند. در واقع تبدیل یک اقدام قابل اندازه گیری است که یک مشتری بالقوه را به سمت تبدیل شدن به مشتری پرداخت کننده به روشی معنادار پیش می برد.

نرخ تبدیل به این صورت محاسبه می شود:

تعداد کل کاربرانی که تبدیل شده اند (به عنوان مثال، با کلیک بر روی یک تبلیغ) تقسیم بر تعداد کل مخاطبان و در نهایت تبدیل آن رقم به درصد محاسبه.

برای مثال، فرض کنید شخصی با تعداد فالوورهای 10000 یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام برگزار می کند، از این 10000 نفر، در مجموع 400 کاربر روی تبلیغ کلیک کرده اند (که در این سناریو رویداد تبدیل است). بنابراین، نرخ تبدیل کلی برای این کمپین را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:

400/10000 = 0.04 یا نرخ تبدیل 4٪

با آگاهی از اینکه 4 درصد از کاربرانی که تبلیغی را مشاهده کرده‌اند تبدیل شده‌اند، بازاریابان اکنون معیاری دارند که براساس آن می‌توانند در آینده برای رشد و توسعه کسب و کار خود آن را بهبود بخشند.

محاسبه نرخ تبدیل

برخی از تبدیل ها عبارتند از:

  • انجام خرید
  • ارسال فرم (فرم تماس، فرم تولید سرنخ و غیره)
  • تماس با کسب و کار شما
  • درگیر شدن با چت آنلاین شما
  • ثبت نام برای اشتراک (چه پولی یا رایگان – مانند یک خبرنامه)
  • ثبت نام در سایت
  • دانلود چیزی (نرم افزار آزمایشی، کتاب الکترونیکی، برنامه تلفن همراه و غیره)
  • خدمات خود را ارتقا می دهند
  • تعامل با سایت شما (شامل زمان حضور در سایت، بازدیدهای مکرر، تعداد صفحات بازدید شده)

بسیاری از اقدامات تبدیل دیگری وجود دارد که افراد می توانند در یک سایت انجام دهند، اما این عمل باید به شما ایده بدهد که هدف از “تبدیل” چیست؟

چرا نرخ تبدیل مهم است؟

نرخ تبدیل روشی موثر برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کانال های تبلیغاتی متعدد است. مانند مثال بالا، Conversion Rate به ویژه هنگام جذب فالوورهای بیشتر هم مهم است، زیرا می تواند موفقیت هر کمپین را اندازه گیری کند. نرخ تبدیل را می توان برای تعیین انتظارات بازگشت سرمایه هنگام مقیاس گذاری یک کمپین نیز بکار گرفت.

با ردیابی نرخ تبدیل می توانید عملکرد سایت و صفحات خاص را اندازه گیری کنید.

دانستن اینکه دقیقا چند درصد از بازدیدکنندگان سایت کاری را که می خواهید در سایت انجام دهند، می تواند به شما در سنجش میزان موفقیت سایت و همچنین یافتن زمینه هایی برای بهبود کمک کند.

افزایش نرخ تبدیل به افزایش فروش سایت شما کمک می کند بدون اینکه ترافیک سایت را بالا ببرید. در واقع اگر بتوانید در آینده تبدیل را افزایش دهید، می توانید هزینه تبلیغات جهت جذب ترافیک را کاهش دهید و همان میزان بازده را دریافت کنید.

البته Conversion Rate همیشه کلیک کردن بر روی یک دکمه نیست، مشتریان راغبی که به سمت پایین قیف بازاریابی هدایت شده اند نیز جزئی از رویدادهای تبدیل محسوب می شوند. یا درصد کاربرانی را که اپلیکیشنی را نصب کرده اند یا عملی را در اپلیکیشن انجام داده اند نیز می توان نرخ تبدیل قلمداد کرد.

به طور کلی نرخ تبدیل برای تبلیغ کنندگان و بازاریابان بسیار مهم است زیرا به آنها کمک می کند تا کاربران ارزشمند را شناسایی کنند؛ زیرا با شناسایی آن ها می توانند مجدداً این افراد را جزء سرنخ ها در دهانه قیف قرار دهند تا با تسهیل هدف گیری و بهینه سازی عملکرد کمپین به داخل قیف بازگردانده شوند.

آنالیز نرخ تبدیل می تواند نشان دهد که کدام کانال ها برای تبلیغ یک برنامه خاص مؤثرتر هستند، و به تبلیغ کننده کمک می کند تا اثربخشی استراتژی خود را تعیین کند و از آن برای هدایت تصمیمات استراتژیک کسب و کارشان استفاده کند.

اگر داده‌های شما نشان می‌دهد که Conversion Rate کمتر از حد انتظار است، می‌توان از آن برای شناسایی مشکلات مربوط به تجربه کاربری یک برنامه UX (مثلاً زمانی که کاربران در ورود به سیستم با مشکل مواجه هستند) استفاده کرد و شواهد مربوط به سایر زمینه‌ها را برای بهبود برجسته کرد.

یک نرخ تبدیل واحدی وجود ندارد که بتوان از آن برای تعریف موفقیت در صنعت تبلیغات آنلاین استفاده کرد، اما تحقیق در مورد معیارهای یک تجارت و انتظارات تبدیل خاص آن کسب و کار می تواند در بهبود تبدیل کمک کند. همچنین می توانید از این تحقیق برای مقایسه این ارقام با عملکرد کمپین های تبلیغاتی داخلی خود در کانال ها و تبلیغ کنندگان منتخب استفاده کنید.

جمع بندی 

در این مقاله در مورد نرخ تبدیل، نحوه محاسبه آن و مهمتر از همه اینکه چگونه Conversion Rate خود را بهبود بخشید، بحث کردیم.

گفتیم نرخ تبدیل نسبت بین تعداد تبدیل و تعداد کل بازدیدکنندگان سایت است.

در واقع هر اقدام یا عملی از یک کلیک ساده بر روی بخشی از سایت گرفته تا انجام خرید آنلاین در سایت، که شما می خواهید بازدیدکنندگان سایت آن را انجام دهند، تبدیل محسوب می گردد.

هر اپلیکیشن و وب‌سایت معمولاً چندین هدف مختلف را به عنوان «تبدیل» تعریف می‌کند و هر کدام Conversion Rate خاص خود را دارند.