لینک سازی چیست؟ 2 نوع لینک بیلدینگ (Link Building) در سئو
لینک سازی ( Link Building ) یک سری اقدامات انجام شده برای افزایش تعداد و کیفیت لینکهای ورودی به یک صفحه وب سایت است. به عبارت ساده تر Link Building می تواند تعداد لینکهای با کیفیت را در یک وب سایت افزایش دهد و این احتمال رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو را افزایش می دهد. لینک بیلدینگ در سئو سازی سایت همچنین یک روش بازاریابی ثابت شده برای تبلیغ برند است.
لینک بیلدینگ درست به گوگل و کاربران امکان می دهد تا در صفحات سایت شما پیمایش کنند و بدیهی است هر چه این چرخش سازگارتر باشد ، امتیازات بیشتری از گوگل کسب خواهید کرد.
انواع لینک سازی
لینک سازی به دو صورت داخلی و خارجی انجام می شود. در حالت اول یک لینک هدفمند بین صفحات یک وب سایت برقرار می کنیم. بعبارتی صفحات یک وب سایت به دیگر صفحات همان وب سایت لینک دهی می شود. در لینکسازی خارجی، از صفحات به صفحات دامنه های دیگر یا به اصطلاح به سایت مرجع بک لینک می دهیم.
از جمله کارهایی که در مبحث لینک بیلدینگ باید انجام دهیم بهینه کردن داخلی و خارجی سایت است. بهینهسازی داخلی یا سئو On Page، مجموعه اقداماتی است که در صفحات داخلی سایت خود به منظور بالا بردن افزایش ترافیک سایت و کسب جایگاه برتر در گوگل انجام میدهید. یکی از این موارد لینکسازی یا Link Building است.
علاوه بر بهینه سازی داخلی، باید سایت را به صورت خارجی نیز بهینه کنید. به این عمل سئو Off-Page گفته می شود. در سئو Off Page شما با انجام یک سری فعالیت ها در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و پیام رسان هایی مانند تلگرام سعی در بهینه سازی سایت خود دارید. این بدان معنی است که می توانید از این صفحات به سایت خود لینک دهید.
هدف از لینک بیلدینگ چیست؟
هدف از لینک بیلدینگ در واقع بهبود رتبه و سئو سایت است. لینک ها ارزش و اعتبار بین صفحات و سایت های مختلف را افزایش می دهد. صفحه یا سایتی که در آن لینک بیشتری هدایت می شود، اعتبار بیشتری در گوگل کسب خواهد کرد و رتبه آن افزایش می یابد.
ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک لینک
اجزای لینک سازی عبارتند از:
- تگ شروع لینک
- آدرس یا مقصد لینک
- انکر تکست یا متن قابل نمایش
- تگ پایان لینک
تگ شروع لینک
در لینک سازی تگ شروع لینک معروف به anchor tag با حرف a نشان داده می شود. این کاراکتر به گوگل اطلاع می دهد كه لینکی در زیر وجود دارد.
آدرس یا مقصد لینک
کلمه href برگرفته از hyperlink referral می باشد و به متن موجود داخل نقل قول که به URL (آدرس سایتی) که به آن لینک داده شده، اشاره می کند. این URL می تواند آدرس یک تصویر یا فایلی برای دانلود باشد و نیازی به URL یک سایت خاص نیست. بعضی اوقات بیش از یک URL خواهید دید. کاراکتر # در ابتدای URL که به یک پیوند داخلی اشاره دارد و شما را به قسمت دیگری از صفحه مورد نظر هدایت می کند.
انکر تکست یا متن قابل نمایش
در اصل این همان متنی است که کاربران می بینند و در صورت تمایل کلیک می کنند. در این بخش از لینک سازی معمولاً از فرمت خاصی استفاده می کند که می توان آن را از بقیه متن تشخیص داد. این متون معمولاً با رنگ آبی یا زیر خط نشان داده می شوند.
تگ پایان لینک
این قسمت شامل کدها یا کاراکترهایی است که به موتورهای جستجو اعلام میکنند لینک به پایان رسیده است. این بخش شامل کدها یا کاراکترهایی است که به موتورهای جستجو، پایان لینک را اطلاع می دهند.
روش های لینک سازی
همانطور که گفتیم ، لینک بیلدینگ یکی از مهمترین موارد در سئو است. نوع و تعداد لینکهایی که روی مقاله یا صفحه استفاده می کنید نیز مهم است و معمولاً تعداد آن ها بین 2 تا 5 عدد است.
مهم تر از تعداد لینک ها، صفحاتی می باشند که به آنها لینک می دهند. گوگل به تمامی موضوعات و محتوای مقالاتی که به آن ها لینک سازی می شود، اهمیت می دهد. این لینکها می توانند نقش مهمی در بهبود رتبه سایت داشته باشند.
لینک نوفالو ( Nofollow ) چیست؟
هدف از استفاده از لینک سازی nofollow این است که به گوگل اطلاع رسانی کنیم که در زمان ایندکس کردن لینک های nofollow را نادیده بگیرد. یا به زبان ساده تر ایندکس لینکهای نوفالو بر عهده خود گوگل است و شما نقشی در آن نخواهید داشت.
این لینک اغلب در مواقعی که از صحت محتوای سایت یا صفحه مطمئن نیستید استفاده می شود. کار دیگری که می توانید با لینک Nofollow انجام دهید، انجام کار تبلیغات است. به عنوان مثال ، شما یک بنر تبلیغاتی در صفحه وب سایت لینک دهنده به سایت خود اجاره کرده اید. برای اینکه این آگهی تبلیغاتی تأثیری در رتبه بندی سایت تبلیغ شده نداشته باشد ، گوگل از شما لینک مربوط به این بنر را دنبال نکنید.
لینک دو فالو ( Dofollow ) چیست؟
لینک سازی Dofollow لینک هایی است که می خواهید توسط گوگل بررسی و در زمان رنکینگ محاسبه شوند. لینک های دوفالو از ویژگی خاصی برخوردار نیستند و به طور پیش فرض همه لینک های مقالات و صفحات به صورت dofollow می باشند.
البته هر چه بک لینک گرفتن(backlinks) برای سایت تان از نوع لینک بیلدینگ dofollow باشد، رتبه و امتیاز سایت شما نیز بالاتر خواهد رفت. البته در برخی موارد خاص، این بک لینک گرفتن ممکن است رتبه وب سایت را نیز کاهش دهند. به گفته گوگل ، دریافت لینک های زیاد اسپم محسوب می شود زیرا تأیید سایت یا برندی توسط همه امکان پذیر نمی باشد. قبل از لینک بیلدینگ حتما اسپم و اعتبار دامنه سایت مورد نظر را کنترل کنید.
لینک های dofollow تأثیر بیشتر و م مؤثرتری در رتبه بندی گوگل دارند، با این حال به مدیران وب سایت و وب مسترها توصیه میشود به هنگام بک لینک گرفتن، به جای لینک بیلدینگ دوفالو، از لینک های نوفالو استفاده کنند. به یاد داشته باشید که استفاده همزمان از هر دو نوع لینک بیلدینگ بسیار موثرتر خواهد بود.
جمع بندی
به طور کلی ایجاد لینک (Link Building) ، ساختن لینک های یک طرفه (که به آن “بک لینک” نیز گفته می شود) در وب سایتی با هدف بهبود دید موتور جستجو است. استراتژی های متداول لینک بیلدینگ شامل بازاریابی محتوا ، ساخت ابزارهای مفید ، ارتباط با ایمیل ، لینک سازی شکسته و روابط عمومی است.
دیدگاهتان را بنویسید