کپی رایتر کیست؟ 7 مهارت برتر هر نویسنده کپی رایتینگ

تبلیغ نویس
زمان مطالعه: 8 دقیقه

کپی رایتر یا بعبارتی نویسنده تبلیغات کسی است که در زمینه نوشتن محتوای تبلیغاتی در راستای بازاریابی تبحر دارد. گفتیم که کپی رایتینگ (Copywriting) به معنای نوشتن مطالب تبلیغاتی از اساسی‌ترین مؤلفه های استراتژی بازاریابی برای هر برندی است.  به طور کلی کپی رایتینگ نوعی فرایند متقاعد کننده در راستای بازاریابی است که باعث ترغیب افراد به انجام نوعی اقدام مانند خرید ، کلیک روی پیوند ، هزینه کردن برای یک هدف خوب می شود.

ما در این مقاله به تمام سوالات شما در رابطه با صنعت نوشتن مطالب تبلیغاتی پاسخ خواهیم داد. همچنین این مطالب به شما کمک می کند تا در زمینه تبدیل شدن به یک نویسنده موفق، پیشرفت چشمگیری داشته باشید.

فهرست مطالب

کپی رایتر چه کاری انجام می دهد؟ 

کپی رایتر وظیفه نوشتن متنی گیرا و جذاب را بر عهده دارد. نویسنده تبلیغات از طریق متن های انگیزشی، خواننده را ترغیب و انگیزه ای برای اقدام از قبیل کلیک کردن روی آگهی یا خرید محصول را در او ایجاد نماید. کپی رایتینگ هم در تبلیغات تلویزیونی و هم در محتوای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارد. در حقیقت ، حتی چشمگیرترین تصاویر و فیلم ها نیز بدون متن یا گفتگوی مناسب نمی توانند تأثیر مطلوبی بر روی مخاطب داشته باشند.

هدف اصلی یک کپی رایتر سوق دادن افراد به سمت  Call To Action می باشد. به این نکته توجه کنید که کپی رایتینگ با نویسندگی محتوا متفاوت است. هدف نویسندگان محتوا آگاهی دادن به خواننده است، اما هدف فرد تبلیغ نویس ترغیب و تشویق خواننده به واکنش است. این روزها کپی رایتینگ با محتوا نویسی تلفیق شده است، از این رو کمی سخت است بین این دو مقوله دیوار بکشیم. 

کپی رایتر کیست؟

بحران Covid-19 جهان و سبک زندگی ما را به شدت تغییر داده و این بحران برای بسیاری از مردم تغییر بزرگی بوده است. اما واقعیت این است که مردم سراسر جهان مدت زمان طولانی است که به آرامی در بستر اینترنت فعالیت می کنند و Covid-19 در تغییر مکان کسب و کارها به فضای مجازی صرفاً روی دکمه “سریع رو به جلو” کلیک کرد.

طبق آمارهای جهانی جستجوهای گوگل از ۳.۵ میلیارد در ۲۰۱۹ به ۶ میلیارد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت که این اعداد بسیار شگفت انگیز می باشند. بیش از هر زمان دیگری ، مشاغل برای بازاریابی محصولات خود و سرپا ماندن در این بحران بی سابقه به وب روی آورده اند.

این شرایط می تواند یک فرصت عالی برای هر فردی باشد، که شغل رویایی خود را شروع کند. تمامی مشاغل اینترنتی از کسب و کارهای کوچک گرفته تا برندهای معروف برای بازاریابی و فروش کالاهای خود به کپی رایتر احتیاج دارند. 

اما برای اینکه یک نویسنده برتر درجه یک باشید ، به چه مهارت هایی نیاز دارید؟ آیا باید برون گرا و پرحرف باشید؟ در فروش مهارت داشته باشید؟ شما در کپی رایتینگ به صورت رو در رو با مشتری ارتباط برقرار نمی کنید، فقط باید دست به قلم تان خوب باشد و در نوشتن خلاقیت و مهارت داشته باشد. 

نویسندگی متن تبلیغات

مسئولیت نگارش طیف گسترده ای از مقالات برعهده تبلیغ نویس است؛ از پست ها و مقالات وبلاگ گرفته تا محتوای شبکه های اجتماعی و حتی توضیحات درباره محصولات. به طور کلی دامنه فعالیت نویسنده تبلیغاتی محدود به اینترنت نمی باشد. از جمله زمینه هایی که یک نویسنده تبلیغات در آن فعالیت می کند، عبارتند از:

  • تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات، بروشورها و کاتالوگ ها
  • پکیج و لیبل محصولات
  • تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

امروز بنا به گسترش تعداد کاربران اینترنت، عمده فعالیت کپی رایترها در بستر وب و اجرای کمپین های بازاریابی می باشد. برخی از فعالیت های کپی رایتر در سطح اینترنت شامل موارد زیر می باشد:

  • توضیحات محصولات در پست های وبلاگی و شبکه های اجتماعی
  • تولید محتوای ویدیویی برای انواع رسانه های اجتماعی
  • تولید محتوا درباره مشتریان،  نظرات و تجربه‌های مثبت آن‌
  • بازاریابی ایمیلی و یا ایمیل مارکتینگ

توانایی برقراری ارتباط با مخاطب مورد نظر در  کپی رایتینگ بسیار مهم است. به طور کلی ، تمامی متن تبلیغاتی آنلاین و آفلاین بعبارتی غیر اینترنتی برای مشتریان بالقوه نوشته می شود، بنابراین کپی رایتر باید به نوعی گفتگو یا مکالمه را با مخاطبان شروع کند. اگر شخص تبلیغ نویس در محتوای خود بتواند این با مخاطب تعامل برقرار کند، موفق به جذب مشتری های جدید و حفظ مشتریان موجود خواهد شد.

در اینجا قصد داریم شش مهارت درجه یک در زمینه نوشتن متن بررسی کنیم که اغلب نادیده گرفته می شوند.

مهارت های لازم کپی رایتر در نوشتن محتوای تبلیغاتی

مهارت کپی رایتینگ ارتباط چندانی با مدارک دانشگاهی ندارد، بلکه با تجربه و کسب آموزش های مناسب می توانید در این زمینه مفید واقع باشید. همچنین تسلط بر بازار هدف، روحیه و خواسته های مشتریان مورد نظر افزایش می یابد. به طور کلی داشتن ویژگی های زیر بر کیفیت و تبحر کپی رایتر در نوشتن متن های تبلیغاتی تأثیر بسزایی می گذارد. 

مهارت نوشتن مکالمه

کپی‌ رایتینگ اساسی ترین و کاربردی ترین استراتژی در بازاریابی آنلاین می باشد. حقیقت این است که بازاریابی غیر حرفه ای و اصرار به فروش در بیشتر مواقع، رغبت خرید در مردم را خاموش می کند. تبلیغات بیش از اندازه و اصرار فروشنده که فقط سعی دارد به هر نحوی شده محصولات و یا خدمات خود را به مشتری بفروشد، مشتریان خود را به پایین قیف منتقل می نماید.

از طرف دیگر، وقتی دوستی درمورد محصولی که خریداری کرده است، با اشتیاق آن را برای ما توصیف می کند، با دقت و توجه زیادی به صحبت های او درباره محصول مورد نظر گوش می دهیم. چیزی در مورد لحن آن ها وجود دارد که توجه ما را به خود جلب و علاقه مند به محصول می کند.

نکته: کپی رایتر به هنگام نوشتن یک متن و یا کپی‌ رایتینگ درباره یک محصول و یا خدمات کسب و کار خود، همواره بایستی یک مکالمه جذاب داشته باشد. تصور کنید با یک دوستی که برای شما مهم است، در مورد محصولی که به طور واقعی زندگی او را تغییر می دهد، مکالمه می کنید.

متن های تبلیغاتی مخاطب محور

مخاطب محور باشد

شما در یک کپی رایتینگ با کیفیت بالا مردم را فریب نمی دهید و در این استراتژی فروشنده قصد ندارد به زور محصولاتش را به مخاطبان خود بفروشد. بالعکس با استراتژی تبلیغ نویسی به مشتریان خود کمک می کنند که محصولات شان چطور می تواند رفاه را به زندگی آن ها بیاورد و موجب پیشرفت آن ها گردد. 

شما به عنوان یک کپی رایتر باید بتوانید مخاطبان خود را درک کرده و با آن ها همدلی کنید. از این رو باید از دیدگاه مشتریان خود به محصول بنگرید و در راستای رفع نیازها و خواسته های آن ها محتوا تولید کنید. فقط در این صورت است که می توانید یک تبلیغ نویس موفق باشید و توجه مخاطبان خود را جلب نمائید. 

نکته: هر بار که می خواهید متنی را بنویسید، خود را به جای مخاطب تصور کنید، ببینید محصولات و یا خدمات شما چگونه می تواند به آن ها کمک و نیازهایشان را رفع کند؟ بزرگترین اهداف و خواسته های آنها چیست؟ نگرش آن ها در مورد خدمات و یا محصولاتی که قصد تولید محتوا درباره آن را دارید را چیست؟ هنگامی که احساس مخاطب هدف خود را درک کردید، می توانید با شیوه کپی‌ رایتینگ، آن ها را جذب و به چالش بکشید.

یادگیری مهارت SEO

بسیاری از مردم فکر می کنند که با نوشتن مطالب تبلیغاتی عجیب  و غریب تلویزیونی می توانند محصولات خود را به مشتریان بفروشند و یا با استفاده  از کلمات نوشتاری، به عنوان یک رسانه، می توانند فروش خود را افزایش دهند. اما باید بگوییم درست است که کپی رایتینگ (نوشتن مطالب تبلیغاتی) سبب افزایش فروش یک برند و یا کسب و کار می گردد، اما برای کسب درآمد از یک وب سایت، به مهارتی فراتر از صرفاً کپی رایتینگ نیاز است. 

به عنوان مثال ، کپی رایترها (نویسندگان تبلیغات) اغلب وظیفه دارند محتواهای  قدرتمند بهینه سازی شده برای SEO را تهیه کنند. در دنیایی که سئو،  1000٪  بیشتر از رسانه های اجتماعی،  ترافیک ارگانیک ایجاد می کند، محتوای سئو شده بسیار مهم است. از این رو بایستی تولید محتوای سئو سازی شده را به خوبی یاد بگیرید.

مهارت جستجو داشته باشید

کپی رایتر باید باهوش و مهارت جستجو در وب را داشته باشد و برای انجام تحقیقات خود به منابع زیادی دسترسی داشته باشد. در رابطه با موضوعی که می نویسد،باید بداند که چگونه به درستی موضوعات را در Google جستجو و کلمات کلیدی مهم را تشخیص دهد.

با وجود بسیاری از وبلاگ ها و وب سایت ها در اینترنت ، نمی توانید نوشتن خود را فقط به یک منبع اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که وب سایتی که به آن مراجعه می کنید، تحقیقات درستی دارد و مرجع مناسبی به شمار می آید. 

خلاقیت و تخیل در نوشتن

نوشتن مطالب به معنای چیدن کلمات در کنار هم و به وجود آوردن یک صفحه با اصطلاحات و واژگان نامحدود و کاربرد بیشمار کلمات کلیدی نیست. بلکه نوعی داستان گفتن و بکارگیری خلاقیت در تولید محتوا است، به نحوی که بتوانید با خواننده مطلب ارتباط برقرار کنید. به طورکلی کپی‌ رایتینگ در تولید محتوا نیازمند بکارگیری خلاقیت است، مخاطب را کاملاً درگیر برند شما نماید.

برای اینکه یک نویسنده عالی و کپی رایتر باشید، باید بیاموزید که چگونه یک نسخه خشک و قدیمی فروش را به یک محتوای خلاق و هیجان انگیز تبدیل کنید. وقتی مخاطب با دیدن محتوای شما سر تکان دهد، بخندد و گریه کند، اینجاست که بایستی به شما تبریک گفت؛ شما توانستید با او رابطه برقرار کنید. 

نکته: علاوه بر کپی‌ رایتینگ در تولید محتوا ، سعی کنید مهارت های داستان سرایی خود را تقویت کنید. سناریوهایی را تصور کنید که در آن افراد دردها و نیازهایی مشترک با مخاطبین شما دارند و داستان های جذاب در مورد نحوه رویایی آن ها با مشکلات را خلق کنید.

بکارگیری استراتژی محتوا

همانطور که در بخش سئو ذکر شد، نوشتن متن قوی و قدرتمند، مانند ترغیب کردن دوست خود برای خرید چیزی است، که می تواند زندگی او را بهبود بخشد. حال مسئله این است که، مخاطبان شما کاربران وب هستند و هیچ شناختی نسبت به آن ها ندارید. از این رو نمی دانید مخاطبان شما دقیقا چه می خواهند و یا چطور می توان با یک محتوای خوب یا او را مورد خطاب قرار داد؟ 

وقتی استراتژی محتوا را یاد می گیرید، می توانید قطعات پازل بازاریابی محتوا را کنار هم قرار دهید. با استفاده از پرسونای مخاطب می توانید در محتوا نویسی با مخاطب هدف صحبت کنید و در مکالمات خود با آنها ثابت قدم باشید. به طور کلی با یک استراتژی کپی رایتینگ در تولید محتوا، در جهانی که روزانه تعداد زیادی پیام بازاریابی ارسال می شود، خواهید درخشید.

نکته: برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق حتی اگر قصد ندارید یک استراتژیست محتوا شوید، اصول استراتژی محتوا و همچنین روش های کپی رایتینگ در تولید را یاد بگیرید. شخص کپی بایستی به انواع محتوا، اصول روزنامه نگاری و سواد تحلیل رسانه ها آشنایی داشته باشد. نویسنده متن باید بیش از دیگران در مورد قالب های مختلف محتوای اطلاعات داشته باشد و مهارت خود  را در استفاده از صوت ، فیلم ، فیلم و متن در تولید محتوا ارتقا دهد. 

حس کنجکاوی داشته باشد

کپی رایترها باید همانند یک بچه همیشه به دنبال چرایی اتفاقات باشند، در واقع کنجکاوی دروازه شفافیت است. باید ابتدا همه چیز را به خوبی در مورد محصول مورد نظر بدانید، سپس آن را به مخاطبان خود توضیح دهید. همچنین شما به عنوان تبلیغ نویس برای نوشتن محتوای منحصر بفرد و جذاب باید در متن خود به سؤالات ذیل پاسخ دهید: 

  • این محصول چگونه کار می کند؟ 
  • چرا این محصول از انواع دیگر خود بهتر است؟

کنجکاوی شما را به یافتن جواب این  پاسخ ها سوق خواهد داد و در نهایت موفق به ارائه یک محتوای بی نظیر و منحصر بفرد خواهید بود. کپی رایترها باید همانند یک بچه همیشه به دنبال چرایی اتفاقات باشند، در واقع کنجکاوی دروازه شفافیت است. شما باید ابتدا همه چیز را به خوبی در مورد محصول مورد نظر بدانید، سپس آن را به مخاطبان خود توضیح دهید. هدف از کپی رایتینگ رساندن اطلاعات مفید به مشتری می باشد، چیدن واژگان نامربوط در کنار، صرفاً برای نوشتن محتوا ، مخاطب را سردرگم می کند. 

نکته: کپی رایتر با پرسیدن سؤالاتی از قبیل چه کسی، چه چیزی، چه زمانی؛ کجا، چرا و چگونه در رابطه با موضوعی که می نویسد، کنجکاوی خود را برانگیخته می کند. یک ذهن پرسشگر به تبلیغ نویس کمک می کند لیست طولانی از حقایق جالب را به عنوان نکته طلایی در متن خود استفاده کند و با با پاسخ دادن به شش سؤال بالا، کنجکاوی خود را ارضا کند.

کلام آخر

در این بخش ما 7 مورد از مهارت های مورد نیاز در کپی رایتینگ را مورد بررسی قرار دادیم. البته قابل ذکر است مهارت یک کپی رایتر موفق فراتر از این 7 مورد است. برای ارائه عملکرد بهینه کافی ست در محتوا نویسی و همچنین تبلیغ نویسی کافی است در این وب سایت همراه ما باشید.