کسبوکارهای امروزی، علاوه بر روشهای قدیمی برندینگ سعی دارند با استفاده از برندینگ دیجیتال، برند خود را فضای واقعی تثبیت کنند.
در عصر دیجیتال، برند یکی از مهمترین داراییهای یک کسب و کار است. برند نه تنها نام و نشان یک محصول یا خدمت است، بلکه یک تجربه، یک احساس و یک وعده است. برند چیزی است که مشتریان با آن ارتباط برقرار میکنند، به آن اعتماد میکنند و از آن پیروی میکنند. بنابراین، ساختن و حفظ یک برند قوی و معنادار برای موفقیت یک کسب و کار امروزی ضروری است.
در این مطلب قصد داریم نقش و اهمیت دیجیتال برندینگ در رشد و پایداری یک کسب و کارها را بررسی کنیم.
به منظور درک بهتر این مطلب توصیه میکنم دو مقاله زیر را مطالعه کنید:
- برندینگ چیست؟
- دیجیتال مارکتینگ چیست؟
فهرست محتویات مقاله
Toggleدیجیتال برندینگ چیست؟
دیجیتال برندینگ فرآیندی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال، هویت و شهرت یک برند را در فضای آنلاین ایجاد و تقویت میکند. برندینگ دیجیتالی شامل عناصر بصری، محتوایی و تعاملی است که برند را در ذهن مخاطبان مشخص و متمایز میکند.
چند نکته برای تعریف دیجیتال برندینگ
- دیجیتال برندینگ تکنیک مدیریت برند است و از دیجیتال مارکتینگ برای رشد و توسعه برند استفاده میکند.
- دیجیتال مارکتینگ به دنبال جذب مشتری جدید و افزایش فروش است؛ اما برندینگ دیجیتال به دنبال خلق ارتباط عمیق و پایدار بین مصرفکننده و محصولات یا خدماتش است.
- هدف از برندسازی دیجیتالی افزایش آگاهی، تصویر و سبک برند در فضای آنلاین است تا در بلند مدت اعتماد و وفاداری مشتریان را جلب کند. (بعبارت دیگر هدف آن صرفاً افزایش فروش نیست، بلکه سعی دارد برند را در بین رقبایش برجسته کند. )
کسب و کارها سعی دارند با بازاریابی آنلاین، برندشان را هم در پلتفرمهای مختلف دیجیتال و هم در دنیای واقعی توسعه دهند.
دیجیتال برندینگ یک فرآیند است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال، برند یک کسب و کار را در فضای مجازی شناسایی، متمایز و محبوب میکند. برندسازی در فضای دیجیتال به کسب و کارها کمک میکند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، اعتماد آنها را جلب کنند و وفاداری آنها را افزایش دهند. دیجیتال برندینگ شامل فعالیتهایی مانند طراحی وبسایت، ایجاد محتوا، بازاریابی شبکههای اجتماعی، تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ، تولید ویدئو و پادکست و غیره است.
تفاوت دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ در چیست؟
دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ دو رویکرد متفاوت اما مرتبط به هم در عصر دیجیتال هستند؛ در واقع مکمل همدیگر میباشند. برندها برای موفقیت در بازار رقابتی امروز، لازم است که از هر دو رویکرد به طور هماهنگ و همزمان استفاده کنند.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ را اینگونه میتوان توضیح داد که:
- دیجیتال برندینگ به جای اینکه روی یک محصول خاص تمرکز کند، ارزشهای برجسته برند یا شرکت را بیان میکند. در حالی که دیجیتال مارکتینگ مزایای یک محصول یا خدمت و ویژگیهای آن را تبلیغ میکند.
- زمانی که یک محصول تغییر میکند یا جایگزین میشود، برندینگ همواره ثابت میماند و حتی بعد از خرید محصول نیز، برند در ذهن مشتری حک میشود. در حالی که دیجیتال مارکتینگ با تغییر یا جایگزین شدن محصول، عوض میشود؛ چون هدف دیجیتال مارکتینگ جذب مشتری و فروش محصول است.
- دیجیتال برندینگ برای بلند مدت و دیجیتال مارکتینگ برای کوتاه مدت طراحی میشوند. دیجیتال برندینگ به دنبال ایجاد وفاداری و احساس تعلق به برند است. در حالی که دیجیتال مارکتینگ به دنبال ایجاد تقاضا و انگیزه برای خرید است.
چرا دیجیتال برندینگ یا برندسازی دیجیتال مهم است؟
دیجیتال برندینگ یک فرآیند خلاق و استراتژیک است که به ایجاد ارتباط مؤثر بین مشتری و محصولات یا خدمات شما کمک میکند. دیجیتال برندینگ صرفاً بر روی جذب مشتریان بالقوه و فروش به مشتریان فعلی تمرکز ندارد، بلکه با ایجاد مزیت رقابتی به حفظ و ایجاد وفاداری در آنها فکر میکند.
با استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند وبسایتها، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی، ویدئو و … شما میتوانید هویت برند خود را در ذهن مخاطبان خود تقویت کنید. اگر مشتری برند شما را درک کند، خرید سریعتر اتفاق میافتد.
برندسازی در فضای دیجیتال به شما کمک میکند تا:
- با مشتریان هدف خود تعامل داشته باشید و آنها را به وفاداران برند خود تبدیل کنید.
- ارزش و تفاوت برند خود را به مشتریان نشان داده و اعتماد آنها را جلب کنید.
- از رقبای خود جلو بزنید و موقعیت خود را در بازار تثبیت کنید.
- از فرصتهای رشد و گسترش کسب و کار خود بهره ببرید.
برای انجام دیجیتال برندینگ، شما نیاز به برنامهریزی و اجرای استراتژیهای مناسب دارید. برخی از این استراتژیها عبارتند از:
- تعیین هدف و ماموریت برند خود و تعریف شخصیت و صدای برند خود.
- تحقیق و شناسایی مشتریان هدف خود و نیازها و انتظارات آنها.
- انتخاب و بهینهسازی کانالهای دیجیتال مناسب برای حضور برند خود.
- طراحی و تولید محتوای جذاب و مفید برای مخاطبان خود.
- اندازهگیری و ارزیابی عملکرد و نتایج دیجیتال برندینگ خود و اعمال بهبودهای لازم.
روشهای ایجاد برندینگ در فضای دیجیتال (Digital Branding)
دیجیتال برندینگ یعنی چگونه برند خود را در فضای آنلاین طراحی و ایجاد کنید. برای این کار، شما نیاز به چند عنصر اساسی دارید:
لوگو: لوگو نماد برندتان است و در ذهن مشتری ثبت میشود؛ لوگوی برند شما باید با هویت، ارزش و ماموریت کسب و کار شما و نیز با نیازها و انتظارات مخاطبان هدف همخوانی داشته باشد.
وب سایت: وب سایت شما مانند ویترین فروشگاه شما است؛ زمانی که مشتری میخواهد درباره کسب و کارتان اطلاعات کسب کند، از وب سایتتان بازدید میکند. از این رو باید محتوای مفید و جذابی را در وبسایت برای مشتریان خود ارائه دهید.
پیام برند: پیام منحصربفرد برند شما است؛ این پیام را باید در تمامی فعالیتهای آنلاین و آفلاین به مخاطبانتان انتقال دهید.
سئو: بهینهسازی محتوای وب سایت برای موتورهای جستوجو کمک میکند که برند و محصولات شما در نتایج جستوجو قرار بگیرند و اینگونه مخاطبانتان به راحتی میتوانند برند شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند. ( سئو شامل بهبود عناصر فنی، محتوایی و لینکهای وب سایت شما است.)
شبکههای اجتماعی: حضور فعال در شبکههای اجتماعی یک کانال مؤثر برای دیده شدن و افزایش شناخت برندتان است. اگر مشتریهای شما در یک شبکه اجتماعی حضور دارند، برند شما نیز بایستی در آن شبکه حضور داشته باشد؛ تا با ایجاد تعامل بتواند توجه و اعتماد آنها را جلب نماید.
تبلیغات آنلاین: بهترین تکنیک برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند، تبلیغ کردن است. به عنوان مثال میتوانید با طراحی بنرهای تبلیغاتی و یا ساخت تبلیغات ویدیویی و غیره در شبکههای اجتماعی محصولات خود را تبلیغ کنید.
بازاریابی محتوا: با تولید و ارائه محتوای ارزشمند میتوانید توجه و وفاداری مشتری خودرا بهدست آورید. در واقع با بازاریابی محتوایی میتوانید میزان مشارکت مشتریانتان را افزایش دهید.
اینفلوئنسر مارکتینگ: یک روش مدرن برای انتقال پیام برند شما به مخاطب هدف است. شما میتوانید از افراد محبوب در شبکههای اجتماعی، برای معرفی و ترویج برند و محصولات خود استفاده کنید.
برای موفقیت در دیجیتال برندینگ چه کارهایی باید انجام دهیم؟
دیجیتال برندینگ یعنی زمانی که شما و برندتان حضور ندارید، مشتریها درباره شما چه میگویند. ساخت اعتبار یک جزء اساسی از مدیریت برند دیجیتال است.
برای موفقیت در دیجیتال برندینگ، شما باید چهار عامل را در نظر داشته باشید:
- داستان برند: داستان برند شما باید مشخص کند که چه کسی هستید، چه کار میکنید، چرا این کار را میکنید و چه ارزشی برای مشتریان خود ایجاد میکنید. داستان برند شما باید همراه با احساسات و انگیزههای شما باشد.
- حضور برند: حضور برند شما باید نشان دهد که چگونه برند شما در فضای آنلاین دیده میشود. حضور برند شما شامل طراحی لوگو، رنگها، فونتها، تصاویر، ویدیوها، صداها و سایر عناصر بصری و شنیداری است. حضور برند شما باید با داستان برند شما هماهنگ باشد.
- تعامل برند: تعامل برند شما باید نشان دهد که چگونه برند شما با مشتریان خود ارتباط برقرار میکند. تعامل برند شما شامل ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند، پاسخگویی به نظرات و پیامها، انجام بازاریابی ایمیلی و پیامکی، ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره و سایر روشهای افزایش رضایت و وفاداری مشتریان است. تعامل برند شما باید با حضور برند شما همخوانی داشته باشد.
- ارزش برند: ارزش برند شما باید نشان دهد که چگونه برند شما به مشتریان خود کمک میکند. ارزش برند شما شامل ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا، ارائه تخفیفها و پاداشها، ارائه گارانتی و ضمانت، ارائه محصولات و خدمات جدید و نوآورانه و سایر روشهای افزایش ارزش ادراک شده مشتریان است. ارزش برند شما باید با داستان برند شما هماهنگ باشد.
توصیهای برای محکم کردن جای پای برندتان در بازار هدف
با اینکه تمامی عوامل گفته شده در این مطلب مهم هستند، اما برای اجرای آنها به صورت حرفهای و مؤثر، نیاز به کسب دانش و تجربه بیشتری دارید. برای این منظور، من به شما پیشنهاد میکنم که از خدمات بهمن محموی، متخصص برندینگ و دیجیتال مارکتینگ، استفاده کنید.
بهمن محموی با داشتن سابقه و مهارت در زمینه دیجیتال برندینگ، میتواند به شما کمک کند که برند خود را در فضای آنلاین به بهترین شکل ممکن ارتقا دهید. او با استفاده از روشهای نوین و خلاقانه، میتواند برند شما را از رقبا متمایز کند و به شما کمک کند که مشتریان بیشتری را جذب و نگه دارید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برندینگ پیج اینستاگرمی بهمن محمودی را دنبال کنید.