نقشه راه بازاریابی محتوا چیست؟ + 4 مرحله راه اندازی آن
نقشه راه بازاریابی محتوا (Content Marketing Roadmap) ابزاری است که به شما کمک می کند یک برنامه محتوایی سازماندهی شده حول اهداف و ابتکارات محتوایی خود را پیاده سازی کنید. سپس می توانید کار های مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف و جدول زمانی برای انجام آن را تجسم کنید.
از آنجایی که مشتریان بالقوه به طور فزاینده ای قبل از تعامل با یک شرکت، تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، به همین سبب بازاریابان باتجربه ارزش بازاریابی محتوایی را درک می کنند. محتوا یک راه ایده آل برای دستیابی به مخاطبان و هدایت ترافیک به وب سایت شما و همچنین برای حفظ مشتریان فعلی (موجود) ضروری است.
اما انواع مختلفی از محتوا و موضوعاتی وجود دارد که می توانید ایجاد کنید. محدود کردن اینکه کدام فعالیتها مؤثرتر هستند، ممکن است دشوار به نظر برسد؛ یا شاید شما احساس می کنید که تیم بازاریابی شما در حال تولید انبوه محتوا به صورت موقت و بدون هیچ هدف واقعی یا تاثیرگذاری بر تجارت است. همین این امر توجیه هزینههای برنامههای محتوا یا اولویتبندی درخواستهای محتوایی را که ممکن است از سراسر شرکت دریافت کنید، دشوار میکند.
فهرست محتویات مقاله
Toggleچرا نقشه راه بازاریابی محتوا مهم است؟
مانند هر نقشه راه، نقشه راه بازاریابی محتوا به شما و تیمتان کمک می کند تا به جایی که می خواهید، بروید. شما می توانید از این نقشه راه برای همسو کردن تیم خود با اهداف و همچنین آنچه برای دستیابی به آن اهداف نیاز است استفاده کنید.
عناصری که نقشه راه بازاریابی محتوا ارائه می دهد:
استراتژی را در اولویت قرار دهید: مطمئن شوید که تیم شما به جای ارائه سریع محتوا و بدون هیچ هدف واقعی، بر روی تولید محتوا برای یک هدف معین متمرکز است.
در تصمیمگیریهای اولویتبندی کمک کنید: به بررسی و اولویتبندی ایدههای جدیدی که از سرتاسر سازمان میآیند در برابر استراتژی شما و کارهایی که از قبل برنامهریزی شدهاند کمک کنید.
پیشرفت را تجسم کنید: در یک نمای جدول زمانی نشان دهید که چقدر در برابر اهداف خود پیشرفت کرده اید و و تمامی موانع را مشخص کنید – شفافیت همیشه شما را در جریان مسیر وبرنامه نگه می دارد.
تیم بازاریابی گستردهتر را همگامسازی کنید: بهروزرسانی وضعیت محتوای مورد نیاز برای پشتیبانی از کل تیم بازاریابی – از کمپینهای دیجیتال گرفته تا راهاندازی محصول.
به سایر تیمها اطلاع دهید: به تیمهای علاقه مند به استراتژی محتوا و برنامه تولید خود (مانند مدیران اجرایی یا تیم فروش) بینش سطح بالایی را که نیاز دارند، بدهید.
راه اندازی برنامه بازاریابی محتوایی برای یک کسب و کار
راه اندازی یک نقشه راه بازاریابی محتوایی موفق شامل 4 مرحله است:
اولین مرحله تلاش برای جبران کمبودها
احتمال دارد شما این را مرحله را پشت سر گذاشته باشید؛ اما اکثر مالکان مشاغل کوچک و بازاریابان محتوا که قبلاً از هیچ استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده نکرده اند، اکنو در این مرحله دست و پا بزنند.
در این مرحله به دلیل نبود وقت و نرسیدن به نتیجه مورد نظر، احتمال دارد ناامید و خسته شوید. شما اهمیت تولید محتوای باکیفیت را در استراتژی کلی بازاریابی خود می دانید، اما مطمئن نیستید که چگونه زمان لازم را برای تولید محتوا پیدا کنید.
اگر فکر می کنید در مرحله کمبود بازاریابی محتوا هستید، نگران نباشید؛ نکته مهم این است که متوجه شوید باید از ابتدا شروع کنید و مطمئن شوید که در این مرحله گیر نباید گیر کنید.
دومین مرحله نداشتن ثبات کافی
داشتن استراتژی بازاریابی محتوا و تقویم محتوا دو جزء ضروری بازاریابی محتوا هستند. اگر هر دو را دارید اما به نتایج دلخواهتان نمی رسید، ممکن است در مرحله معدود و انگشتشمار نقشه راه موفقیت بازاریابی محتوایی باشید.
در این مرحله مقداری نتیجه از بازاریابی محتوایی را کسب کرده اید اما همچنان با مشکل محدودیت زمانی مواجه هستید. (نبود وقت و مقداری نتیجه)
بعبارتی با دیدن تعداد کمی از نتایج هیجان زده شدید اما همچنان خسته هستید. در حالیکه به یک استراتژی سئو و تقویم محتوایی خوب نیاز دارید، اما احساس می کنید زمان کافی برای تولید محتوای مورد نیاز خود ندارید.
سومین مرحله رشد و توسعه کسب و کار
در این مرحله از نقشه راه بازاریابی محتوایی نتایج مثبت بیشتری خواهید دید و به طور مرتب مشتریان علاقه مند جدیدی را دریافت خواهید کرد. با این حال، ممکن است نتوانید این مشتریان راغب را به خریداران واقعی تبدیل کنید
درا ین مرحله شما احساس می کنید کم کم دارید نتایج تلاش های خود برای بازاریابی محتوایی را می بینید.در عین حال که مضطرب و بی قرار هستید، اعتماد به نفس کافی برای ادامه کار را دارید.
از آنجایی که شما اقدامات لازم برای خودکار کردن برخی وظایف را انجام داده اید، از این رو تولید محتوای جدید برای شما دشوار نیست. با این حال، بیشتر محتوای شما جنبه آموزشی دارد؛ بعبارتی شما محتوای برند دار و فروش به انداز کافی و مناسبی را ندارید.
توجه کنید نتایجی که در این مرحله بدست میاورید، رضایت بخش می باشند، اما کافی نیست! هدف از بازاریابی محتوایی تبدیل سرنخ ها به خریداران واقعی می باشد، در واقع جذب مشتری راغب، هدف نهایی تدوین یک بازاریابی محتوا نیست.
چهارمین مرحله هدایت و کنترل و فراوانی
این مرحله جزء مرحله نهایی نقشه راه بازاریابی محتوایی می باشد و شما را دقیقاً در جایی که می خواهید باشید می رساند.
در این مرحله شما زمان کافی برای تولید محتوای با کیفیت را دارید و دیگر از کمبود وقت گلایه ندارید زیرا هم وقت بیشتری دارید و هم نتایج بیشتری را کسب کرده اید. در این مرحله شما به عنوان یک متخصص در زمینه کاری خود شناخته می شوید.
عناصر نقشه راه بازاریابی محتوا چیست؟
نقشه راه بازاریابی محتوای شما باید تجسمی از «چرا»، «چه زمانی» و «چه چیزی» پشت تلاشهای بازاریابی محتوای شما باشد. هر سه این مؤلفهها همان چیزی هستند که نقشه راه را بسیار مؤثر میسازند. تنها تعریف «چی» کافی نیست،داشتن یک استراتژی و زمان بندی مشخص برای به دست آوردن نتایج واقعی مهم است.
نقشه راه محتوای عالی معمولاً شامل موارد زیر است:
اهداف
نقشه راه بازاریابی محتوایی قبل از هر چیز باید آنچه را که می خواهید به دست آورید، نشان دهد. اهداف مشترک محتوایی شامل افزایش ترافیک وب سایت یا افزایش سرنخ و مشتریان بالقوه می باشد. هنگام تعیین اهداف محتوا، همیشه با اهداف سازمان خود و همچنین اهداف تیم بازاریابی گسترده تر شروع کنید و مطمئن شوید که همه آنها با همدیگر مطابقت دارند.
ابتکارات
ابتکارات موضوعات تجاری سطح بالایی هستند که زمینه بیشتری را برای آنچه که جهت دستیابی به اهداف خود انجام خواهید داد فراهم می کند. به عنوان مثال، برای افزایش سرنخ ها در یک مورد خاص از مشتری، ممکن است یک ابتکار عمل برای نوشتن یک سری مطالعات موردی مرتبط ایجاد کنید.
برنامه زمانی
نقشه راه بازاریابی محتوایی شما باید شامل جدول زمانی سطح بالا برای زمان انتشار محتوای جدید باشد. این برنامه زمانی اغلب در قالب یک تقویم محتوایی ایجاد میشود که تاریخهای مورد نظر را برای ارائه محتواهای جدید را نشان میدهد. جزئیات بیشتر در مورد گردش کار برای پروژه های پیچیده که دارای ویژگیها و وابستگیهای زیادی هستند، مانند مجموعههای ویدیویی، به بهترین وجه در نمودار گانت نمایش داده میشوند.
فعالیت ها
فعالیت های شما نشان دهنده انواع محتوایی است که برای پیشبرد هر ابتکار ایجاد خواهید کرد. این فعالیت ها ممکن است شامل پستهای وبلاگ، ویدیوها یا آموزشها باشد. نقشه راه شما همچنین میتواند شامل طلاعاتی در مورد اینکه هر قسمت از محتوا چه چیزی را شامل میشود را نیز در بگیرد.
وضعیت
شما می خواهید وضعیت هر فعالیت را در نقشه راه بازاریابی محتوا و همچنین پیشرفت ابتکارات سطح بالای خود را تجسم کنید. بنابراین شما باید در یک نگاه متوجه شوید که ابتکارات شما کجاست و کجای کار خوب پیش نمی رود؟
این مطلب (Content Marketing Roadmap) ادامه دارد ….
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
برندسازی در صنعت گیم و چالشهای آن
نقش برندینگ در صنعت سینما چیست؟
مدیریت محتوا: کلید موفقیت در دنیای دیجیتال
چگونه پرسونال برند خود را بهبود دهید؟
تحلیل بازار چیست؟ چگونه گزارش تحلیل بازار تهیه کنیم؟
چگونه کسب خود را با استراتژی بازاریابی درست توسعه دهیم؟
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام خیلی مفاله خوبی بود ممنونم ازتون
ولی یه سوال داشتم اونم اینکه چطور محتوایی برای شبکه های اجتماعی و یا وب سایت و پلتفرم های دیگه داشته باشیم که بعد یک مدت آگاهی از برند و اعتماد مردم به ما بیشتر بشه؟
منظورم اینه با چه ترتیبی با چه موضوعاتی از اول شروع کنیم؟
سلام پوریا
بهتره که ابتدای کار از معرفی مجموعه یا خودتون و سپس موضوعات اصلی و کلی شروع بشه
پس از مدتی فعالیت قطعا بازخوردهایی خواهید داشت و معمولا این بازخوردهای منفی یا مثبت شمار را به سمت محتوای جدید بر اساس خواسته کاربر هدایت می کنه
زمانبندی درستی برای انتشار پست و استوری داشته باشید طوری نباشه که هرزگاهی جهت رفع تکلیف محتوا منتشر کنید
در ضمت اگر استمرار نباشد نمی توانید تعامل درستی با مخاطب داشته باشید و در نتیجه در ذهن مخاطب جایی داشته باشید
ممنونم بابت نظر ارزشمندت