اسلوگان (Slogan) یک شعار یا عبارت ساده، جذاب و به یاد ماندنی است که مخاطبان مورد نظر را به سمت برند یا محصول خاصی جذب می کند. در واقع یک شعار تبلیغاتی مؤثر به همراه لوگو و برند، جزء اساسی و کلیدی بازاریابی موفق به شمار می رود.
شعار تبلیغاتی (Slogan) و شعار برند(Tagline) اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند! اما اسلوگان به محصولات یا کمپین های خاصی گره خورده است، در حالیکه تگ لاین ها عبارات ماندگار و دائمی هستند که رسالت شرکت شما را بیان می کنند.
رسیدن به یک شعار مناسب برای یک محصول خاص ممکن است طوفان فکری زیادی را به دنبال داشته باشد، اما یافتن یک عبارت خلاقانه ، جذاب و ساده در عین حال به یادماندنی می تواند به شما کمک کند در ذهن مردم بمانید.
استفاده از شعارهای جذاب، گیرا و به یادماندنی در هر کمپین بازاریابی مؤثر، ضروری هستند. بهترین شعارهای برند بلافاصله برای مخاطبان هدف قابل تشخیص هستند و برند مورد نظر را در ذهن مشتریان خود تداعی می کند.
به عنوان مثال اسلوگان got milk متعلق به گروه صنایع شیر کالیفرنیا می باشد. این شعار در صدد جذب افرادی که شیر نمی نوشند، به کار گرفته نمی شود بلکه به دنبال ترغیب مشتریان سابق شیر می باشد. افردای که در برنامه غذایی روزانه خود شیر می نوشند ، این تبلیغ با یاد آوری این جمله که ” آیا شیر خوردی” یک تأثیر شگفت بر روی آن ها می گذارد.
زمانی که تصمیم گرفتید برای توسعه یک نام تجاری منحصر به فرد و لوگوی سفارشی وقت بگذارید، ساخت شعارهای تأثیرگذار باید در اولویت لیست کارهای شما قرار گیرد. این شعارهای مؤثر کوتاه یکی از اولین مواردی خواهد بود که مخاطبان مورد نظر شما در مورد برند شما می شنوند. بنابراین بسیار مهم است که این شعارها به طور دقیق نام تجاری، محصولات و تصویر شما را نشان دهند. در واقع با اسلوگان تجارت شما در قالب کلمه بیان می شود.
فهرست محتویات مقاله
Toggleویژگی های یک اسلوگان خوب
ممکن است هنگام ایجاد کمپین تبلیغاتی خود عبارت “Sizzle sell، not the steak” به معنای صدای جلز و ولز کباب را به جای خود کباب بفروش! را شنیده باشید. یک روش عالی برای ایجاد شعارهای عالی به منظور توسعه یک کسب و کار است. همواره به یاد داشته باشید به هنگام توسعه یک اسلوگان و یا یک تگ لاین برای برند ، بر مزایای مصولات خود تمرکز کنید تا وِیژگی های آن.
هنگام ایجاد اسلوگان برند خود ، چند نکته مهم وجود دارد که می توانید از آنها برای اطمینان از اینکه برند شما تا حد ممکن به یاد ماندنی ، خلاق و آموزنده است استفاده کنید:
مختصر
بهترین اسلوگان ها به دلیل کوتاه بودن به خوبی به خاطر سپرده می شوند. به استثنای برخی موارد، بسیاری از معروف ترین نمونه های شعاری جذاب به دلیل مختصر بودن آن ها بر روی مخاطب تأثیرگذار بودند. شعار Got Milk در سال 1993 برای صنایع شیر کالیفرنیا ارائه شد و به اندازه ای این شعار خلاق و مؤثر بود که نزدیک به 20 سال اجرا شد. فقط دو کلمه ساده، توانست کل چشم انداز بازاریابی شیر را برای همیشه تغییر داد.
گیرا
ناگفته نماند که بزرگترین شعارها قادر هستند که توجه و تخیل هرکسی را که این شعارها می شنوند جلب کنند. اما صحبت درباره ساخت نمونه های اسلوگان جذاب، قطعاً راحت تر از انجام دادن آن است!
راه های زیادی برای ساختن یک شعار جذاب وجود دارد. در طول تاریخ، برندها انواع نمونه شعارهای جذاب را امتحان کرده اند تا بتوانند یک عبارت تاثیرگذار و در عین حال منحصربفرد را ارائه دهند. اما بهتر است بدانید که هیچ قانون سخت و سریع در مورد اینکه با چه قانون و قاعده ای می توانید یک عبارت یا شعار جذاب را ایجاد کنید وجود ندارد! اما برای الهام گرفتن، سعی کنید با تکرار کلمات و قافیه بازی بتوانید یک عبارت زیبا و به یادماندنی خلق کنید.
بی انتها
اسلوگان “? Got Milk” یک نمونه شعار از گروه صنایع شیر کالیفرنیا که بیش از 20 سال اجرا شد. همچنین اسلوگان “A Diamond Is Forever” از کمپانی دی بیرز De Beers ، که اولین بار در سال 1947 نوشته شد. این شعارها فقط به این دلیل که خوب بیان شده اند یا مختصر هستند ، جزء بهترین ها نیستند بلکه کاربرد آن ها بی انتها می باشد و صرفاً متعلق به یک بازه زمانی محدود نشده اند.
منحصر به فرد
منحصر بفرد بودن فقط به این معنا نیست که این یک عبارتی بسازید که هیچ کس قبلاً از آن استفاده نکرده باشد. منظور ما از این مطلب این است که هنگام نوشتن اسلوگان خود بر نقطه فروش منحصر به فرد (USP) Unique Selling Point برند خود و محصولی که می فروشید ، تمرکز کنید.
مخاطب هدف
به هنگام نوشتن شعار به این موضوع توجه کنید که برای چه کسانی می خواهید تبلیغ کنید؟ بازار خود را از نظر سن، جنسیت و حتی موقعیت جغرافیایی مورد بررسی قرار دهید. اگر برای زنان تبلیغ می کنید، باید حوزه خود را مشخص کنید چرا که این تبلیغ مسلماً مناسب مخاطبان مرد برند شما نمی باشد. همچنین زمانی که قصد دارید یک شعار بی انتها و مؤثر را بسازید، در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی یک ملاحظه حیاتی است.
به عنوان مثال شعار فوق العاده موفق ” KFC “Finger-Lickin ‘Good به معنای ” یه لیس انگشتی خوب” را در نظر بگیرید! هنگامی که KFC در چین راه اندازی شد ، این شعار به این شکل ترجمه شد: “انگشتان خود را بخورید”. واضح است جذابیت این شکل ترجمه به مراتب خیلی کمتر از معنی و مفهوم واقعی این عبارت است.
در مقابل، خودروسازان آئودی Audi به هنگام ایجاد شعارهای قدرتمند، مخاطبان هدف خود را بسته به محل اقامت متفاوت آن ها در نظر گرفتند. به عنوان مثال ، کمپین تبلیغاتی آن ها در آلمان از کلمات “پیشرفت از طریق فناوری” استفاده می کند، در حالی که برای مشتریان آمریکایی خود از شعار “حقیقت در مهندسی” بهره گرفتند.
انواع اسلوگان در برندسازی
انواع مختلفی از شعارها برای محصولات شرکت شما به منظور دستیابی به مجموعه ای از اهداف مختلف وجود دارد. در این بخش می خواهیم مروری بر شش نوع شعار تبلیغاتی داشته باشیم.
شعارهای تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی شعاری است که محصول، خدمات یا برنامه خاصی را به مخاطبان هدف شما معرفی می کند. این شعار ممکن است با تغییر محصولات شما یا با کمپین های تبلیغاتی مختلف تغییر کند.
شعارهای تجاری
شعار تجاری عبارت جذابی است که نشان دهنده برند یا خدمات شرکت شما است.
شعارهای خلاقانه
شعارهای خلاقانه ای طراحی شده اند تا به برند شما کمک کنند در میدان رقابت با دیگر رقبا، متمایز و برجسته باشد. یک شعار خلاق باید منحصر به فرد و مختص برند شما باشد، و در عین حال به راحتی قابل درک باشد تا مخاطبان شما بلافاصله پیام را دریافت کنند.
شعارهای توصیفی
یک شعار توصیفی در یک عبارت جذاب و به یادماندنی توصیف می کند که کسب و کار شما چه کاری انجام می دهد یا به مشتریان بالقوه خود چه خدماتی ارائه می دهد.
شعارهای احساسی
شعارهای احساسی از محصول یا خدمات شما به عنوان راهی برای انتقال احساسات خاص به مخاطبان هدف یا برآوردن نیازهای عاطفی آن ها مانند آرامش ، ارتباط ، شادی یا هیجان بهره می گیرند.
شعارهای متقاعد کننده
یک شعار متقاعد کننده سعی دارد مشتریان خود را متقاعد کند که برند یا محصولات شما می تواند به آنها در حل یک مشکل خاص و رفع نیازهایشان کمک کند.
اسلوگان و تگ لاین چه تفاوتی باهم دارند؟
تفاوت اصلی بین یک اسلوگان و یک تگ لاین در این است که اسلوگان یک هدف موقت را اغلب برای تبلیغات کوتاه مدت یک کمپین بازاریابی خاص ارائه می دهد. اما یک تگ لاین، محصولات و خدمات برند شما را فراتر از هر گونه تبلیغات یا برنامه های خاص توصیف می کند و اغلب یکی از اولین چیزهایی است که افراد هنگام فکر کردن به نام شرکت به آن فکر می کنند.
Slogan vs. Tagline
گفتیم که اسلوگان ها و تگ لاین ها به دلیل این که اهداف مشابهی را ارائه می دهند، اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. هر دوی آن ها عبارت های کلیدی کوتاهی هستند که توسط یک برند برای خلاصه کردن موضوعات مورد استفاده آنها بکار گرفته می شود.
تفاوت اصلی بین یک اسلوگان و یک تگ لاین در این است که یک تگلاین، برند را به طور کلی پوشش می دهد. در مقابل، یک اسلوگان بیشتر در کمپین تبلیغاتی برای خلاصه کردن مزایای یک محصول خاص استفاده می شود.
یک مثال عالی از اسلوگان در برابر تگ لاین کمپانی Apple را می توان بیان کرد:
تگ لاین معروف اپل (درباره کل شرکت) “Think Different= متفاوت فکر کن” است. در حالی که اسلوگان شناخته شده برای نسل اول آیفون ” This Changes Everything= این همه چیز را تغییر می دهد” بود.
جمع بندی
اسلوگان “عبارت کوتاه و چشمگیر یا به یاد ماندنی است که در تبلیغات استفاده می شود” ، که یک تعریف دقیق و قشنگی از شعار است. کمپین های بازاریابی با تکیه بر این “شعارها” می توانند خلاصه ای از دلیل عالی بودن نام تجاری ، محصول یا خدمات شما و ویژگی های منحصر به فرد شما را ارائه دهند.
هنگامی که پیامی را که می خواهید شعارهای برند شما را به مخاطب منتقل کند مشخص کرده اید، زمان آن فرا رسیده است که چند ایده شعار بنری بسازید که می توانند به شعار جذاب شما تبدیل شوند.