وفاداری به برند(Brand Loyalty) چیست؟

وفاداری به برند، ارتباط مثبتی است که مصرف کنندگان با یک محصول یا برند خاص برقرار می کنند. مشتریانی که وفاداری خود را نسبت به یک برند نشان می دهند، در واقع متعهد بودن به محصول یا خدماتی می باشد که این امر با خریدهای مکرر آن ها علیرغم تلاش رقبا برای جلب توجه آن ها نشان داده می شود.
شرکتها مبالغ قابل توجهی را در ارائه خدمات و بازاریابی مشتریان به منظور ایجاد و حفظ وفاداری به برند، برای یک محصول ثابت، سرمایه گذاری می کنند. شرکت کوکاکولا نمونه ای از یک نام تجاری برجسته است که باعث شده است مشتریان با وجود محصولات پپسی و تلاش های بازاریابی در طول سال ها وفاداری خود را به برند نشان دهند.

توصیه های مهم
وفاداری به نام تجاری هنگامی نشان داده می شود که مصرف کننده یک محصول را خریداری می کند ، حتی زمانی که گزینه های جایگزین موجود باشد.
کمپین های بازاریابی برای تقویت وفاداری به برند طراحی شده اند.
وفاداری به نام تجاری ممکن است با تغییر انتظارات مصرف کننده از بین برود ، اما محصول تغییر نمی کند.
مشتریان وفادار به نام تجاری بدون توجه به قیمت محصولات آن، متعهد می شوند.
امروزه، اینترنت، گزینه های بیشماری از انواع محصولات و یا خدمات را ارائه می دهد، اما در مقابل، فرصت های جدیدی را برای نیز کسب و کارها ایجاد می کند تا تصویر خود را تقویت کرده و روابط معناداری با مشتریان ایجاد کنند.
چگونه می توان وفاداری به برند را به وجود آورد؟
مشتریان وفادار کسانی هستند که بدون توجه به قیمت محصولات یک برند در مقایسه با محصولات مشابه برندهای دیگر، محصول مورد نظر خود را خریداری می کنند. در واقع مشتریان وفادار بر این باورند که محصولی را پیدا کرده اند که نیازهای آنها را برآورده می کند و علاقه ای به آزمایش نام تجاری دیگر ندارند.
اکثر محصولات مارک دار معتبر، در بازار بسیار رقابتی یافت می شوند که مملو از محصولات برندهای رقیب جدید و قدیمی است، که بسیاری از آنها به سختی قابل تشخیص هستند. در نتیجه ، شرکت ها از تاکتیک های زیادی به منظور ایجاد و حفظ وفاداری به برند استفاده می کنند. آنها بودجه تبلیغاتی خود را صرف پیام هایی می کنند که بخشی از بازار را شامل می شود که دربرگیرنده مشتریان راغب به برند آن ها است. در حقیقت آن ها می خواهند این مشتریان راغب را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

نحوه ایجاد وفاداری به برند
سازمان های بازاریابی، روند خرید مصرف کنندگان را از نزدیک دنبال می کنند و به دنبال ایجاد روابط با مشتریان خود از طریق ارائه خدمات به مشتریان بالفعل می باشند. گرایش مصرف کننده، عادات و رفتارهایی است که مصرف کنندگان مرتباً و در طول زمان از خود نشان می دهند. برخی از این روندها ثابت هستند، اما بیشتر اوقات این عادت های مشتریان در حال تغییرو تکامل هستند.
شرکت ها برای درک بهتر نحوه بازاریابی محصولات خود ، داده های مربوط به عادات هزینه مشتری را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند. بازاریابان تغییرات روندها و تجربیات مشتری را پیگیری می کنند و یک کمپین بازاریابی مرتبط با این تغییرات ایجاد می کنند تا به شرکت کمک کند مشتریان وفادار به برند خود را بدست آورد و آن ها را حفظ کند.
اغلب 90٪ درصد مصرف کنندگان با وجود داشتن گزینه های زیاد برای انتخاب، وفادار به نام تجاری باقی می مانند.
در اینجا می خواهیم دو نکته به منظور ایجاد وفاداری به برند را ارائه کنیم:

ارائه خدمات استثنائی به مشتریان
شاید یکی از مهمترین تاکتیک ها برای ایجاد وفاداری به برند، ارائه خدمات استثنایی به مشتریان باشد. اغلب اوقات، این تنها چیزی است که یک شرکت را از رقبای خود متمایز می کند. ارائه خدمات خوب به مشتریان، به تصویر مثبت برند کمک می کند و به مشتریان اطمینان می دهد که به آنها نیاز دارند و برای آنها ارزش قائل هستند.
در چارچوب خدمات به مشتریان، برندها باید سیستمی را توسعه دهند که به موجب آن مشتریان بتوانندشکایات خود را ثبت کرده و بازخورد خود را ارائه دهند. یک تیم اختصاصی از کارکنان با استعداد ماهر در بازاریابی باید تعیین شود تا به پیشنهادات و انتقادات مشتریان شان رسیدگی کنند.
از طریق این تعاملات ، شرکت می تواند روابط قوی با مشتریان ایجاد کند و آنها را حفظ کند. در بیشتر مواقع نتیجه این تعاملات منجر به ایجاد تعهد به نام تجاری در بین مشتریان می گردد و مشتریان نیز بیشتر راغب می شوند تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

سفیران برند(Brand Ambassadors)
شرکت ها سفیران برند را به عنوان سخنگوی محصولات خود استخدام می کنند. سفیران برند برای جذب بازار هدف انتخاب شده اند و به نمایندگی از برند، محصولات آن ها را تبلیغ می کنند. آنها می توانند به طور مؤثر، بازاریابی دهان به دهان را که، برای مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گسترش دهند. کمپین وفاداری به برند زمانی موفق تر می شود که نیازهای و خواسته های بازار هدف خود را مورد توجه قرار دهد.
وقتی یک کسب و کاری روند مصرف کنندگان شان را نادیده می گیرد، مشتریان، وفاداری به برند مربوطه را، پس از مدتی از دست می دهند.
چگونه وفاداری به برند از بین می رود؟
برای اندازه گیری میزان مطلوبیت محصولات و شناسایی تغییراتی که مزایای بیشتری را برای مصرف کنندگان به ارمغان آورد و افزایش وفاداری به نام تجاری ایجاد کند، نظارت و تحقیقات مداوم مستمرنیاز است. مطلوبیت یک معیار اقتصادی برای اندازه گیری میزان رضایت مصرف کنندگان از یک محصول یا خدمات است.
هنگامی که یک تجارت روندهای مصرف کننده را نادیده می گیرد، ممکن است مشتریان وفاداری خود را برای نام تجاری سازمان از دست بدهند. از بین رفتن این وفاداری منجر به از دست دادن سود بالقوه و احتمالی و از بین رفتن سهم بازار شرکت شود.

بسیاری از شرکت های بزرگ، که زمانی دارای مزیت انحصاری بودند، به دلیل این که محصولات آن ها به نیازهای متغیر مشتریان پاسخ نمی داد، شکست خوردند. فرض بر این باور که یک محصول ثابت همیشه نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می کند، یک قطعیت شکست است. وفاداری هنگامی که مصرف کنندگان اعتماد خود را نسبت به نام تجاری از دست می دهند، به خطر می افتد.
وفاداری به نام برند زمانی به وجود می آید که مشتری به خرید از سازمان شما ادامه دهد، نه به این دلیل که شما تنها گزینه برای آن ها هستید، بلکه به این دلیل که به برند شما اعتماد دارند. هنگامی که شرکت ها درگیر رسوایی می شوند، مشتریان آنها اغلب متضرر می شوند و در نتیجه، اعتماد خود را نسبت به نام تجاری از دست می دهند.
دیدگاهتان را بنویسید