بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟
در بازاریابی درونگرا برای جلب توجه مخاطبان نیازی به مبارزه و صرف انرژی زیاد ندارید. بازاریابی درونگرا یا بعبارتی بازاریابی ربایشی یکی از روش های بازاریابی است که سعی می کند با ایجاد تجربیات ارزشمند برای مخاطبان، تاثیر مثبتی بر روی مخاطبان و کسب و کار بگذارد. بازاریابی درونگرا به شما کمک می کند تا با ایجاد محتوایی مطابق با نیازهای کاربر، توجه او را به کسب و کار خود جلب نمائید.
پس از جذب کاربران، باید با استفاده از بازاریابی دیجیتال تعامل خود را با آن ها افزایش دهید و با ایجاد ارزش مستمر، آن ها را به عنوان مخاطبان دائمی خود نگه دارید. در نهایت، با ارائه خدمات متناسب با نیازها و علایق شان، این افراد را به مشتریانی راضی و وفادار تبدیل کنید.
در این شکل بازاریابی برخلاف بازاریابی برونگرا، نیازی به تبلیغ و ترویج محصول نمی باشد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که نیازها و مشکلات مشتریان خود را شناسایی کنید و بعد از بررسی آن ها، محتوای هدفمند و جذاب را تولید کنید. با این استراتژی به مرور زمان، اعتبار و اعتماد مخاطبان خود را به کسب و کار خود افزایش دهید.
فهرست محتویات مقاله
Toggleتعریف بازاریابی درونگرا چیست؟
بازاریابی درونگرا راهی برای جذب، تعامل و در نهایت خوشحال کردن مخاطبان و مشتریان کسب و کار شماست. هم در بازاریابی درونگرا و هم در بازاریابی برونگرا بایستی محصول خود را به صورت هدفمندتر بازاریابی کنید و فروش خود را افزایش دهید.
با ارائه تسهیلات متناسب با نیازهای مخاطبان خود، یک رابطه بلندمدت ایجاد کنید. داشتن رابطه خوب با مشتریان به شما این امکان را می دهد که کسب و کار خود را روز به روز رشد دهید و سریعتر رشد کنید.
یکی از جالب ترین جنبه های بازاریابی درونگرا این است که مشتری شما را جستجو می کند و با جستجو شما را پیدا می کند.شما می توانید با ارائه محصولات و خدمات مناسب در زمان مناسب مشتری را راضی و خوشحال کنید.
یک مشتری راضی به سراغ شما می آید تا مشکل خود را حل کند و برند شما را به حلقه دوستان خود توصیه کند. باعث می شود کسب و کار شما بسیار سریعتر از آنچه انتظار داشتید رشد کند. اگر مشتری بنا به دلایلی راضی نباشد، دیگر از شما خرید نمی کند و شما را به اطرافیانش توصیه نمی کند. در نتیجه کسب و کار شما به کندی رشد می کند.
مروری کوتاه بر بازاریابی برونگرا
در بازاریابی برون گرا، کسب و کار به دنبال مشتری می گردد و از طرق مختلف سعی در جذب مخاطب دارد. در این نوع بازاریابی، برند شما بدون هدف یا تقسیم بندی خاص به تعداد زیادی از افراد ارائه می شود، به این امید که تعداد مشخصی از افرادی که تبلیغ شما را دیده اند، مشتری شما شوند و از محصولات شما استفاده کنند.
در بازاریابی برونگرا، کسب و کار مورد نظر اغلب گران است. روشهای مختلفی برای بازاریابی برونگرا وجود دارد که شامل بیلبوردهای سطح شهر، تبلیغات داخلی، تبلیغات بنری، تبلیغات پیامکی، ارسال ایمیلهای تبلیغاتی، توزیع بروشورهای تبلیغاتی و … میشود.
مراحل بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است:
- جذب کردن
- تبدیل کردن
- نهایی کردن خرید
- جلب رضایت مشتری
مرحله جذب (Attract)
از آنجایی که در دنیای واقعی و فضای مجازی مخاطبان زیادی وجود دارد، طبیعتا هر کسب و کاری باید مخاطبان هدف خود را انتخاب کرده و بازاریابی خود را بر روی آن گروه خاص متمرکز کند. در نتیجه، هدف جذب کسانی است که به احتمال زیاد به مشتریان بالقوه یا بالقوه و در نهایت مشتریان راضی و راضی تبدیل می شوند.
یکی از بهترین راه ها برای جذب این افراد به بازاریابی درونگرا، تولید محتوا است. برای این کار ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را که مخاطبان شما در گوگل جستجو می کنند انتخاب کنید و بر اساس آن کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوای خود را بنویسید و شروع کنید. با ارسال محتوای مناسب مورد نیاز کاربر در زمان مناسب و در مکان مناسب می توانید او را به کسب و کار خود معرفی کنید و بازدید وب سایت خود را افزایش دهید.
در مرحله جذب، می توانید از ابزارهای مختلفی مانند وبلاگ نویسی، حضور موثر در رسانه های اجتماعی، تولید فیلم، هدف گذاری مجدد تبلیغات و غیره استفاده کنید. با ارائه محتوای مناسب در زمان مناسب با نیاز مخاطب، مرحله جذب به خوبی انجام می شود.
مرحله تبدیل (Convert)
بعد از اینکه مخاطب را جذب کردید و برند خود را شناختید، باید ارتباط خود را با آنها افزایش دهید. به عنوان مثال، می توانید آنها را به انجام کاری با استفاده از صفحات فرود مختلف یا بازاریابی ایمیلی دعوت کنید.
می توانید از فرم تماس استفاده کنید و از بازدیدکننده سایت خود بخواهید آن را پر کند. هرچه بیشتر با بازدیدکنندگان وب سایت خود ارتباط برقرار کنید، بیشتر از دغدغه ها و نیازهای آنها آگاه می شوید و می توانید محصولات و خدمات بهتر و مفیدتری را تولید و ارائه دهید.
تولید محتوای مؤثر و تولید شده توسط کاربر همچنین به ارسال مجدد محتوای شما و افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ ها کمک می کند.
نهایی شدن خرید (Close)
در این مرحله بایستی با ارائه خدمات و محصولات متناسب با علایق و نیازهای مشتریان بالقوه، آنها را از یک مشتری بالقوه به خریدار تبدیل کنید. بعد از اینکه از شما خرید کردند و سرمایه را به کسب و کارتان برگرداندند، می توانید آنها را از گروه اصلی به گروه مشتری منتقل کنید.
شما می توانید با ارائه خدمات ویژه و کدهای تخفیف، فرآیند انتقال سرنخ ها به مشتری را آسان کرده و سرعت آنها را افزایش دهید. در این مرحله تیم CRM می تواند با بررسی رفتار کاربران مختلف و بازدید از صفحات مختلف نیازهای کاربران مختلف را شناسایی کرده و محصولات مرتبط با هر یک از آنها را پیشنهاد دهد.
جلب رضایت مشتری (Delight)
بهترین چیز در مورد فرآیند بازاریابی درونگرا و برونگرا زمانی است که مشتریان شما به عنوان یک تیم بازاریابی عمل می کنند و محصولات و خدمات شما را به اطرافیان خود ارائه می دهند.
بنابراین، در این مرحله بسیار مهم است که بتوانید یک مشتری معمولی را به یک مشتری راضی و راضی تبدیل کنید و او را از یک مشتری به یک تبلیغ کننده محصول خود تبدیل کنید. برای این کار باید حس یک خرید خوب را در طول فرآیند و گذراندن اولین مرحله تا اینجای کار منتقل کنید. در نتیجه کاربر برای نیازهای خود به سراغ شما می آید، برند شما را به دوستان خود توصیه می کند و به مرحله بازاریابی دهان به دهان می رسد.
این مطلب inbound marketing ادامه دارد …
دیدگاهتان را بنویسید