بازاریابی برونگرا به هر نوع بازاریابی اطلاق می شود که در آن یک شرکت شروع کننده یک مکالمه است و سعی دارد پیام خود را برای مخاطبان ارسال کند. نمونههای بازاریابی برونگرا شامل اشکال سنتیتر بازاریابی و تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی (تبلیغات روزنامه، آگهیهای مجلات، آگهیها، بروشورها، کاتالوگها و غیره)، نمایشگاههای تجاری.
بطور کلی بازاریابی هم مانند انسان ها به شکل درون گرا و برون گرا هستند! اما جالب است بدانید که در اینجا وضعیت کمی متفاوت است. امروز می خواهیم شما را با بازاریابی برونگرا آشنا کنیم و تفاوت های آن با بازاریابی درونگرا، مزایا و معایب آن ، و اینکه چه ابزارهایی به شما در این مسیر کمک می کنند را مورد بررسی قرار دهیم.
فهرست محتویات مقاله
Toggleتعریف بازاریابی برونگرا چیست؟
بازاریابی برونگرا یک شکلی از بازاریابی سنتی است که در آن شرکتها مشتریان را پیگیری میکنند، پیامک یا تماسی برای آنها ارسال میکنند و از آنها میخواهند که محصولاتشان را بخرند.
در بازاریابی برونگرا، محصولات یا خدمات هر شرکتی به سرعت دهان به دهان شده و معروف می شوند. به عنوان مثال، تبلیغات تلویزیونی عالیس را در نظر بگیرید که از طریق شعر، جذابیت بصری و داستان سرایی توانسته اند در بین مردم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهند.
تفاوت بین بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟
همانطور که گفتیم، بازاریابی برونگرا زمانی است که شرکتها شرکت را ترک میکنند تا محصولات و خدمات خود را به مخاطبان خود ارائه کنند و محصولات خود را خارج از تجارت خود عرضه کنند.
اما بازاریابی درونگرا موقعیتی است که مشتریان خودشان بر اساس نیازها و خواسته های خود به آن خدمات یا محصول خاص روی می آورند. بنابراین اگر مشتری یا مخاطب به این محصول علاقه مند باشد، آن را خریداری می کند. مانند شرایطی که با تولید محتوا یا استفاده از ترفندهای شبکه های اجتماعی، نام برند خود را در معرض دید عموم قرار می دهید و آن ها را معروف می کنید و سپس مشتری بر اساس علاقه و تمایل خود، محصول یا خدمات شما را خریداری می کند.
بازاریابی درونگرا نقطه مقابل بازاریابی برونگرا است. هزینه های بازاریابی برونگرا معمولاً بیشتر از بازاریابی درونگرا است و از طرف دیگر با اتخاذ استراتژی های بازاریابی درونگرا می توانید نتایج را بهتر پیگیری کرده و راه های بهتری برای بازاریابی پیدا کنید.
از آنجایی که در بازاریابی درونگرا مخاطبان شما به سمت شما می آیند، می توانید محتوایی متناسب با نیاز آنها داشته باشید و از طرف دیگر می دانید این افراد چشم انداز خوب و بهتری هستند.
آیا بازاریابی برونگرا امروز توصیه می شود؟
علیرغم گسترش روزانه استفاده از اینترنت و فضای مجازی و فناوری های پیشرفته، به نظر می رسد استفاده از استراتژی های outbound marketing هر روز در حال کاهش است. زیرا استفاده از اینترنت زندگی همه افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همه را بر آن داشته تا برای رفع نیازهای خود به جستجوی آنلاین بپردازند.
با این حال، بسیاری از شرکت ها هنوز ترجیح می دهند بیشتر سرمایه خود را در بازاریابی برون گرا سرمایه گذاری کنند. البته گاهی راه حلی وجود ندارد و باید به صورت مستقیم و برون گرا بازاریابی کرد.
شرکت ها و مشاغلی که می خواهند برای خود نامی دست و پا کنند و در کنار رقبای خود نامی برای خود دست و پا کنند، با توجه به هدف بازاریابی برون سپاری که ایجاد مشتریان بالقوه برای آنها است، ترجیح می دهند از این نوع استراتژی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. .
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر کسب و کاری الزامات خاص خود را دارد، به عنوان مثال یک رستوران محلی ممکن است با توزیع بروشور در محله بهتر بتواند مشتری پیدا کند تا اینکه در شبکه های اجتماعی فعال باشد.
با این حال، روش های outbound marketing به دو دلیل به طور فزاینده ای منسوخ می شوند:
اول
اینکه راه های بیشتری برای مقابله و رد این روش ها وجود دارد، مثلاً افراد با دیدن پیامک تبلیغاتی بلافاصله این شماره را حذف و مسدود می کنند. یا بلافاصله بروشورها را دور بیندازید.
دوم
تحقیق در اینترنت بسیاری از کارها را آسانتر و ارزانتر کرده است. مردم ترجیح می دهند به جای شرکت در سمینار یا کارگاه، در اینترنت جستجو کنند یا در یک دوره آنلاین شرکت کنند. علیرغم تمام مزایا و معایب بازاریابی برونگرا، به نظر می رسد که بسیاری از کسب و کارها باید از بازاریابی برونگرا و درونگرا در استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنند، زیرا بازاریابی درونگرا به کسب و کارها کمک می کند تا به کسب و کار خود دامن بزنند و به فعالیت آنها دامن بزنند.
سرنخ های جدیدی برای کسب و کار خود ایجاد کنید. از طرف دیگر، outbound marketing به کسب و کار شما کمک می کند تا مشتریان سابق برند شما را حفظ کند. اما معایب زیر را نیز دارد:
- اندازه گیری بازگشت سرمایه بسیار دشوار است.
- راه های زیادی برای مسدود کردن تبلیغات وجود دارد (شناسه تماس گیرنده یا مسدود کردن شماره های مزاحم)
- هزینه بسیار بالا و راندمان پایین
ابزارهای بازاریابی برونگرا
ابزارهای بازاریابی برونگرا همگی ابزارهای سنتی هستند که برای مدت طولانی وجود داشته اند. ابزارهایی مانند:
- سمینارها یا کارگاه های آموزشی
- تبلیغات پیامکی
- بازاریابی تلفنی
- بازاریابی چهره به چهره
- ایمیل های اسپم
- تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
- چاپ تبلیغات مانند بروشور و کاتالوگ
- آگهی های روزنامه
- تبلیغات بر روی قلم، دایرکتوری یا کارت حافظه
تغییر از بازاریابی برونگرا به بازاریابی درونگرا
به جای اینکه به دنبال مشتری باشید، آیا بهتر نیست مشتریان به دنبال شما و برند شما باشند؟ با اتخاذ یک استراتژی بازاریابی درونگرا، شما به طور موثر مشتریان خود را پیدا کرده و در مورد آنها تحقیق کرده اید.
برای رفتن از بازاریابی برونگرا به بازاریابی درونگرا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک وب سایت داشته باشید، روی موتورهای جستجو تمرکز کنید، در شبکه های اجتماعی فعال باشید و شروع به تولید محتوا و عرضه آنلاین محصولات خود کنید.
نتیجه گیری
بازاریابی برونگرا به این معناست که شما مشتری را دنبال می کنید، در حالی که در بازاریابی درونگرا مخاطبان بر اساس نیاز شما به سراغ شما می آیند. همانطور که گفتیم بازاریابی برونگرا و درونگرا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
از یک سو، اتخاذ هر دو استراتژی بازاریابی معقول به نظر می رسد و از سوی دیگر، با وجود افزایش استفاده از فضای مجازی، تمرکز بیشتر بر استراتژی بازاریابی درونگرا منطقی تر است. زیرا موثرترین راه برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان، مشتریان و خریداران بالقوه همان بازاریابی درونگرا است.
این مطلب Outbound Marketing ادامه دارد….