بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟ + 5 رکن کلیدی آن

بازاریابی رسانه های اجتماعی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اصطلاح بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM=Social Media Marketing) به استفاده از رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت اشاره دارد. این شکل بازاریابی راهی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا با مشتریان فعلی تعامل داشته باشند و به مشتریان جدید دست یابند و در عین حال به آن‌ها اجازه می‌دهد فرهنگ، مأموریت یا لحن مورد نظر خود را ترویج کنند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های هدفمند است که به بازاریابان امکان می دهد موفقیت تلاش های خود را پیگیری کنند.

از آنجایی که استفاده از رسانه های اجتماعی به طور چشمگیری افزایش یافته و نفوذ آن در بین کاربران رو به رشد است، بسیاری از مردم نگاه ویژه ای به آن به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی دارند. اما بازاریابی شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست و تکنیک ها و نکات زیادی وجود دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. 

نکات کلیدی که باید به خاطر بسپارید!

بازاریابی شبکه های اجتماعی از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت استفاده می کند.

این به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با مشتریان فعلی درگیر شوند و به مشتریان جدید دست یابند و در عین حال فرهنگ، مأموریت یا لحن خود را ارتقا دهند.

شبکه هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام معمولا برای انجام بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می شوند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

این شکل بازاریابی تبلیغ محصولات و یا خدمات یک برند و یا کسب و کار در  شبکه های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آن ها در راستای تحقق اهداف بازاریابی و درآمدزایی است.

به عبارت دیگر، استفاده از پلتفرم های اجتماعی برای تعامل با مخاطب، افزایش آگاهی از برند و برندسازی که منجر به افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب سایت می گردد. 

برای موفقیت در این سیستم بازاریابی بایستی شما به صورت مداوم محتوای جذاب و کاربر پسند تولید کنید، با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و کمپین های تبلیغاتی برای جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل را برگزار کنید. 

مهمترین رسانه های اجتماعی که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چگونه کار می کند؟

رسانه های اجتماعی نحوه عملکرد ما از جمله نحوه ارتباط ما با یکدیگر را به عنوان یک جامعه تغییر داده است. با روی کار آمدن پلتفرم هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام، تلگرام و واتساپ، کسب و کارها نیز متوجه این موضوع شده اند.

صاحبان مشاغل  شروع به ترویج و تبلیغ برند از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی در سطح وب نمودند؛ به این دلیل که می دانستند این شبکه می توانند رفتار مصرف کننده را تغییر دهند و همچنین این شبکه های اجتماعی یک بازار هدف گسترده را شامل می شود.

رسانه‌های اجتماعی به بازاریابان این امکان را می‌دهند که طیف وسیعی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها را برای تبلیغ و ترویج محتوا و ترغیب مردم به تعامل با آن را به کار گیرند.

 بسیاری از شبکه های اجتماعی به کاربران اجازه می دهند اطلاعات دقیق جغرافیایی، جمعیتی و شخصی خود ارائه دهند؛ این قبیل اطلاعات به بازاریابان امکان این را فراهم می آورد که پیام های خود را با موضوعاتی که کاربران بیشتر به آن علاقه مند هستند تنظیم کنند.

پنج رکن کلیدی بازاریابی شبکه های اجتماعی


استراتژی

این مرحله شامل تعیین اهداف، کانال های رسانه اجتماعی مورد استفاده و نوع محتوایی است که به اشتراک گذاشته می شود.

برنامه‌ریزی و انتشار

کسب‌وکارها باید برنامه‌ریزی کنند که محتوایشان قرار است چگونه باشد (یعنی آیا به صورت ویدئو خواهد بود؟ یا عکس و تصاویر؟ چند سناریو برای محتوایشان دارند؟) و همچنین تصمیم بگیرند که چه زمانی در پلتفرم منتشر شود.

گوش دادن و تعامل

نظارت بر آنچه کاربران، مشتریان و دیگران در مورد پست ها، برند ها و سایر نهادهای تجاری می گویند. برای این کار ممکن است نیاز به اتخاذ یک ابزار تعامل رسانه های اجتماعی داشته باشید.

تجزیه و تحلیل و گزارش

بخشی از حضور در رسانه های اجتماعی این است که بدانیم پست ها تا کجا پیش می روند، بنابراین گزارش های تعامل و دسترسی ضروری هستند.

تبلیغات

برگزاری تبلیغات رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای ترویج و توسعه بیشتر یک برند است.

از آنجایی که مخاطبان بر روی شبکه های اجتماعی را می‌توان بهتر از کانال‌های بازاریابی سنتی تقسیم کرد، کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای تمرکز منابع خود را بر روی مخاطبانی  که می‌خواهند هدف قرار دهند، استفاده کنند.

برخی از معیارهای مورد استفاده برای سنجش موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی (که به عنوان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی الکترونیکی نیز شناخته می شود) عبارتند از:

  • گزارش های وب سایت، مانند گوگل آنالیتیکس
  • بازگشت سرمایه (ROI)
  • نرخ پاسخ مشتری یا تعداد دفعاتی که مشتریان درباره یک کسب و کار پست گذاشته اند.
  • دسترسی و/یا ویروسی بودن یک کمپین یا میزان اشتراک‌گذاری محتوا توسط مشتریان.
بازاریابی آنلاین

مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی

در سال ای اخیر استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش چشمگیری داشته است و تعداد بیشماری از کاربران سطح وب زمان زیادی را به گشت و گذار در رسانه های اجتماعی صرف می کنند. 

کسب و کارها به منظور برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دوطرفه با مخاطبان  علاقه مند به حوزه کاری آن ها از این رسانه ها استفاده می کنند؛ زیرا این رسانه ها باعث افزایش اثربخشی محتوا و فرآیند بازاریابی مشاغل می شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است اما لازم است تأکید کنم که مهم ترین عنصر موفقیت در این رسانه ها این است که هر برندی باید با توجه به ماهیت خود، مخاطب هدف خود را انتخاب کند.

در حال حاضر بازاریابی شبکه های اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بهره گیری از این شکل بازاریابی مزایای قابل توجهی را بهمراه دارد: 

  • آگاهی از برند را افزایش دهید
  • تولید سرنخ های با کیفیت
  • بهبود نرخ تبدیل
  • با مخاطبان تعامل دوسویه داشته باشید
  • رقبا را تجزیه و تحلیل کنید و از آنها یاد بگیرید
  • ترافیک ورودی سایت را افزایش دهید
  • بهبود سئو و افزایش رتبه بندی موتورهای جستجو
  • آگاهی از نیازها و علایق مخاطبان و فالورها
  • افزایش وفاداری مشتریان فعلی
  • افزایش اعتبار برند
  • هزینه و اثربخشی خوب
  • رهبری بازار و رهبری فکری
  • تبدیل شدن به منبع محتوا
  • رفتارشناسی مشتری
  • ارائه پشتیبانی بهتر به مشتریان 

Social Media Marketing امکانات خوبی را در اختیار کسب و کارها و صاحبان برند قرار می‌دهند.