صفحه فرود یا لندینگ پیج یعنی صفحه ای که یک پیشنهاد (Offer-آفر)، یک محصول و یا خدماتی از کسب و کار، یک فراخوان (CTA) و … را برای بازدید کننده ارائه می کند. هدف از طراحی صفحه فرود در وب سایت ها، جذب مخاطبین به پیشنهادهای ارائه شده و تبدیل آن ها به مشتری می باشد. صفحه فرود از نظر محتوا، معرفی خدمات و یا محصول باید برای کاربر مفید باشد و او را به خرید هدایت کند. کاربر از طریق کلیک بر روی لینک ها وارد صفحات فرود می گردد.
صفحات فرود (Landing page) عموما از ترافیک خوبی برخوردار می باشند. بنابراین صفحات باید با انکرتکست ها لینک سازی داخلی شوند، تا به دیگر صفحات سایت نیز دسترسی داشته باشند و کاربر بیشتر در سایت بماند.
فهرست محتویات مقاله
Toggleدر طراحی صفحه فرود وب سایت خود به چند نکته را باید توجه کنید:
- در لندینگ پیج یا چه اطلاعاتی قرار دهید؟
- اطلاعات ضروری که باید در این صفحه درج شود؟
- کدام نوع اطلاعات اصلاً نباید در اینجا آورده شود؟
- درج نوع اطلاعات در صفحه فرود به نوع و پیچیدگی پیشنهادهای وب سایت تان و هزاران مورد دیگر صفحه شما بستگی دارد؟
نحوه بازدید کاربر از دیگر صفحات وب سایت:
- کاربر پس از ورود کاربر به داخل سایت، می تواند از دیگر صفحات سایت بازدید کند
- از خارج سایت با روش هایی از قبیل جستجو کردن کلمات کلیدی در گوگل اتفاق بیافتد.
- استفاده از تبلیغات بنری سایت در سایت های دیگر
- استفاده از گوگل ادوردز برای کلمه ی کلیدی مورد نظر مخاطبین
- لینک سازی در سایت ها و بلاگ های مختلف
انواع صفحه فرود
- صفحاتی که از طریق محتوا و تصویر به معرفی محصولات و یا خدمات شرکت خود می پردازند. این صفحات با اطلاع رسانی از طریق تصاویر و یا ویدئویی های آموزشی، موفق به جذب مخاطبین بیشتر به این صفحات خواهند شد.
- صفحاتی که در قالب صفحات تعاملی با فرم های مخصوص هستند، بدون سربرگ و یا وفوتر؛ کاربر اطلاعات خود از قبیل ایمیل، شماره تلفن و … را از طریق این صفحات در اختیار سایت می گذارند.
اگر صفحه فرود شما در مورد یک آفر ویژه باشد، ترتیب چینش اطلاعات آفر باید بر اساس اهمیت آن باشد. مطالب مهم تر باید در صدر قرار بگیرد. یک راه حل برای گنجاندن اطلاعات بیشتر در صفحه فرود بدون گم شدن پیام اصلی در بین انبوه اطلاعات استفاده از لایت باکس است. light box همانند یک پنجره جدید عمل می کند و به این طریق می توانید اطلاعات جدید خود را در پنجره جلویی به کاربر نمایش دهید. به کمک لایت باکس می توانید اطلاعات نه چندان مهم را در همان صفحه لندینگ و بدون شلوغ کردن این صفحه به مخاطبین وب سایت خود نشان دهید.
یک ترفند محبوب بازاریابی ، قرار دادن فرم تماس با ما در لایت باکس فراخوان می باشد. این تاکتیک کاربران را از لحاظ روانشناسی جذب آفر شما می کند.
- خلاصه نویسی را در پیشنهادات landing page رعایت نمائید.
- استفاده از لایت باکس را در landing page هر گز فراموش نکنید.
6 نکته برای ایجاد صفحه فرود تأثیرگذار
کاربر با کلیک بر روی لینک ها وارد لندینگ پیج می شود، بنابراین جملات و کلمات استفاده در جذب مخاطب بسیار تأثیر گذار هستند.
عنوان جذاب
عنوان جذاب مخاطبین بیشتری را به خود جذب می کند و آبا هدایت آن ها به صفحه فرود (Landing page) موجب افزایش ورودی سایت شما می گردد. این عناوین یا در خود وب سایت به عنوان معرفی محصول و یا خدمات قرار داده می شود و یا به صورت تبلیغات در دیگر سایت ها آورده می شود
تصاویر
یک تصویر شاخص جذاب و تصاویر بین متنی برای افزایش ترافیک سایت خود به کار بگیرید. هر تصویر به اندازه 1000 کلمه ارزش دارد و می توانند بیشتر از هر متنی بر روی مخاطبین تاثیرگذار باشند. برای تولید محتوای جذاب سایت خود از تصاویر با کیفیت، کم حجم و یا اینفوگرافیک ها استفاده کنید.
کاربرد Call to action
Call to action یا CTA یک دکمه فراخوان عمل است، که با برانگیختن حس کنجکاوی کاربر را به انجام کاری دعوت می کند. دکمه هایی از قبیل خرید کنید، تخفیف های شگفت انگیز. این نوع د کمه ها برای این که نظر آن ها را به خود جلب کند، باید رنگ، فونت و سایز متفاوتی نسبت به دیگر اجزای صفحه داشته باشد.
آمار ترافیک سایت
با آنالیز آمار ورود به صفحات وب سایت خود می توانید علاقه ی مخاطبین خود را بفهمید و محتواهایی مرتبط با علایق ان ها را در صفحه لندینگ های جداگانه ایجاد کنید.
گارانتی
استفاده از اینماد برای جلب اعتماد مشتریان خود و ایجاد حس امنیت و آسوده خاطری برای آن ها
حجم محتویات
محتویات صفحه باید از 300 کلمه بیشتر باشد و تحت هیچ شرایطی محتوای کمتر از 300 کلمه در صفحه فرود (Landing page) محتوای مطلوبی نخواهد بود.
اشتباهات رایج در مورد صفحه فرود
بمباران اطلاعاتی! پر کردن صفحه فرود با اطلاعات در مورد اطلاعات رنگارنگ، پیشنهادات ویا تخفیفات ویژه هیچ تأثیر مثبتی بر روی جذب مخاطب و تصمیم گیری او ندارد. گذاشتن اطلاعات بی ربط و انواع لینک های مختلف در لندینگ پیج ، از هدف اصلی جذب مخاطبین دور می سازد.
اطلاعاتی که در این صفحات باید وارد شوند را به دو دسته تقسیم بندی کنید:
- دسته اول اطلاعاتی که برای شرح آفر یا فراخوان کاملاً ضروری است.
- دسته دوم درج اطلاعاتی که خوب هستند ولی خیلی ضرورت ندارند.
ممکن است تصور شما از صفحه فرود این باشد، که این صفحه باید حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین سعی خواهید کرد یک landing page ایجاد کنید و در همان صفحه نظر کارشناسان، مخاطبین و مشتریان و حتی رقبا را به خود جلب نمائید. در ابتدا شاید مزایایی را برای سایت شما به همراه داشته باشد، اما شلوغی صفحه ای برای بازدیدکنندگان آزار دهنده خواهند بود. بطور کلی باید در نظر بگیرید که صفحه فرود پیچیده نتیجه تلخی را به ارمغان خواهد آورد و این صفحه یک صفحه لندینگ واقعی نیست! در اینگونه صفحات فقط و فقط باید حول یک فراخوان تمرکز کنید و حول همان کار بمانید.
به هنگام تولید محتوا در landing page روی اطلاعاتی که دقیقا بازدیدکننده می خواهد، تمرکز کنید. اطلاعات مربوط به محصول خود از قبیل قیمت و ویژگی های آن را به طور تفصیلی درج کنید. صفحه فرود خود را زیر خروارها اطلاعاتی قربانی نکنید. استفاده از پاراگراف های طولانی موجب ایجاد یک صفحه فرود آشفته و بی سر و ته با چینش تصادفی اطلاعات است. صفحات فرود موفق صفحاتی می باشند که اطلاعات مهم و مورنیاز در آن به نظم و ترتیب آورده شده است و بازدید کننده در همان نگاه اول این اطلاعات را خواهد دید.