ارتباط سئو و برندینگ چیست؟ 3 راهکار شناسایی برند توسط گوگل

سئو و برندسازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از صاحبان برند، بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجو را برای گام های بعدی در نظر می گیرند. اما حتی پیشنهاد گوگل نیز بر این است که برندسازی و سئو را باهم انجام دهید. ارتباط بین سئو و برندینگ یک رابطه دو سویه و قدرتمند است، برندینگ در سئو تاثیر بسیار چشمگیری در پیشرفت و ارتقا سئو در گوگل به همراه دارد. از این رو هنگام راه اندازی وب سایت و ایجاد برند، بایستی وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. 

برندینگ یا برندسازی چیست؟

این روزها سئو و برندینگ مهم ترین عامل موفقیت کسب و کارهای قدرتمند می باشد. برند Brand  یک نام تجاری است که ما به وسیله آن سازمانی را می شناسیم. منظور از برند صرفاً نام و لوگو نیست، بلکه نشان دهنده هویت یک مجموعه می باشد.

برند سازی به معنای هویت دادن به یک سازمان و تصویر سازی ذهنی از خدمات و یا محصولات ارائه شده از  کسب و کار مربوطه در ذهن مخاطب می باشد. از جمله مهم ترین برندهایی که هر کسب و کار برای خود برمی گزیند عبارت است از: لوگو، شعار، رنگ و ….

 از همان لحظه ای که ایده اولیه برای تأسیس یک شرکت یا سازمانی شکل می گیرد و یک نامی را برای شرکت مورد نظر انتخاب می کنیم، در واقع ما خواسته یا ناخواسته در حال ساختن یک برند هستیم. مخاطب با نام برند تصویری از ما در ذهن خود دارد و به نوعی ما را می شناسد.

در گذشته برندینگ به عنوان اسم، شعار، نماد در راستای معرفی خدمات و یا محصولات یک کسب و کار برای مشتریان به کار می رفت. استفاده از کلمه برند مبنای تمایز محصولات و خدمات یک شرکت از سایر شرکت های رقیب قرار می گرفت. اما امروزه این مفهوم برندسازی نسبت به گذشته گسترده تر شده و در زمینه بازاریابی بسیار حائز اهمیت می باشد. این امر در مورد پرسونال برند یا برند شخصی نیز صدق می کند. اگر برند خود را ایجاد نکنید، دیگران این کار را برای شما انجام می دهند.

سئو و برندینگ

دانش برندینگ به منظور افزایش آگاهی از این فرآیند ایجاد شده است. با استفاده از اصول و قواعد این دانش می توانیم خودمان با ویژگی هایی که می خواهیم برند تجاری خود را خلق کنیم. بطور کلی سئو و برندینگ دو قطعه تکمیل کننده هم در راستای بازاریابی و مارکتینگ یک کسب و کار هستند.

یک برندینگ چه کارهایی باید انجام دهد؟ 

مهم ترین هدف برندسازی، ایجاد یک پیام واضح، ارزش گذاری برای اعتبار کسب و کار، معرفی محصولات و یا خدمات یک کسب و کار و نهایتاً درگیر کردن مخاطبان هدف می باشد. برندسازی با شناسایی بازار هدف برای انتخاب رقبا در بین مخاطبان خود انگیزه ایجاد کرده و آن ها را ترغیب به خرید کالا و ایجاد مشتریان وفادار می کند. 

رابطه سئو و برندینگ متقابل است و با استفاده از سئو می توانید برند خود را در سطح اینترنت برای کاربران وب تبلیغ کنید. هر اندازه برند شما در معرض دید باشد، مردم بیشتر در مورد آن صحبت کرده و نام آن را جستجو می کنند. این عمل متعاقباً سئو سایت را بهبود می بخشد.

برندسازی چگونه انجام می شود؟

نظرات مختلفی در مورد برندینگ وجود دارد و مراحل مختلفی برای این امر ذکر شده است. یکی از محبوب ترین طبقه بندی ها توسط جیم سیگنورلی ارائه شده است و شامل پنج مرحله برای برندسازی است:

  • آگاهی: مردم را از حضور خود آگاه کنید.
  • درک: مردم را وادار کنید هویت برند شما را درک کنند.
  • اعتماد سازی کنید: باعث شوید مردم به شما اعتماد کنند.
  • وابسته: سعی کنید افراد را به سازمان ، خدمات و یا محصولات خود را وابسته کنید. 
  • ارتباط مداوم با مشتری: با مشتریان در تماس باشید.
برندسازی چگونه انجام می شود

به طور کلی روش و تکنیک های مختلفی برای برندسازی وجود دارد. در بخش های بعدی قصد داریم ارتباط بین سئو و برندینگ را بررسی کنیم.  

رابطه بین سئو و برندینگ (تأثیر سئو بر برندسازی)

سئو چگونه بر برندسازی تأثیر می گذارد! پس از مشخص شدن هویت و شخصیت یک برند، همواره باید آگاهی مردم را در مورد برند خود افزایش دهید. یکی از بهترین راه ها برای این کار استفاده از خدمات سئو یا بهینه سازی وب سایت و رسانه های اجتماعی می باشد.

رابطه بین سئو و برندینگ

می دانید که از نظر گوگل همیشه حق با کاربران است! اگر کاربران وب  از شما راضی باشند، قطعاً رضایت گوگل را کسب خواهید کرد. شما باید به گوگل ثابت کنید که قابل اعتماد هستید. پیاده سازی اصول سئو بخاطر کسب رضایت کاربران می باشد! می خواهیم با سئو سازی، میزان اعتبار خود در بین کاربران را به گوگل نشان دهیم. اولین گام برای ایجاد برندسازی، ارائه محتوای با کیفیت به مخاطبان می باشد. قابل ذکر است اینگونه می توان هزینه های سئو و برندینگ را کاهش داد.

 گوگل چگونه برندها را تشخیص می‌دهد؟

برندها در سطح وب سیگنال‌هایی را ارسال می کنند و موتورهای جست‌وجو آن‌ها را دریافت می کنند. یکی از این سیگنال‌ها تکرار نام یک برند است. منظورم نام برند بدون لینک است و این گزاره، تبلیغ و رپورتاژ را حذف می‌کند. هر چه نام برند شما بیشتر در فضای دیجیتال مطرح شود، اعتبار شما نیز افزایش می یابد.

تشخیص برند توسط گوگل

سئو و برندینگ با رابطه دوسویه سبب ارتقا رتبه سایت شما در موتورهای جستجو می گردد. برندها سیگنال هایی را در سطح وب ارسال می کنند و موتورهای جستجو آنها را گردآوری می کنند. برخی از این سیگنال عبارتند از: 

تکرار نام یک برند در سطح وب

 نام برند شما بایستی بدون لینک سازی، تبلیغات و رپورتاژ ، بعبارتی به طور ارگانیک مطرح شود. هر انداز نام یک برند در سطح وب مطرح شود، اعتبارشما در بین مخاطبان تان افزایش خواهد یافت. 

تعداد دفعات جستجوی نام برند شما توسط کاربران 

سیگنال دیگری که سبب شناخته شدن برند ها می شود، تعداد دفعاتی است که کاربران نام یک برند و یا یک کلمه کلیدی مربوط به برند را در گوگل سرچ می کنند. این سیگنال به ضوح ارتباط بین سئو و برندینگ را بیان می کند. 

آخرین سیگنال: میزان ترافیک مستقیم یا میزان بازدید مستقیم از سایت 

میزان ترافیک مستقیم یا میزان بازدید مستقیم از سایت آخرین سیگنال برند در فضای وب می باشد. منظور از ترافیک مستقیم، تعداد کاربرانی است که آدرس سایت شما را در مرورگر خود وارد می کنند و به سایت شما می آیند. این بدان معنی است که سایت شما برای آنها مهم است و آدرس (URL ) سایت را حفظ یا ذخیره می کنند.

گوگل با در نظر گرفتن تمامی عوامل  سئو و برندینگ نتیجه می گیرد که به عنوان مثال دیجی کالا یک برند است.

جمع بندی

باید بگویم برند سازی و سئو، به خصوص در رابطه با کسب و کارهای آنلاین جزء لاینفک همدیگر می باشند و نمی توان این دو را از هم جدا کرد. با تثبیت شدن برند، فرایند سئو آسان تر انجام می شود. توجه کنید حتی اگر سایتی رتبه بالاتری را در موتورهای جستجو گوگل داشته باشد، اکثر افراد ترجیح می دهند به برندی که می شناسند مراجعه کنند. گوگل نیز به همین مباحث سئو و برندینگ پی برده و آن را تشخیص می دهد، در نتیجه رتبه سایت شما را افزایش می دهد. بنابراین افزایش نرخ کلیک یا CTR در نتیجه تأثیر برندسازی بر سئو است.