نحوه عملکرد موتورهای جستجو

موتورهای جستجو وب
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دنیای دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال پیشرفت است و شما برای اینکه بتوانید در این حوزه به موفقیت برسید، مستلزم به یادگیری جدیدترین روش ها و متدهای بازاریابی دیجیتالی می باشید. سئو و بهینه سازی وب سایت یکی از عناصر اصلی بازاریابی دیجیتالی است و شما برای درک بهتر مفهوم SEO ، ابتدا باید بدانید که موتورهای جستجو چگونه عمل می کنند؟ موتورهای جستجو برای نمایش نتایج جستجو شده توسط کاربران روش‌های خیلی پیچیده ای دارند، برای اینکه افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستجو ، اول از هر چیزی باید نحوه عملکرد موتورهای جستجو را بشناسید و سپس اقدام به عمل بهینه سازی موتور جستجو گوگل بپردازید.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو وب

خزیدن و ایندکس کردن و ثبت جستجو

نحوه عملکرد موتورهای جستجو به این ترتیب است: دریافت درخواست و پاسخ دهی به آن. کاربر مطالبی که به دنبال آن است را در موتور جستجو  گوگل وارد کرده، موتورهای جستجو بعد از انجام محاسبات در پایگاه داده خود توسط الگوریتم های خاص  پاسخ مربوطه را به سرعت در نتایج  بازخورد نمایش می دهند.       

شبکه جهانی اینترنت (World Wide Web) مانند یک سیستم مترو، دارای تعداد زیادی توقف و شروع حرکت می باشد، که هر توقف یک سند از یک جستجوی منحصر به فرد است. راه های زیادی برای حرکت و توقف به موقع در این سیستم وجود دارد، موتورهای جستجو از لینک ها که بهترین راه برای سرعت بخشیدن به دستیابی اطلاعات مورد نظر است، استفاده می کنند. 

فراهم کردن و ارائه پاسخ‌ها توسط  موتور جستجو

زمانی که کاربر به دنبال مطلبی در گوگل است، موتورهای جستجو به عنوان یک ماشین پاسخ گو، نتیجه درخواست کاربر را از بین میلیاردها اسناد بررسی و جستجو می کند. موتور جستجو گوگل ابتدا نتایج و پاسخ های مرتبط با جستجو که برای متن جستجوی کاربر مفید می باشند را نمایش می دهد، سپس نتایجی که دارای بیشترین امتیاز و در صد جستجو بوده اند را برای نمایش به کاربر انتخاب می کند. توجه کنید “مرتبط بودن” و “مهم بودن” در نتایج نمایش داده شده در گوگل  همان نحوهٔ عملکرد سئو می‌باشد. 

برای یک موتور جستجو گوگل ، مرتبط بودن نتایج پیدا شده با کلمه ی جستجو شده کاربر معنی مهم تری نسبت به جستجو و یافتن آسان یک صفحه با یک جستجوی یک طرفه توسط کلمات دقیق است. موتورهای جستجو در گذشته، همان روش ساده جستجو در گوگل با کلمات دقیق را بکار می گرفتند و با بررسی مستقیم کلمات جستجو شده، یک نتیجه کلی ثبت می کردند. امروزه موتورهای جستجو هوشمندانه عمل می کنند و برای جستجوگرها این امکان را فراهم کردند تا در زمان کم ، به بهترین نتیجه برسند.

نقش لینک ها برای موتورهای جستجو وب

لینک ها در شبکه وب تمام صفحات وب را در یک شبکه واحد به یکدیگر متصل می کند. ربات های هوشمند موتورهای جستجو معروف به خزندگان (Crawlers) و یا عنکبوت ها (Spiders)  به صورت خودکار از طریق لینک ها به میلیون ها اسناد مرتبط می توانند دسترسی داشته باشند.  

زمانی که کاربر اینترنت به دنبال جستجوی مطلبی در گوگل است، موتورهای جستجو در همان لحظه به دنبال یافتن عبارت جستجو شده نمی باشند. موتورهای جستجو بعد از پیدا کردن صفحات جستجو شده ، آن ها را کدیابی می کنند و اطلاعات انتخاب شده را در پایگاه داده های خود ذخیره می کنند و در صورت نیاز آن‌ها را در جستجوهای بعدی در کسری از ثانیه  نمایش دهند.

موتورهای جستجو وب برای ذخیره و نگهداری از میلیاردها صفحه، در تمام دنیا مراکز اطلاعاتی (ِData Center) تأسیس کرده اند، تا در کمترین زمان ممکن به آن ها دسترسی داشته باشند. زمانی که یک شخصی در موتور جستجو گوگل یک مطلبی را جستجو می کنند، انتظار دارد نتیجه جستجوی خود را به سرعت در گوگل ببیند. حتی یک یا دو ثانیه تأخیر در نتیجه ی جستجو هم باعث نارضایتی کاربر می شود، بنابراین موتورهای جستجو سعی دارند تا پاسخ های کاربران در کمترین زمان ارائه دهند.

چگونه موتورهای جستجو اهمیت داشتن یک جستجو را تعیین می‌کنند؟

در حال حاضر از نظر موتور جستجو گوگل ، هر اندازه یک وب سایت محبوب و پربازدید باشد، به لحاظ با کیفیت بودن محتوای وب سایت از از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار می باشد. آمار و نتایج نشان می دهد که معیار موتورهای جستجو در اولویت قرار دادن جستجوهای محبوب و افزایش رضایت کاربران شان می باشد. 

در حال حاضر، به طور معمول یک موتور جستجو گوگل درجه و مقدار اهمیت یک مورد را بر اساس محبوبیت آن مورد تعیین می‌کند. با توجه به این فرمول، هر چقدر یک سایت یا صفحه بیشتر محبوب و پر بازدید باشد، باید از اهمیت و ارزش بالاتری در بخش اطلاعات درون خود نیز برخوردار باشد. این محبوبیت و یا مرتبط بودن یک جستجو توسط هوش مصنوعی موتورهای جستجو، الگوریتم ها و محاسبات دقیق ریاضی تعیین می شود. برای دستیابی به عوامل مهم جهت افزایش رتبه بندی و رسیدن به رتبه های بالاتر در نتایج گوگل ، باید به موضوع سئو وب سایت خود اهمیت بیشتری بدهید. 

بسئو یا بعبارتی بهینه سازی سایت خود  می توانید وب سات خود را برای موتورهای جستجو وب بهینه کرده و  آن را به یکی از گزینه های محبوب موتورهای جستجو  تبدیل کنید. فراموش نکنید برای کسب موفقیت در دنیای وب باید در تولید محتوا و بازاریابی محتوا حرف اول را در بین رقبای خود بزنید.